سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: رهبران 8 کشور ثروتمند دنیا موسوم به گروه8 از روز دوشنبه نشست سالانه خود را که به‌مدت 3روز برگزار می‌شود، در جزیره شمالی هوکایدوی ژاپن آغاز کردند.

این مکان دور در ژاپن به این دلیل برای برگزاری این نشست انتخاب شده که مذاکرات به دور از هیاهوی مخالفان و تظاهرات‌ مردم و گروه‌هایی انجام شود که معمولا در اعتراض به چنین نشست‌هایی برگزار  می‌‌شود و عموما به خشونت و درگیری کشیده می‌شود.

محل برگزاری این نشست و شهرهای مهم کشور ژاپن هم تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور نیروهای پلیس و امنیتی ژاپن قرار دارد. نشست سال گذشته گروه8 به‌دلیل همین تظاهرات و اعتراض‌های مخالفان جهانی شدن در آلمان، حاشیه‌های زیادی داشت.

اما حتی بدون برگزاری چنین تظاهرات‌هایی، رهبران انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، آمریکا، ژاپن و روسیه که البته نیمی از آنها هم به تازگی قدرت را در دست گرفته‌اند، می‌دانند دنیا نسبت به اجلاس سال گذشته  چقدر تغییر کرده‌است.

در اجلاس سال گذشته، قیمت نفت کمتر از نصف قیمت کنونی بود. اکنون هر بشکه نفت 140 دلار معامله می‌شود.

قیمت جهانی نفت و دیگر کالاهای اساسی و مصرفی مردم همگی دو برابر شده و این موضوع از یک سو ثبات سیاسی کشورهای  آسیا و آفریقا را تهدید می‌کند و از سوی دیگر تعهدات گذشته گروه8 برای کاهش فقر در جهان را زیر سؤال می‌برد.

دیگر کسی منتظر سخنان امیدوارکننده سران گروه8 درباره موضوعاتی چون سرمایه‌گذاری بیشتر در جهان، یا اقدامات جالبی چون حضور یکی از سران در میان خوانندگان گروه راک نیست و چنین اقداماتی با بی‌اعتنایی مردم نگران جهان رو‌به‌رو می‌شود.

نفت گران، بحران مواد غذایی در جهان و بحران در بازار‌های مالی و اعتباری، جهان را بی‌ثبات کرده‌است. این چالش‌های جدید فراتر از گروه8 است و دیگر در چارچوب مرزهای آنها نمی‌گنجد اما نشان می‌دهد که تا کنون آنچه در چنین نشست‌هایی میان رهبران کشورهای ثروتمند جهان چاره‌اندیشی شده، بی‌نتیجه بوده‌است.

درخواست برای پایین‌آوردن قیمت سوخت با تاکید بر ضرورت خودکفایی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت تعارض دارد. کاستن از میزان وابستگی به سوخت‌های کربنی و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی در حالی مورد توجه قرار گرفته که میل دنیا به استفاده از انرژی هسته‌ای سرکوب می‌شود.

تاکید بر استفاده از سوخت‌های زیستی تهدیدی برای مواد غذایی در جهان است. کلوب کشورهای ثروتمند جهان که اقلیتی از جمعیت دنیا را در خود جای داده دیگر توانایی مقابله با این چالش‌های جدید را ندارد.

یاسو فوکودا ،  نخست‌وزیر ژاپن به‌عنوان میزبان مصمم است تا این تناقض‌ها را رفع کند. روز نخست این اجلاس به بحث درباره فقر و قیمت بالای مواد غذایی با حضور رهبران 7 کشور آفریقایی اختصاص یافت.

مقامات ژاپنی موضوع ایجاد انبار ذخیره غلات را مطرح کردند. گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد داد تا تولید مواد غذایی در آفریقا دو برابر شود. دبیرکل سازمان ملل هم گفت که قیمت بالای مواد غذایی نوعی عقبگرد در مسیر توسعه ایجاد می‌کند.

اما صحبت‌کردن که قیمتی ندارد. آمار نشان می‌دهد که اهداف توسعه‌ای که 3سال پیش در اجلاس گروه8 در اسکاتلند مصوب شد هنوز محقق نشده‌است. اکنون بیش از یک میلیارد آسیایی بیش از سه‌پنجم درآمد خود را صرف مواد غذایی می‌کنند.

در اجلاس کنونی سران گروه8 رهبرانی شرکت کرده‌اند که چندان محبوبیتی در جهان ندارند. سارکوزی در فرانسه، پایین‌ترین میزان حمایت و محبوبیت را دارد.

جورج بوش هم در داخل  کشورش نامحبوب است و هم در دنیا و آخرین ماه‌های دوران مسئولیتش را می‌گذراند.

فوکودا هم تا یک سال دیگر در جایگاه خود نمی‌ماند. براون هم شرایط بهتری ندارد. حضور این رهبران، موقعیت گروه8 را در مقابله با چالش‌های جهان بیشتر تضعیف می‌کند.

اکونومیست- 7 جولای

کد خبر 57463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز