چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتهامات سنگینی به دیک چنی وارد شده است: یکی از همکاران سابق دفتر معاون رییس جمهور آمریکا در بخش محیط زیست اعلام کرد

 شش صفحه از گزارش این دفتر به کنگره حذف شده است، صفحاتی که در آنها پیامدهای تغییرات جوی برای نظام بهداشتی آمریکا ذکر شده بود.

اشپیگل آنلاین از واشنگتن گزارش داد، آیا این اتفاقی بوده یا هدفی در ورای آن دنبال می‌شده است؟ جیسون برنت (Jason Burnett)، کارمند سابق بخش محیط زیست در دفتر معاون رییس جمهور آمریکا (EPA) گفت همکاران چنی گزارش مربوط به تغییرات جوی را دستکاری کرده‌اند.

برنت در ماه ژوئن از سمت مشاور EPA که به ریاست استفان جانسون (Stephen Johnson) اداره می‌شد، استعفا داد.

برنت برای کمیته محیط زیست سنا نوشت دفتر چنی بیم آن داشت که در صورت تغییر ندادن این گزارش، اوضاع برایش به واسطه ایجاد تعهدات حقوقی در قبال انتشار گازهای گلخانه‌ای سخت‌تر شود.

یکی از کارکنان دفتر چنی برنت را فرا خوانده و به وی اعلام کرده است که «فرمول‌بندی» گزارش باید «تغییر کنند.» این گزارش ابتدا 14 صفحه بود، اما بعد در هشت صفحه خلاصه شد.

در صفحاتی که حذف شدند، به نقل از یکی از کارشناسان اداره بهداشت آمریکا (CDC) آمده بود تغییرات جوی می‌تواند برای نظام بهداشت و سلامت پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد. این دانشمند، شیوع بیماری‌ها و افزایش خطرات جسمی به واسطه فجایع زیست‌محیطی را از جمله این پیامدها خواند.

دست کم گرفتن پیامدهای تغییرات جوی
کاخ سفید اعلام کرده بود برخی محتوی گزارش‌اش در اکتبر گذشته به خاطر ملاحظاتی حذف شد که معتقد بود احتمالا اظهارات علمی در این زمینه صحیح نباشند.

باربارا باکسر (Barbara Boxer)، رییس کمیته محیط زیست سنا گفت حذف این مطالب نمی‌تواند اتفاقی بوده باشد. بلکه بخشی از تلاش‌های جامع است که می‌خواهد پیامدهای گرمایش جهانی را موضوعی کوچک جلوه دهد.

برنت در ماه ژوئن به خاطر اختلاف با رویکرد EPA در بحث حفاظت در برابر تغییرات جوی از سمت خود استعفا داد.

بخش مطبوعاتی دفتر چنی این اتهامات را فورا تکذیب کرد. با این حال سخنگوی چنی تفسیر بیشتری در این خصوص ارایه نداد.

کد خبر 57508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز