گروه بین‌الملل: از ظهر روز دوشنبه ۱۷ تیر، نشست ۳ روزه سران ۸ کشور صنعتی جهان در تویاکوی ژاپن آغاز شد.

در نخستین برنامه این اجلاس، سران گروه ۸ با رهبران ۷ کشور آفریقایی درباره مسئله بالا رفتن قیمت غلات، برنامه‌های کمک‌رسانی به آفریقا در مسائل پزشکی، آبرسانی و آموزش و پرورش گفت‌وگو کردند.

رهبران کشورهای گروه ۸ از مدتی قبل به خاطر عملکرد ضعیف و حتی عمل نکردن به وعده‌های قبلی خود برای کمک به کشورهای فقیر آفریقا به شدت مورد انتقاد هستند.

سران کشورهای الجزایر، آفریقای جنوبی، نیجریه، سنگال، غنا، تانزانیا و اتیوپی هم در سخنان دیروز خود با ابراز ناراحتی از عدم‌تحقق وعده‌های پیشین گروه ۸ خواستار کمک کشورهای این گروه در زمینه اقتصادی و مواد غذایی به آفریقا شدند.

مقامات وابسته گروه ۸ پیشتر اعلام کرده بودند که موضوع کمک به توسعه کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مورد بحث در نشست تویاکو است ولی این بار مسئله بخشش دیون این کشورها  یا اعطای کمک جدید در دستور کار نشست سران قرار ندارد.

در اجلاس سالانه سال ۲۰۰۵ که در اسکاتلند برگزار شده بود، رهبران شرکت‌کننده متعهد شدند تا کمک‌های اقتصادی خود برای مبارزه با فقر در آفریقا را تا سال ۲۰۱۰ به دو برابر کمک‌های سال ۲۰۰۴ (که رقمی حدود ۲۵ میلیارد دلار بود) افزایش دهند. 

با این همه، ماه گذشته گروه نظارت بر اجرای این تصمیم گزارش داد که تاکنون، میزان کمک‌های گروه8 برای توسعه آفریقا حدود ۴۰ میلیارد دلار از مبلغ پیش‌بینی شده کمتر بوده است.

تعهد گروه ۸ در راستای کمک به تحقق هدف اعلام شده مجمع عمومی سازمان ملل برای توسعه آفریقا در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت که براساس آن، قرار بوده است فقر در این منطقه تا سال ۲۰۱۵ به شکلی چشمگیر کاهش یابد.

در سال‌جاری، افزایش سریع بهای مواد غذایی در سطح بین‌المللی باعث افزایش نگرانی در مورد وخامت شرایط زیستی آفریقائیان و درخواست کمک‌های بیشتر از کشورهای ثروتمند به این قاره شده است.

اما سران گروه ۸ در این نشست نه درخصوص بخشش دیون کشورهای آفریقایی، بلکه درباره سرمایه‌گذاری در طرح‌های عملی در این قاره بحث و تبادل نظر کردند و این موضوع با اعتراضاتی مواجه شد.

در همین راستا مؤسسه خیریه اکسفام انگلیس قدرت‌های جهان را به عمل نکردن به تعهداتشان برای افزایش میزان کمک به آفریقا متهم کرد و روند پیشرفت در این زمینه را بسیار کند خواند. 

مکس لاوسون یکی از فعالان اکسفام به خبرگزاری فرانسه گفت: آنها به تدریج از وعده‌هایی که داده اند، فاصله گرفته‌اند.

در حالی که این کمک‌ها برای کشورهای ثروتمند بسیار ناچیز است اما برای کشورهای آفریقایی حکم مرگ و زندگی را دارد.

جوزف سوسا یک کارشناس مسائل آفریقا هم در این باره به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: به‌نظر می‌رسد که سران جهان با اقدامات خود در عمل نکردن به وعده‌هایشان برای کمک به آفریقا و کم کردن از رقم کمک‌های خود به نوعی از سیاست‌هایشان در زمینه جهانی‌سازی‌ عقب نشینی کرده‌اند.

این تحولات نشان می‌دهد طرح‌های جهانی جدید و جهانی‌سازی‌ به شکست منجر شده است و نشست گروه ۸ نمایانگر این وضعیت است.

اعتراض بان‌کی‌مون

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم دیروز بار دیگر بر اجرای تعهدات گروه ۸ درباره کمک به توسعه آفریقا تاکید کرد.

وی گفت: کشورهای گروه ۸ باید برای رسیدن به هدف توسعه آفریقا به وعده‌هایی که تاکنون در این باره داده‌اند، عمل کنند.

لازم نیست آنها هیچ قول جدید دیگری بدهند. تنها کافی است به وعده‌هایی که در گذشته داده‌اند، عمل کنند.

کد خبر 57349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز