در حاشیه بزرگراه شهید نجفی رستگار محله‌هایی قرار دارد که اغلب آنها از برخی مشکلات رنج می‌برند و بهره‌برداری از این بزرگراه می‌تواند در کاهش مشکلات موجود اثرگذار باشد.

تغييرات در راه است

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  به‌عنوان نمونه، محله‌های مشیریه و رضویه مشکلات مختلفی از جمله سرقت، ناامنی، ‌ تردد افراد معتاد و کارتن‌خواب، نبود فضای سبز، عدم دسترسی مناسب به شبکه بزرگراهی و مشکلات مشابه دارند. این ۲ محله پیش از ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار در حالت بن‌بست و سکون قرار داشتند و حالا شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کنند. با افتتاح این پروژه مشکلات هموار می‌شود و با رد شدن بزرگراه دیگر شاهد تکرار مشکلات و معضلات در این محدوده نخواهیم بود. در این باره نظرات تعدادی از اهالی، معتمدان، شورایاران و معاونان شهردار منطقه ۱۵ را در این‌باره جویا شدیم.  

  •  معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ / از تأثیرات پروژه می‌گویدکاهش تصادفات فوتی و جرحی 


با توجه به اینکه در بیشتر ساعات شبانه‌روز خودروهای سنگین از بزرگراه امام رضا(ع) ‌ تردد می‌کنند و در ساعات اوج ترافیک شاهد تردد سنگین در سه‌راه افسریه هستیم، در این زمینه بزرگراه شهید نجفی رستگار می‌تواند به‌عنوان یک شریان ارتباطی بار ترافیک این محور را کم کند.

«مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع، می‌افزاید: «بار ترافیکی که از جنوب و غرب کشور از طریق بزرگراه آزادگان به سمت شرق وارد می‌شود در نهایت در سه‌راه افسریه در یک نقطه تلاقی برخورد دارد که در حال حاضر بار ترافیک آزادگان قبل از رسیدن به سه‌راه افسریه وارد بزرگراه شهید نجفی رستگار می‌شود و برای همین در سه‌راه افسریه شاهد ترافیک نخواهیم بود. این درحالی است که در حالت عادی خودروهای سنگین با سرعت کمتری وارد سه‌راه افسریه می‌شوند و ترافیک‌های طولانی را ایجاد می‌کنند.» لواف‌زاده ادامه می‌دهد: «بیشترین تأثیر بزرگراه شهید نجفی رستگار را می‌توان در کاهش تصادفات جرحی و فوتی در سه‌راه افسریه و بزرگراه امام رضا(ع) دانست.»

  •  قاسم حسین‌زاده، رابط شورایاری منطقه /جدایی راه ترانزیت از محله

ایجاد بزرگراه شهید نجفی رستگار، حد فاصل پل شهید مزینانی تا بزرگراه امام رضا(ع) به طول ۴۷۰۰‌متر باعث کاهش بار ترافیکی در بزرگراه و میدان بسیج و بخش شرقی بزرگراه آزادگان خواهد شد. همچنین ایجاد این بزرگراه از نظر کارکرد ترافیکی همانند یک کمربند عمل خواهد کرد و باعث تفکیک ترافیک ترانزیت و رفت‌وآمد محلی می‌شود.

علاوه بر آن، ایجاد این بزرگراه برای میدان و بزرگراه بسیج و خیابان بعثت و بخش شرقی آزادگان نقش محورکمکی بازی خواهد کرد و باعث کاهش عمده بار ترافیکی این محورها خواهد بود.  
البته ایجاد این بزرگراه معضلاتی را برای اهالی محله مشیریه و شهرک رضویه ایجاد کرد که با پیگیری و درخواست شورایاران این محله‌ها، زیرگذری در قسمتی جنوبی محله مشیریه ایجاد شد و محله مشیریه جنوبی را به محله مشیریه شمالی وصل کرد. همچنین برای محله شهرک رضویه که چند سال است در بن‌بست قرار گرفته، مسیر ورودی و خروجی کندرویی ایجاد شد. این مسئله معضل اصلی محله رضویه را که از لحاظ پدافند غیرعامل بسیار خطرناک بود تا حدودی حل و فصل کرد. همچنین از لحاظ امکانات رفاهی ایجاد پاتوق محله و ساخت بازار میوه وتره‌بار تا حدودی معضلات این دو محله را کاهش داده است.  

  •  عبدالرضا امینی، دبیر شورایاری محله رضویه /خروج شهرک رضویه از بن‌بست 

ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار مزایای بسیاری خواهد داشت. از جمله اینکه این بزرگراه منظره بسیار زیبایی را در کنار کوه‌های بی‌بی شهربانو ایجاد کرده و همین موضوع به زیبایی محله افزوده است. ساخت این بزرگراه باعث شده است محله رضویه از بن‌بست خارج و از سمت شرق به غرب بزرگراه به ۲۰ متری امام خمینی(ره) و ۲۰ متری امام زمان(عج) دسترسی ایجاد شود.

از طرفی ساخت بزرگراه باعث شده است مخروبه‌های اطراف محله رضویه از میان برود و محدوده شهری محله رضویه ترسیم شود. یکی از مشکلات محله رضویه بلاتکلیفی خانه‌های انتهای محله بود که خوشبختانه این خانه‌ها هم تعیین تکلیف شدند. تپه‌های انتهای خیابان شهید اسکندرلو با ایجاد این بزرگراه به فضای سبز تبدیل شده‌اند و به زیبایی محله افزوده‌اند. یکی از معضلات محله رضویه وجود مددسرای خاوران است که همه شهروندان این محله را با نام گرمخانه می‌شناسند اما با ساخت پروژه شهید نجفی رستگار رضویه هویت خود را پیدا کرد و اکنون شهروندان این محله را با نام بزرگراه شهید نجفی رستگار می‌شناسند.

پیش از این ارائه خدمات ایمنی و امنیت مانند اورژانس، گشت پلیس، آتش‌نشانی در محله رضویه به سختی انجام می‌شد و خودروهای امدادی باید مسیر پر ترافیک بزرگراه امام رضا(ع) را طی می‌کردند تا به رضویه برسند ولی با افتتاح این بزرگراه دسترسی همه به خدمات و ایمنی تسریع شده است.  

  •  سید محمد صالحی، دبیر شورایاری محله مشیریه /اتصال شمال و جنوب مشیریه 

با ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار از بار ترافیک محدوده افسریه بعد از چند سال کاسته خواهد شد. اینجا در واقع روان شدن ترافیک افسریه به آرزوی دیرینه شهروندان تبدیل شده بود. حالا بار ترافیک حدود ۷۰ درصد در این محدوده کم می‌شود. رد شدن بزرگراه شهید نجفی رستگار باعث شد محله مشیریه به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود و عملاً ساکنان بخش جنوبی به امکانات و خدمات شهری بخش شمالی دسترسی نداشته باشند اما خوشبختانه مدیریت شهری منطقه ۱۵ و شهردار تهران اقدامات مثبتی را برای دسترسی شهروندان بخش جنوبی به خدمات انجام دادند.  
از جمله ایجاد یک زیرگذر در خیابان ۲۰ متری اعظم، ایجاد یک روزبازار و همچنین جانمایی پل عابرپیاده مکانیزه و ساده در بخش جنوبی مشیریه که حرکت مثبتی تلقی می‌شود. این پروژه می‌تواند در کاهش بار ترافیک کل منطقه تأثیرگذار باشد و از همه مهم‌تر اینکه شهروندان منطقه ۱۵ ساعت‌ها در ترافیک افسریه وقت تلف نخواهند کرد.  

  •  معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵/پروژه شهید نجفی رستگارمعضلات اجتماعی را کم می‌کند 

اهالی محله‌های مشیریه و رضویه که در حاشیه بزرگراه شهید نجفی رستگار زندگی می‌کنند، سالیان متمادی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کردند. حالا با اجرای این طرح شرایط بهتری در این محدوده حاکم شده است. «اکبر مختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «تردد افراد معتاد و کارتن‌خواب، سرقت و از همه مهم‌تر وجود فضاهای بی‌دفاع و متروکه و زمین‌های خالی حالت پویایی و نشاط را از محله گرفته بود. خوشبختانه با رد شدن این بزرگراه از کنار این دو محله شرایط بهتری برای ساکنان این دو محله حاکم شده است.»

مختاری ادامه می‌دهد: «با رد شدن بزرگراه و تقسیم مشیریه به ۲ بخش شمالی و جنوبی، دسترسی اهالی جنوبی به امکانات مختلف کمی دشوار شد که باز هم در اینجا خواسته شهروندان را در اولویت قرار دادیم و برای آنها دسترسی ایجاد کردیم.» او می‌افزاید: «برای افزایش نشاط اجتماعی و پویایی بخش جنوبی مشیریه اقدامات مثبتی را انجام می‌دهیم؛ از جمله اینکه محدوده کوه‌سنگی ظرفیت تبدیل شدن به تفرجگاه را دارد که این موضوع هم در دست بررسی است و تدارک امکانات ورزشی هم بخشی از این اقدامات است تا شهروندان رفاه اجتماعی بیشتری داشته باشند.»

  • دیدگاه رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ /درباره پروژه شهید نجفی رستگار مسیرجدید برای خودروهای سنگین ایجاد شده است


سه‌راه افسریه محل تلاقی بزرگراه‌های آزادگان، بسیج و بعثت است و برای همین تراکم خودروها در این محدوده زیاد است و از طرفی سرعت پایین خودروهای سنگین از سه‌راه افسریه تا بعد از میدان آقانور یعنی در محدوده پل‌های ثامن ترافیک زیادی را ایجاد می‌کند. در این شرایط بزرگراه شهید نجفی رستگار می‌تواند مسیر مناسبی برای‌ تردد خودروهای سنگین باشد.

سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «تأثیر مسیرهای ارتباطی را نمی‌توان در کاهش ترافیک نادیده گرفت. در مورد بزرگراه شهید نجفی رستگار هم شرایط به همین صورت است، به نظرم وجود این بزرگراه می‌تواند مسیر جایگزینی برای خودروهای سنگین باشد.

در گذشته خودروهای سنگین برای ورود به بزرگراه امام‌رضا(ع) ناگزیر باید وارد سه‌راه فسریه می‌شدند و در نهایت وارد بزرگراه امام رضا(ع) می‌شدند و مسیر خود را ادامه می‌دادند. همین تلاقی خودروهای سنگین در این محدوده باعث ترافیک می‌شد. به نظر می‌رسد با وجود بزرگراه شهید نجفی رستگار تردد خودروهای سنگین از سه‌راه افسریه به این بزرگراه منتقل می‌شود.» به گفته وی، بهره‌برداری از این بزرگراه بار ترافیک بزرگراه بسیج را ۲۰ تا ۳۰‌درصد کاهش می‌دهد.  

معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵/تأثیرات پروژه را مثبت ارزیابی می‌کندحذف ترافیک سنگین از محورهای درون‌شهری 


مهم‌ترین مزیت ایجاد بزرگراه شهید نجفی رستگار این است که در آینده نزدیک ترافیک از محورهای درون‌شهری حذف می‌شود. «علیرضا حلاجیان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع، می‌افزاید: «بزرگراه شهید نجفی رستگار عملاً ترافیک میدان بسیج در مسیر غرب به شرق را کاهش می‌دهد و دسترسی شهرک‌های مشیریه و کاروان میسر می‌شود.

در آینده با ادامه این پروژه و اتصال آن به بزرگراه شهید شوشتری تا بزرگراه یاسینی، عملاً محور بزرگراه بسیج به‌عنوان یک محور شریانی درون‌شهری محسوب شده و در نهایت ترافیک سنگین از محورهای درون‌شهری حذف می‌شود.» او به ایجاد دسترسی و تسهیل‌ تردد اهالی بخش جنوبی مشیریه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای تسهیل در تردد شهروندان، دو دستگاه پل عابرپیاده در بزرگراه شهید نجفی رستگار جانمایی شده است.

یک پل قبل از خیابان اعظم و دیگری مقابل خیابان شهید سلیمی و از طرفی ایجاد زیرگذر در خیابان اعظم برای دسترسی اهالی بخش جنوبی به شمالی تدارک دیده شده است و شهروندان از این حرکت احساس رضایت دارند.»

  • ایجاد فضای سبز در بزرگراه شهید نجفی رستگار

 با هدف تکمیل تسهیلات و خدمات بزرگراه شهید نجفی رستگار، معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه با بسیج همه امکانات و تجهیزات و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اقدامات مختلفی در خصوص تکمیل فضای سبز بزرگراه، زیباسازی و نصب المان‌ها، پاکسازی محل و حمل خاک و نخاله باقی‌مانده پروژه بزرگراه انجام داده است. 

  • اقدامات انجام شده در بخش فضای سبز

 1500‌مترمکعب خاکبرداری
 5000‌مترمکعب خاکریزی 
 10000‌مترمکعب تسطیح و رگلاژ
 کاشت 2000 اصله درخت زیتون
 2000 تشتک زنی و چاله کنی درختچه‌های موجود

  • برنامه‌های در دست اقدام فضای سبز 

 کاشت3500 اصله درخت 
 کاشت5000 بوته درختچه در فضاهای در حال آماده‌سازی
 انجام 60000‌مترمکعب خاکبرداری 
 انجام20000‌مترمکعب خاکریزی
 انجام4000‌مترمربع تسطیح و رگلاژ

  • فعالیت‌های زیباسازی در اجرای پروژه

 اجرای طرح رنگی در زیرگذر شورایاری به مساحت 850‌مترمربع
 اجرای نورپردازی در زیرگذر شورایاری به مساحت 250 متر
 450‌مترمربع تبلیغات محیطی انجام شده است

  • برنامه‌های دردست اقدام در بخش زیباسازی

 12‌مترمربع اجرای نقاشی دیواری تمثال شهید نجفی رستگار
 130‌مترمربع اجرای نقاشی دیواری ذکر صلوات
 2500‌متر نورپردازی زیرگذر، پل سواره‌رو شهید مزینانی و پل‌های تقاطع امام علی(ع)
 1500‌متر آذین‌بندی با نصب ریسه‌های پرچمی و الوان

  • فعالیت‌های خدمات شهری در اجرای پروژه

 1150‌مترمکعب خاک و نخاله از حاشیه بزرگراه جمع‌آوری شده و 2100‌مترمکعب جمع‌آوری و خاک و نخاله هم در دستور کار قرار گرفته است. 

کد خبر 572669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha