سال 1962، در کشاکش مسابقه فضایی میان ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی، ری بردبری، نویسنده مشهور ادبیات فانتزی و علمی-تخیلی، با اشتیاق بسیار پیشنهاد خدمت خود را به جان اف. کندی، رئیس جمهوری وقت امریکا ارائه کرد، اما ظاهرا دولت این پیشنهاد را چندان جدی نگرفت. شاید چون گستره تخیل ادبیات، همواره فراتر از دانش زمانه است.

ری بردبری

به گزارش همشهری آنلاین، مسابقه فضایی میان آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد در جریان بود. دو کشور، دستاوردها و موفقیت‌های فضاییشان را به رخ هم می‌کشیدند و هر یک برای اینکه از دیگری عقب نماند، سعی می‌کرد تکنولوژی تازه‌تری رو کند یا با ماموریت فضایی به قدر کافی دهن‌پر کن، حسادت و خشم رقیب خود را بیشتر برانگیزد. در سال ۱۹۵۷، شوروی با پرتاب اسپوتنیک ۱ به فضا، رقابت فضایی را آغاز کرد. ایالات متحده در سال ۱۹۵۸ ناسا را تاسیس کرد و به این ترتیب به دعوت اتحاد جماهیر شوروی برای ورود به عرصه رقابت فضایی پاسخ مثبت داد.

در این رقابت، باهوش‌ترین و تواناترین دانشمندان پا به میدان گذاشتند تا ماهواره‌ها، حیوانات و البته انسان را به فضا بفرستند. هر حرکت از سوی هر کدام از دو کشور، بر تنش در این رقابت می‌افزود. پاسخ ایالات متحده به اسپوتنیک، پرتاب اکسپلورر ۱ به فضا بود. بعد شوروی یوری گاگارین را در سال ۱۹۶۱ با وستوک ۱ به خارج از جو زمین فرستاد و امریکا در پاسخ، پروژه آپولو ۱۱ را راه‌اندازی کرد تا در سال ۱۹۶۹ انسان برای نخستین بار قدم بر خاک ماه بگذارد: یک گام کوچک برای «نیل آرمسترانگ» و جهشی بزرگ برای بشریت. و البته پاسخ کوبنده‌ای از ایالات متحده به رقیب جنگ سردش اتحاد جماهیر شوروی. 

در هر حال، تنش‌ در این مسابقه فضایی میان دو کشور به حدی بود که یک نویسنده مشهور و چیره‌دست داستان‌های فانتزی و علمی-تخیلی را بر آن داشت که خود را درگیر این رقابت کند. در سال ۱۹۶۲ چند هفته قبل از کنفرانس استفاده صلح‌آمیز از فناوری فضایی در سیاتل با حضور جان اف. کندی،  ری بردبری نامه‌ای به آرتور ام. شلزینگر جونیور، مشاور کندی نوشت و در آن پیشنهاد داد که در پروژه‌های فضایی به دولت خدمت کند. او به همراه این نامه، نسخه‌هایی از کتاب‌های خود را نیز ارسال کرد. پس از دو ماه، کندی پاسخ کوتاهی با مضمون تشکر برای بردبری فرستاد، اما در آن به پیشنهاد نویسنده اشاره‌ای نشد. سایت لیت‌هاب نامه بردبری و پاسخ کوتاه کندی را منتشر کرده است: 

۳۰ آوریل ۱۹۶۲

آقای آرتور شلزینگر، جونیور
کاخ سفید
ایالت واشنگتن.

آرتور عزیز: (اگر ممکن باشد این‌طور خطابتان کنم)

احتمالا می‌پرسید پس از تماس‌های تلفنی من در روز پنجشنبه گذشته چه اتفاقی افتاد. جمعه به دلیلی موجه حضور نداشتم. در سراسر ۴۰۰ مایل مربعی قلمرو لس آنجلس سفر و سخنرانی کردم. بنابراین، به جای تلاش مجدد برای تماس دوباره، تصمیم گرفتم این نامه را بنویسم. 

در بسته‌ای جداگانه با پست هوایی، دو مجموعه کامل از تمام کتابهایم را ارسال می‌کنم. یک مجموعه برای شما و دیگری برای رئیس جمهور و خانم کندی امضا شده است.

اینها را به چند دلیل می‌فرستم:

ما اکنون ژرف‌تر از گذشته در عصر فضا پیش می‌رویم، عصری که برای من بسیار هیجان‌انگیز است. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، از زمانی که در ۱۲ سالگی شروع به نوشتن در مورد آن کردم برایم هیجان‌انگیز بوده است. اکنون می‌شنوم که کنفرانسی درباره استفاده صلح‌آمیز از فضا، با حضور رئیس‌جمهور کندی و ۱۵۰۰ دانشمند برتر در زمینه سفرهای فضایی از سراسر جهان، در سیاتل برگزار می‌شود. چند روز بعد، قرار است به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه سیاتل حاضر شوم. زندگی ما با این رویدادها به هم نزدیک می‌شود.

در جایی در ادامه کار ممکن است من برای رئیس جمهور، یا شما یا دیگرانی که با رئیس جمهور همکاری می‌کنند، بتوانم مفید واقع شوم. ممکن است این امر در زمینه نوشتن باشد. یا ممکن است کار دیگری باشد که بتوانم انجام دهم. من در حال کار روی فیلم ۱۴ دقیقه‌ای با نام ایکاروس مونت‌گلفایر رایت (icarus montgolfier wright) هستم که داستانش بر اساس میل دیرینه انسان به پرواز نوشته شده است. وقتی به پایان رسید امیدوارم بتوانم آن را به شما و احتمالا رئیس‌جمهور نشان دهم.

از چند هفته دیگر، من شروع به ارائه مجموعه‌ای از گفتگوهای کوتاه در رادیو NBC خواهم کرد و در آن‌ها به همه جنبه‌های عصر فضا از جمله موسیقی، شعر، نقاشی، معماری، روانشناسی و غیره خواهم پرداخت. 

نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ای من درباره عصر فضا، تابستان امسال در تئاتر رویال کورت لندن اجرا می‌شود. ژان لویی بارو، بازیگر و کارگردان فرانسوی،حکایت‌های مریخی من را زمستان امسال در پاریس روی صحنه افتتاح می‌کند. 

فرانسوا تروفو، کارگردان چهارصد ضربه (The ۴۰۰ Blows)، فیلم فارنهایت ۴۵۱ من را پاییز امسال، در فرانسه فیلم‌برداری می‌کند.

بنابراین می‌بینید که من در مورد عصر فضا بسیار اندیشیده‌ام، نوشته‌ام و اکنون در بسیاری عرصه‌ها کار می‌کنم.

من داستان‌های خاصی را از جمله «روزی که برای همیشه باران بارید» و «سیب‌های طلایی خورشید» را مشخص کرده‌ام، که فکر می‌کنم ممکن است برای شما و رئیس جمهور جالب باشد.

افراد زیادی هستند که از حقایق مربوط به پروژه‌های مختلف فضایی مطلعند. تنها تعداد معدودی هستند که از نظر زیبایی‌شناختی یا جز آن، کلیت هدف ما در فضا را تفسیر و تبیین می‌کنند. من اغلب سعی کرده‌ام این کار را انجام دهم.

اگر رئیس جمهور فکر می‌کند با توانایی و استعداد ویژه‌ام می‌توانم به او یا دولت خدمت کنم، خوشحال می‌شوم که به ترویج عصر فضا کمک کنم. همه ما دوست داریم این فناوری‌ و دانش در جهت حرکت به سوی صلح و تداوم بقا، ارتقا یابد. 

در صورت تمایل، می‌توانید این نامه را به رئیس‌جمهور نشان دهید.

ارادتمند

ری بردبری

*

۲۱ ژوئن ۱۹۶۲

آقای بردبری عزیز:

از دریافت چهار جلد کتاب از طریق آرتور شلزینگر بسیار خوشحال شدم. خوشحالم که گزیده نوشته‌هایتان را با سخاوتمندی بسیار در اختیار ما قرار دادید و این به من امکان می‌دهد به طور هم‌زمان از فانتزی و واقعیت علمی لذت ببرم. من از منابع زیادی درباره استعداد و توانایی شما شنیده‌ام و در اسرع وقت از اینکه فرصتی برای تجربه آن داشته باشم، استقبال می‌کنم.


با آرزوهای خوب،

خالصانه،

جان اف. کندی

کد خبر 625332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha