سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری‌ها در ائتلاف بزرگ دولت برلین بر سر آینده انرژی هسته‌ای در آلمان ادامه دارد و همین موضوع موجب انزوای آنگلا مرکل در اجلاس گروه هشت شد.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ نوشت، رهبری سوسیال دموکرات (SPD) از احزاب دیگر خواسته است رویکرد خود را در خصوص مصارف غیرنظامی از انرژی هسته‌ای روشن کنند.

هایل، دبیرکل SPD دیگر احزاب ائتلافی را «مجنونان اتمی» خوانده و پرسیده است که آیا آنها خواستار استفاده بیشتر از انرژی هسته‌ای در آلمان هستند یا خیر.

در اجلاس اقتصادی گروه هشت در ژاپن هم تبادل نظر جنجالی میان اعضای این گروه بر سر استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقابله با گرمایش جهانی و تغییرات جوی صورت گرفت.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا گفت کسی که واقعا نگران گرمایش جهانی باشد، «باید آشکارا این را نشان دهد و خود را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید به شدت تقویت کند.»

آلمان که همچنان سیاست کنارگذاری استفاده از انرژی هسته‌ای را دنبال می‌کند، در محفل گروه هشت در خصوص این بحث در انزوا قرار گرفته است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان موضع‌گیری آمریکا را رد کرد و گفت: «با کمال احترام باید بگویم اعتقاد ندارم حفاظت از تغییرات جوی فقط به انرژی هسته‌ای ربط داشته باشد.»

به گفته رئیس ژاپنی گروه هشت، کشورها باید بر سر این امر به توافق برسند که در بیانیه پایانی به متنوع‌سازی منابع تامین انرژی اشاره شود.

هفت کشور از هشت کشور خواستار تقویت استفاده از انرژی هسته‌ای هستند، اما آلمان تاکید بیشتری بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

کد خبر 57433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز