مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: اگر در دو روز گذشته شاهد کاهش اتوبوس‌های سطح شهر پایتخت بودید به این دلیل است که علاوه بر ادامه رویه وزارت کشور در ندادن سهمیه اتوبوس‌های تهران، اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی هم در حال از کار افتادن هستند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی هشدار داده که به خاطر عدم‌اجرای تعهدات کارخانه‌های خودروساز و دولت بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی تهران از کار خواهد افتاد. به گفته حسین بیژنی اتوبوس‌های دیزلی که موتور آنها به‌صورت دستی گاز‌سوز شده فاقد کارایی است و از سوی دیگر به خاطر نقص جایگاه‌های CNG روغن و آب وارد گاز  شده و به همین دلیل اتبووس‌های گازسوز هم از کار افتاده‌اند.

البته نمی‌توان امیدی به اتوبوس‌‌های جدید داشت زیرا وزارت کشور سهم 300 تایی تهران را به شهرهای دیگر داد. سرپرست وزارت کشور روز گذشته در پاسخ به این سؤال که برخی، تحویل ندادن اتوبوس به شهرداری تهران را اقدامی سیاسی و سنگ‌اندازی در برابر شهروندان تهرانی دانسته‌اند، پاسخ داد که مجموعه وزارت کشور، آماده هرگونه خدمت‌رسانی و از خود گذشتگی برای تامین منافع مردم است.

 اما باز هم تاکید کرده که فعلا مصر هستند به تهران اتوبوس ندهند. بدین ترتیب باید  فعلا با توجه به ندادن سهم تهران، تعطیلی جایگاه‌های گاز و خراب بودن اتوبوس‌های دیزلی که به دستور دولت گازسوز شدند، تبعات کمبود اتوبوس را شهروندان تحمل کنند.

البته هاشمی باز هم تاکید کرده که « هیچ اعتقادی به حرف‌های جسته و گریخته‌ برخی از افراد که بیشتر به‌دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان هستند، ندارد. »

خراب شدن اتوبوس‌های دیزلی گاز سوز شده

دولت برای اینکه نشان دهد می‌تواند به سرعت اتوبوس‌های شهری را گاز سوز کند، دستور گاز سوز شدن اتوبوس‌های دیزلی را داد اما به گفته حسین‌بیژنی‌ اتوبوس‌های داخلی 457 که ابتدا دیزلی بودند بدون لحاظ استانداردهای لازم به‌صورت دستی گازسوز شدند که اکنون با مشکلات زیادی مواجهند و به‌صورت پیاپی خراب می‌شوند‌.

به گفته وی با وجود تأکیدات وزارت کشور به شرکت خودروسازی ایران خودرو مبنی بر رفع نواقص و تعویض موتور این اتوبوس‌ها هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته که این مسئله سبب شکایت بخش خصوصی شرکت واحد شده است.

فعالیت تنها 350 دستگاه اتوبوس دیزلی

با این شرایط طبیعی است که اتوبوس‌ها در تهران کم شوند و شهروندان در خیابان‌ها منتظر یک اتوبوس سالم که بتوانند از آن به‌عنوان یک سامانه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ باشند. سامانه‌ای که تامین آن از وظایف دولات است و حتی از خودگذشتگی هم نیاز ندارد. در چنین شرایطی شنیدن این خبر که تنها 350 دستگاه اتوبوس 457 در بخش خصوصی فعال هستند به خوبی حاکی از آن است که چرا شهر این روزها این میزان کلافه‌کننده شده است.حتی به گفته بیژنی با توجه به عدم‌کارایی و کیفیت لازم این اتوبوس‌ها، استفاده ازآن‌ها باعث متضرر شدن بخش خصوصی شده است.

وی نواقص این امر را عامل اصلی حضور کمرنگ بخش خصوصی و کاهش کارآمدی ناوگان اتوبوسرانی اعلام کرد.

از کار افتادن 15 درصد ناوگان اتوبوسرانی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنین از وضعیت بحرانی جایگاه‌های سوختگیری CNG هم خبر داده است.به گفته وی این امر سبب شده تا 15 درصد از اتوبوس‌های ناوگان شهری تهران از کار بیفتند.

 به گفته حسین بیژنی تداوم وضعیت بحرانی جایگاه‌های سوختگیری CNG به‌ویژه در مناطق 9 و 7، 6، 4 شرکت واحد و عدم‌رسیدگی و رفع عیب جایگاه‌های مذکور از سوی متولیان امر با وجود پیگیری‌های مکرر صورت پذیرفته، باعث شده تا حجم انبوهی از اتوبوس‌های ناوگان شهر تهران (حدود 15درصد) عملا غیرفعال شوند. وی خرابی جایگاه‌های CNG اتوبوس‌های گازسوز به‌منظور سوختگیری و اعزام اتوبوس‌ها به سایر مناطق و طولانی فاصله ایستگاه‌های سوختگیری را باعث استهلاک زود هنگام اتوبوس‌ها، ایجاد نارضایتی مسافرین و رانندگان شرکت واحد دانست.

صف‌های طولانی بدون دلیل نیست

بدین ترتیب بیژنی عنوان کرده که این شرایط سبب شده تا علاوه بر کاهش حجم جابه‌جایی مسافر، صف‌های طولانی سوختگیری و افزایش حجم ترافیکی شهر تهران هم به وجود بیاید.
وی بی‌توجهی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور را باعث از مدار خارج شدن سایر جایگاه‌ها و گسترش خرابی آنها دانست و گفت: ادامه این روند یقینا تبعات بسیار گسترده‌ای را به‌دنبال خواهد داشت که مسئولیت آن به‌دلیل بی‌توجهی سازمان‌های مسئول صرفا متوجه آنان خواهد بود.

گازها هم ناخالص هستند

بیژنی عدم‌کارایی فیلتر‌های بکارگیری شده در جایگاه‌های سوختگیری را از جمله مسائل بسیار مهم خواند که باعث ورود ناخالصی‌ها، همراه با گاز تحویلی به مخازن CNG اتوبوس‌ها و در نتیجه نقص آنها شده است.

به گفته وی وجود هرگونه ناخالصی نظیر روغن، آب و... در گاز تزریقی به اتوبوس‌ها مسلما سبب خرابی سیستم CNG به‌ویژه سیلند‌رهای مخازن گاز اتوبوس‌ها می‌شود که علاوه بر نقص فنی، ضریب احتمال خطرات آتش سوزی و انفجار را نیز بالا می‌برد. بیژنی از بی‌تفاوتی مسئولین ذیربط نسبت به مشکلاتی حوزه حمل‌ونقل شهری به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی اظهار نگرانی کرد و از تمامی دستگاه‌های مسئول خواست با دید مسئولانه و فرانگر نسبت به مسائل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، امکان بهره‌مندی شهروندان شهر را برای استفاده از حداکثر توان ناوگان اتوبوسرانی فراهم کنند.

دولت در قیمت بنزین تجدیدنظر نمی‌کند

سید مهدی هاشمی سرپرست وزارت در پاسخ به این سؤال که «نرخ بنزین باید به تصویب مجلس برسد؛ آیا اقدام وزارت کشور در اعلام نرخ بنزین، غیرقانونی است؟» تصریح کرد: تمامی مصوبات دولت، به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و ما قائل به تصمیم‌گیری در خارج از اختیارات خود نیستیم. مجلس شورای اسلامی در چارچوب سیاست‌های خود، به دولت ابلاغ کرده که سال 1390، سوخت از سبد حمایتی دولت خارج شود و ما نیز در راستای اجرای این قانون، نرخ بنزین یارانه‌ای را طی روندی پلکانی تا سال 90، از چرخه سبد حمایتی دولت خارج می‌کنیم. در عین حال این مصوبات همواره به مجلس ارائه می‌شود و اگر اعتراضی در مورد آن وجود داشته باشد، در آنجا اعلام و یا اصلاح می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر احتمال تغییر قیمت بنزین سهمیه‌ای به هیچ وجه وجود ندارد. البته شهروندان می‌توانند امیدوار باشند که شاید این مشکلات روزی حل شود. چرا که هاشمی سرپرست وزارت کشور گرچه از یک ماه پیش در رسانه‌ها اعلام کرده که می‌خواهد برای تجدیدنظر در تصمیم‌هایشان با شهردار تهران ملاقاتی داشته باشند و تا کنون این دیدار را انجام نداده اما باز هم روز گذشته عنوان کرده هفته آینده که از راه برسد حتما بر سر میز مذاکرات می‌نشیند تا در نهایت شهروندان ببینند آیا این مقام دولتی متقاعد می‌شود که سهم شهروندان تهرانی را از اتوبوس بدهد.

کد خبر 57167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز