شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: قصه و قصه‌گویی عمری به درازای عمر بشر دارد و خداوند، اولین قصه‌گوی عالم، حکایت آفرینش را با زیباترین قصه‌ها بیان می‌کند.

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

آفرینش و خلق قصه‌ها پاسخی روشن به نیازهای روحی ماست. قصه‌ها ما را از گذرگاه‌های ترسناک زندگی عبور می‌دهد و به سرزمین روشنایی‌ها وخوبی‌ها هدایت می‌کند. بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» امسال برگزار می‌شود. جشنواره‌های قصه‌گویی معمولا هر سال در سطح شهرستان‌ها، استان‌ها، مناطق و در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

  • خراسان زادگاه و مهد بزرگان ادبی

به گفته «ابراهیم زره‌ساز» مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، قصه و داستان همواره محور بسیاری از مکتوبات، اسناد و وقایع تاریخی است. وی با اشاره به قصص قرآنی بیان می‌کند: خداوند متعال در کتاب آسمانی ما از طریق قصه با بشر صحبت می‌کند. چراغ راهنمای بشر قصه‌هایی چون قصه حضرت یوسف (ع) در قرآن است. وی درباره تاثیر قصه بر فضای زندگی افراد می‌گوید: در خراسان که مهد ادبیات کشور است، قصه‌های تاریخی بسیار خوبی داریم. با توجه به این‌که در شهرستان‌های استان قصه‌های تاریخی بسیاری داریم، پاسداشت آنها می‌تواند در زندگی انسان‌ها تاثیرات خوبی را بگذارد.

امروز نسل کودک و نوجوان ما در شناخت هویت خود با سردرگمی مواجه است. این شناخت و بازیابی هویت گمشده نسل جدید برعهده مسئولان فررهنگی است. در این زمینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ‌عنوان یکی از مولفه‌های فرهنگی کشور وظیفه خطیر و سنگینی را برعهده دارد. مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در این باره توضیح می‌دهد: به‌ دلیل همجوار بودن با امام هشتم (ع) هویت غنی دینی داریم. زندگی ایشان مملو از داستان‌ها و قصه‌های پندآموز برای نسل جدید است. از طرفی ما هویت ملی خود را در قصه‌ها و داستان‌های تاریخی و اساطیری می‌بینیم؛ داستان‌هایی همچون شاهنامه و یا آثار عطار که سراسر پند و اندرز است.

زره‌ساز با اذعان به هوش و درک بالای نسل‌ دانش‌آموز یادآوری می‌کند: بسیار خوب است که ما در این فضا بتوانیم محتوایی غنی به مخاطبمان منتقل کنیم و تأکید می‌کنم که این محتوای غنی لاجرم می‌تواند فضای قصه‌گویی داشته باشد. وی با اشاره به شعار بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی می‌افزاید: جشنواره‌های قصه‌گویی معمولا هر سال در شهرستان‌ها و بعد در استان‌ها و مناطق و سپس در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. آیین پایانی این جشنواره در شب یلدا است و تا قبل از آن جشنواره‌های استانی و شهرستانی خود را برگزار می‌کنیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی می‌گوید: امسال ما در مشهد از ۲۸ آبان تا اول آذر میزبان منطقه ۴ کشوری هستیم که شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است. برگزیدگان این استان‌ها در پایان آبان‌ماه در مشهد به رقابت می‌پردازند تا منتخبان به مرحله نهایی معرفی شوند. وی تصریح می‌کند: جشنواره در ۲ قالب اصلیِ قصه‌گویی صحنه‌ای و ویدئوهای ۹۰ ثانیه‌ای برگزار می‌شود. در بخش صحنه‌ای، آثار می‌تواند به صورت کلاسیک و مدرن ــ ترکیبی از قصه‌گویی با نقاشی و حتی با ورزش ــ باشد. حداکثر زمان اجرای این آثار ۱۵ دقیقه است. در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای مخاطب می‌تواند از خود فیلم بگیرد و در آن قصه‌ای را در ۹۰ ثانیه تعریف کند.

  • محورهای موضوعی جشنواره

«قصه زندگی من» محور موضوعی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است و علاقه‌مندان می‌توانند با تعریف ماجراهایی از تلخی‌ها و شیرینی‌های آموزنده و امیدآفرین زندگی خود در جشنواره شرکت کنند. این قصه‌ها می‌تواند حکایاتی باشد از زندگی در شهر و روستا، مدرسه، دانشگاه، محل کار و هر آنچه به عنوان درس برای ساختن آینده‌ای درخور شأن ایرانی سودمند است. در بخش مسابقه ملی، در ۳ گروه دختران و پسران (۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌توانند حضور پیدا کنند. همچنین بخش علمی (مقاله‌نویسی) تدارک دیده شده است. شرکت در بخش مسابقه این جشنواره برای عموم مردم آزاد است و افراد می‌توانند آثارشان را برای بخش صحنه‌ای و ویدئویی ضبط کنند و از طریق تارنمای جشنواره به نشانی www. kanoonfest. ir ارسال کنند.

  • تعامل و هم‌فکری فرهنگی 

«مجید خرمی» سرپرست اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد با اشاره به حمایت شهرداری از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار می‌کند: معتقدیم قصه بخشی از هویت هر شهر است و این باور یکی از دلایل اصلی مشارکت و حمایت ما در برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کنار کانون پرورش فکری است. وی می‌افزاید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره مرکزی برای رشد و نبوغ شخصیت‌های برجسته و نخبگان بزرگ فرهنگی بوده است. به یقین هر قدمی که برای حمایت از این مجموعه برداشته شود راهی است برای ساختن آینده هنر، ادبیات و همه عرصه‌های مختلف هنری و حتی مدیریتی و اجرایی در کشور از طریق کودکان و نوجوانانی که امروز در کانون نقش ایفا می‌کنند.

سرپرست اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد در ادامه می‌گوید: به‌عنوان مرکز اسناد روابط عمومی شهرداری مشهد در پی گردآوری همه اسناد هویتی و شفاهی شهر و نگهداری آن برای نسل‌های آینده هستیم. وی یادآور می‌شود: تعهد داریم در نشر هرچه بیشتر آثاری که به هر ۲ بخش جشنواره می‌رسد نقش ایفا کنیم. اگر دوستان در کانون همچنان از ما حمایت کنند، قصد داریم در آینده فراتر از این جشنواره ۸ اثر برتر را در حوزه قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای در یک جشنواره عمومی به رأی مردم بگذاریم تا مردم مشهد قصه برتر ۹۰ ثانیه‌ای را انتخاب کنند و ما بتوانیم به‌صورت ویژه از این حوزه حمایت کنیم.

کد خبر 451033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha