امسال شب یلدا به خاطر شرایط کرونایی طبعاً به شکل متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود و از دورهمی‌های گسترده خانواده‌ها در این شب خبری نیست.

شهر خوب قصه ها

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: امسال شب یلدا به خاطر شرایط کرونایی طبعاً به شکل متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود و از دورهمی‌های گسترده خانواده‌ها در این شب خبری نیست. اما برخی از مراکز فرهنگی با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی متناسب با شرایط امسال، برای شهروندان یلدای خاطره‌انگیزی را تدارک دیده‌اند.

از جمله فرهنگسرای امید که یک جشنواره ویژه شب یلدا تدارک دیده و در آن همه پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است. در این ویژه‌برنامه قرار است شب‌ خاطره‌انگیزی برای پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها به یادگار بماند و به برگزیدگان جوایز نقدی هم اهدا شود. جشنواره‌ای که «شهر خوب قصه‌ها» نام دارد و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری سیزدهمین تکه پایتخت دبیرخانه اجرایی و متولی برگزاری آن است. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳ از جزئیات و نحوه برگزاری این جشنواره می‌گوید.  شرکت‌کنندگان تا ۲ دی ماه مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.  

امسال مسابقه قصه‌گویی ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به همت فرهنگسرای امید و همزمان با شب یلدا، بلندترین شب سال برگزار می‌شود. مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «از دیرباز طولانی‌ترین شب سال که شب یلدا نامگذاری شده‌است، فرصت مناسبی برای کنارهم‌بودن خانواده‌های ایرانی برای تقویت صمیمیت، همدلی‌ها و همچنین انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی از سوی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بوده است و آنها با بیان قصه‌ها و داستان‌های کهن ایرانی و با یک بهانه‌ فرهنگی پیوند میان نسل‌ها را مستحکم‌تر کرده‌اند و منجر به‌ ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی شده‌است.

از این‌رو امسال مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳، با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا، ویژه‌برنامه «شهر خوب قصه‌ها» را با هشتک # شهر_خوب_قصه_ها تدارک دیده‌است که باید در متن پست‌ها درج شود.» 

  • تحکیم پیوندهای خانوادگی
پروانه دوستی/ مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳

این مسابقه با بهره‌مندی از ظرفیت شبکه‌های‌ اجتماعی برگزار می‌شود.

دوستی درباره شرایط شرکت در جشنواره شهر خوب قصه‌ها می‌افزاید: «این مسابقه با هدف تحکیم هرچه بیشتر پیوندهای خانوادگی در ایام همه‌گیری ویروس کرونا تدارک دیده شده‌ است و به‌صورت مسابقه در شبکه‌های ‌اجتماعی و در قالب قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان باید با بیان قصه‌های‌پندآموز خود، آن را در دو قالب ویدئو یا فایل صوتی (پادکست) حداکثر به مدت ۵ دقیقه‌ای در صفحه اینستاگرام شخصی خود بارگزاری کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ضروری است که شرکت‌کنندگان ابتدا صفحه اینستاگرام «شهر خوب قصه‌ها» را فالو (دنبال شونده) کنند تا دست‌اندرکاران برنامه بتوانند شرکت‌کنندگان در مسابقه را به راحتی بیابند و در مسابقه شرکت دهند.» به گفته او همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق پیام‌رسان واتس اپ آثار خود را به شماره ۰۹۰۲۴۵۰۸۴۳۸ دبیرخانه طرح ارسال کنند.  

  • شاخص‌های ارزیابی

آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره شهر خوب قصه‌ها براساس معیارهای خاصی داوری می‌شود که دوستی درباره شاخص‌های مدنظر در ارزیابی آثار می‌گوید: «توجه به زمان فیلم که باید بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد، دقت در کادربندی و تهیه فیلم در قاب افقی، توجه ویژه به کیفیت تصویر و صوت (پادکست‌ها)، تداعی خاطرات نسل گذشته در آثار، به لحاظ محتوایی و فضاسازی بصری حائز اهمیت دارد. همچنین رعایت شئونات اسلامی قابل انتشار در فضای مجازی، اقتباس از منابع کهن اصیل ایرانی و اسلامی، پندآموز بودن و خلاقیت و نوآوری در بیان قصه‌ها از دیگر معیارهای حائز اهمیت است.»

او می‌افزاید: «پس از داوری، ۲۰ اثر برگزیده در صفحه اینستاگرام شهر خوب قصه‌ها، برای داوری مردمی بارگذاری می‌شود و در نهایت ۳ اثر از قصه‌گویی‌های ‌ویدئویی و یک اثر از قصه‌گویی‌های‌ صوتی موردپسند مخاطبان، به‌عنوان برنده این مسابقه معرفی خواهد شد.»

  • اهدای هدایای نقدی

دست‌اندرکاران جشنواره شهر خوب قصه‌ها برای آثار برگزیده هدایایی هم در نظر گرفته‌اند. مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «پس از ارزیابی‌ها به نفرات برگزیده مسابقه هدایایی تعلق می‌گیرد که برای نفر اول مبلغ ۲۰ میلیون ریال و برای نفر دوم ۱۵ میلیون ریال و نفر سوم نیز ۱۰ میلیون ریال کارت هدیه در نظر گرفته‌ایم. همچنین صاحب اثر برگزیده بخش پادکست هم ۷ میلیون ریال کارت هدیه دریافت خواهد کرد.»

او می‌افزاید: «علاوه بر اینها در پایان به ۲۰ نفر برگزیده و راه‌یافتگان به مرحله داوری مردمی یک لوح سپاس تقدیم می‌شود.» علاقه‌مندان تا ۲دی ماه فرصت دارند آثار خود را براساس ضوابط مدنظر تهیه و به دبیرخانه جشنواره شهر خوب قصه‌ها در فرهنگسرای امید ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره‌های ۳۳۳۵۵۲۰۳ و ۳۳۳۰۲۵۸۸ تماس بگیرند.

  • تحکیم روابط با قصه‌گویی والدین
مصطفی رحماندوست /شاعر و نویسنده

قصه‌گویی یک رسم فراموش‌نشدنی است. اگر قصه‌گویی از دوران کودکی در فرد نهادینه شود و والدین بتوانند از همان خردسالی عادت به مطالعه را در فرزندشان شکل دهند، در آینده می‌توان انتظار داشت که او فرد کتابخوانی شود که برای تولید فکر و اندیشه گام برمی‌دارد چراکه قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین عوامل علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه است.

از این‌رو باید تلاش کنیم تا این عادت را حتی با گفتن قصه‌ای کوتاه و کوچک در آنها نهادینه کنیم. چراکه همان قصه‌های‌گاه بدون محتوا نیز می‌تواند ضمن تقویت ارتباط میان والدین و فرزندان، احساس مهم بودن به فرد بدهد. این میان اگر والدین هنگام قصه‌گویی به چهره کودکشان نگاه و دست‌های او را لمس کنند، قطعاً در ارتقای روابط عاطفی میان فرزند و والدین تأثیرگذار است.

بنابراین به والدین پیشنهاد می‌کنم هر روز لحظه‌هایی آرامش‌بخش برای خود و فرزندشان فراهم کنند. از نظر من همه مردم قصه آفرین‌اند. از صبح که از خانه بیرون می‌آیم تا آخر شب همه کسانی که می‌بینم برایم خالق قصه‌اند. این میان کودکان برای من مهم‌ترین منبع تأمین سوژه هستند. بچه‌ها خیال‌های گسترده‌تری دارند و بهترین معلمان ما هستند. صحبت‌هایشان، راه رفتن آنها، حتی صدای خنده و ضرب‌آهنگ لحنشان برای شعرگویی‌ام الهام‌بخش است. خیلی از سوژه‌هایم را از مردم محله و بچه‌ها الهام گرفته‌ام. سعی می‌کنم از بچه‌ها عقب نمانم. همواره در کنارشان پیش می‌روم. شعرهایم را برایشان می‌خوانم و نظرشان را می‌پرسم. کار برای بچه‌ها ساده و آسان نیست. بچه‌ها الهام‌بخش هستند.

کد خبر 572627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha