چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا با این طرح موافقت کرد که انتشار گازهای گلخانه تا سال 2050 دستکم به نصف کاهش یابد.

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل در شماره امروز خود نوشت، این هدف در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه سران کشورهای عضو گروه هشت در شهر تویاکو ژاپن صادر کردند، منعکس شده است.

برای کشورهای صنعتی این قول بدان معناست که آنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را بیش از نصف کاهش دهند. از آنجا که این سند هیچ تعهد قطعی را برای کشورهای در حال توسعه همچون چین پیش‌بینی نکرده است، انتظار می‌رود انتشار این گازها در این کشورها همچنان افزایش یابد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اجلاس اخیر را «پله‌ای با ثبات» میان اجلاس گذشته در هایلیگندام و کنفرانس تغییرات جوی در کپنهاگ می‌بیند که در آن قرار است درباره پیمان جانشین پروتکل کیوتو تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: « این را منکر نمی‌شوم که تا کپنهاگ مذاکرات سخت بسیاری پیش روی‌مان خواهد بود.»

آمریکا به طور غیرمنتظره کوتاه آمد و این بدان معناست که اجلاس تویاکو گامی رو به جلو پس از اجلاس سال گذشته گروه هشت بوده است. مصوبه مربوط به تغییرات جوی «نگاهی» است که این هشت کشور صنعتی پیشرو بدان رسیده‌اند. آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، کانادا و ایتالیا این مصوبه را سندی برای کنفرانس سازمان ملل در کپنهاگ می‌دانند که در آن 170 کشور از سراسر جهان شرکت خواهند داشت.

هنوز کشورهای صنعتی تعیین نکرده‌اند که مبنای کاهش 50 درصدی گازهای گلخانه‌ای سال 1988، 1990، 2005 یا 2008 خواهد بود. حامیان محیط زیست این انتقاد را مطرح می‌کنند که شرکت‌کنندگان در این اجلاس نتوانستند بر سر اهداف میان مدت به توافقی دست یابند. اهداف بلندمدت سیاستمداران هم اغلب طرح قطعی مشخصی ندارد.

گروه هشت همچنین به بررسی دلایل افزایش قیمت نفت و مواد غذایی پرداخت. یکی از اعضای هیات آلمان گفت: «وقتی مشخص شود که قیمت‌ها به صورت بنیادین بر محور تقاضای کنونی و آینده تعیین نمی‌شوند، بلکه بر مبنای گمانه‌زنی‌ها بالا و پایین می‌روند، ما باید ساز و کارهای مربوط به آن را کشف کنیم.»

گروه هشت همچنین قصد دارد سوخت‌های گیاهی را تا حد ممکن از مواد خوراکی تولید نکند تا از اثرگذاری آن بر قیمت مواد غذایی جلوگیری کند. برای کمک به حل بحران کنونی مواد غذایی، کشورهای گروه هشت همچنین قصد دارند 10 میلیارد دلار آمریکا را اختصاص دهند. در مقابل، آنها با ارایه کمک‌های جدید توسعه‌ای موافقت نکردند که با انتقاد سازمان‌های امدادرسانی مواجه شد.

کد خبر 57509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز