سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

گروه سیاسی: ژاپن از دیروز میزبان نشست 3 روزه سران گروه هشت است

 هرچند محور اصلی رهبران 8 کشور بزرگ صنعتی جهان یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، روسیه، ایتالیا و کانادا موضوع اقتصاد است اما بررسی مشکلات ناشی از بهای مواد غذایی و سوخت مانع از آن نخواهد بود که رهبران کشورهای مذکور درباره ایران و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با یکدیگر به مذاکره ننشینند، به خصوص آنکه تحولات تازه‌ای در آستانه اجلاس گروه هشت در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران رخ داده است. پاسخ تهران به نامه‌ای که اواخر خردادماه خاویر سولانا از طرف گروه 1+5 به ایران آورد، مهم‌ترین بخش این تحولات است.

ایران در نامه‌ای پاسخ نامه وزیران خارجه این گروه را به همراه نظر خود درباره مشوق‌هایی که این کشورها پیشنهاد کرده‌اند، جمعه گذشته به خاویر سولانا نماینده 1+5 ارائه داد. قرار است رهبران 1+5 پاسخ تهران را در این باره بررسی کرده و تصمیم بعدی خود را اتخاذ کنند.

بان کی مون

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی قول و قرارهایی تلفنی برای دیدار با یکدیگر گذاشته‌اند که به احتمال زیاد اواخر تیرماه برگزار می‌شود. ابراز تمایل ایران و اروپا برای از سرگیری مذاکرات در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، آن چیزی است که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل آن را دلگرم‌کننده توصیف کرد.
او صبح دیروز وقتی از پلکان هواپیمایی که قرار بود به سمت ژاپن پرواز کند، بالا می‌رفت، با اشاره به پاسخ دادن ایران به بسته پیشنهادی 1+5، گفت: از این اقدام تهران خوشحال است و آغاز مذاکرات هسته‌ای با اتحادیه اروپا دلگرم‌کننده است. دبیرکل سازمان ملل که به گفته خودش پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند در ادامه خاطرنشان شد، امیدوار است این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی هم منتهی شود.

 گفت وگوی آنجلا و جورج

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با صدر‌اعظم آلمان درباره همکاری‌های دو کشور در زمینه مسئله هسته‌ای ایران در حاشیه نشست گروه هشت صحبت کرده است.
جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: ما درباره لزوم تداوم همکاری‌های مشترک در زمینه ایران گفت‌وگو کردیم. آنجلا مرکل همواره یک نیروی سازنده بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکل به‌طور مستقیم به ایران اشاره‌ای نکرد، اما گفت که از کار گروه هشت بسیار خرسند بوده است. بوش در چارچوب نشست گروه هشت با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و درباره برنامه هسته‌‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

 رئیس‌‌جمهور صریح‌اللهجه تزارها

دیمیتری مدودوف که بهار امسال سکان هدایت سیاست‌های سرزمین تزارها را از ولادیمیر پوتین تحویل و در دست گرفت، برای اولین بار است که به عنوان رئیس‌جمهور روسیه در جمع رهبران کشورهای بزرگ صنعتی حضور می‌یابد.

صراحت مدودوف در بیان دیدگاه‌هایش حتی درباره برنامه هسته‌ای ایران آن چیزی است که همتای آمریکای او، مورد تأیید و تحسین قرار داد. بوش پس از دیدار با مدودوف گفت: «برخی اوقات سیاستمداران یک حرفی می‌زنند اما منظورشان چیز دیگری است. اما باعث خرسندی است وقتی آقای مدودوف صحبتی می‌کنند، منظور خود را واضح می‌گویند حتی اگر ما با آن مخالف باشیم.»

رئیس‌جمهور روسیه که قبل از حرکت به سوی ژاپن درخصوص تحریم‌های جدید غرب علیه شعبه‌های اروپایی بانک ملی ایران تصریح کرده بود از اعمال تحریم‌هایی با این شدت در این مقطع، متحیر است، در دیدار با بوش تأکید کرد که موضع کشورش در برابر مسئله هسته‌ای ایران، حل دیپلماتیک آن است.

تقاضای فرانسه از روسیه درباره ایران

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، نیکلا‌سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه  از مدودف رئیس‌جمهور روسیه  خواست نقش فعالانه‌تری را در اعمال فشار به ایران بر عهده گیرد.
سارکوزی گفت: به نفع امنیت جهانی است که روسیه نقش کاملی را در حل بحران‌های بزرگ بر عهده گیرد. روسیه تمایلی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ندارد و مدودف هفته گذشته از تصمیم اتحادیه اروپا در 23ژوئن برای بستن دفاتر بانک ملی در کشورهای عضو این اتحادیه و منع صدور ویزا برای تعداد بیشتری از مقامات ایرانی انتقاد کرد، اما اظهارات وزیر خارجه این کشور را  نیز نباید از نظر دور داشت.  برنارد کوشنر عصر دیروز در حاشیه نشست اتحادیه اروپا و ناتو که در پاریس برگزار شد گفت: «اگرچه به‌طور مستقیم پاسخ تهران به بسته پیشنهادی 1+5 را مطالعه کرده اما این پاسخ چندان امیدوارکننده نیست.»

برنارد کوشنر همچنین در ادامه خاطرنشان شد که نامه ایران ظهر دوشنبه به دستش رسید و هنوز آن را مستقیماً مطالعه نکرده، اما گمان هم نمی‌کند این پاسخ چیز امیدوارکننده بزرگی دربرداشته باشد. کوشنر با این حال در خاتمه نیز اذعان کرد: البته نکات امیدوارکننده کوچکی درون آن وجود دارد.

کد خبر 57419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز