گروه بین‌الملل: سران ۸ کشور صنعتی جهان در حالی به محل برگزاری اجلاس این گروه در ژاپن رسیدند که تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به سیاست این کشورها همچنان ادامه دارد.

ژصدها نفر از مردم ژاپن تظاهرات خود را در وضعیتی برگزار کردند که نیروهای امنیتی از شعاع ۷۰ ‌کیلومتری اجازه نزدیک شدن کسی را را به محل این اجلاس ندادند.

مردم ژاپن با شعارهای مرگ بر گروه هشت و مرگ بر امپریالیسم اعتراض خود به سیاست‌های جهانی‌سازی را ‌ نشان دادند. علاوه بر این تظاهر‌کنندگان ژاپنی خواستار آن هستند که سران گروه8 به وعده‌های خود درخصوص کمک به کشورهای آفریقایی و تلاش برای حل بحران غذا و مسئله گرم‌شدن زمین عمل کنند.

رویترز گزارش داد، دولت ژاپن به همین خاطر و از بیم نزدیک شدن تظاهرکنندگان به محل اجلاس مجبور شده است از ۲۱ ‌هزار مامور پلیس و با هزینه‌ای حدود ۲۸۰ ‌میلیون دلار برای تامین امنیت نشست گروه‌ ۸ اقدام کند.

در درگیری نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان تاکنون حداقل ۴ ‌نفر از جمله تصویربردار یک شبکه تلویزیونی دستگیر شده‌اند.

سران کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن قرار است از امروز نشست ۳ ‌روزه خود را در منطقه تفریحی تویاکو در جزیره هوکایدو شروع کنند.

جورج بوش هم برای آخرین بار به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا وارد توکیو شد و با بالگرد به جزیره هوکایدو رفت.

بوش که کشورش درگیر رکود اقتصادی شدید است در بدو ورودش به ژاپن مجبور شد در مقابل تظاهرات ژاپنی‌ها واکنش نشان دهد و گفت: من اطلاع دارم که مردم می‌خواهند مطمئن باشند از مسائل مهم آنها چشم پوشی نمی‌شود. به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا شما را در این مسائل تنها نمی‌گذارد.

مردم ژاپن خواستار حل و فصل موضوع ربوده شدن چند شهروند ژاپنی توسط نیروهای کره‌شمالی در دهه ۷۰ و ۹۰ هستند.

بوش در دیدار خود با یاسو فوکودا، نخست وزیر ژاپن هم بر خلاف انتظارها به‌طور رسمی اعلام کرد شرکت نکردن وی در مراسم افتتاحیه المپیک پکن توهین به مردم چین به حساب می‌آید.

این در حالی است که آمریکا پیش از این بارها اعتراض خود را در مورد اوضاع حقوق بشر در چین اعلام کرده بودند.

قرار است در اولین روز نشست گروه ۸ مسئله توسعه آفریقا به بحث گذاشته شود. ‌سی‌ان‌ان گزارش داد که سران شرکت‌کننده در این نشست به احتمال زیاد با بررسی انتخابات زیمبابوه ضمن رد مشروعیت ریاست‌جمهوری رابرت موگابه، در مورد اتخاد اقداماتی علیه این کشور تصمیم‌گیری خواهند کرد.

افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و موضوع برنامه هسته‌ای کره‌شمالی موضوع نشست روز دوم خواهد بود. مسائلی که مهم‌ترین محورهای این نشست را تشکیل خواهند داد. در روز چهارشنبه که روز آخر نشست گروه8 است هم سران این کشورها درباره اقتصاد جهانی به گفت‌وگو می‌پردازند.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری اعتقاد دارند دیگر این گروه کارکرد‌های سابق خود را ندارند. در سال گذشته مجموع کشورهای عضو گروه ۸ مسئولیت ۵۸ درصد توازن اقتصادی جهان را بر عهده داشتند، در حالی که در سال ۱۹۹۷ این سهم ۶۵ ‌درصد بوده است.

ساختار قدیمی و فاقد کارایی

گروه ۸ با ساختار قدیمی خود دیگر کارایی لازم را در مسائل جهانی ندارد. کنار گذاشته شدن کشورهای مهم و تاثیر‌گذار دیگر در این ساختار حتی ۳ روز پیش باعث اعتراض سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه شد.

وی به‌صورت صریح برگزاری این اجلاس را بدون حضور کشورهایی مثل هند و چین غیرعاقلانه دانست. 

به همین خاطر است که لائل برنیارد از مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز واشنگتن می‌گوید: زمان آن رسیده است که گروه ۸ با اضافه شدن کشورهای تاثیر گذاری چون برزیل، هند، چین، مکزیک و کره جنوبی به G-13 تبدیل شود.

کد خبر 57211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز