اگر جزو شهروندانی هستید که تاکنون فکر می‌کردید که پسماند خشک خانگی‌تان هیچ ارزشی ندارد و باید آن را در مخازن زباله بیندازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که گزارش این هفته را با دقت بخوانید.

گل

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی‌:  نخستین مرکز «گلماند» پایتخت در محله شادآباد منطقه ۱۸ راه‌اندازی شده تا خدمات ویژه‌ای به شهروندان ارائه کند. در این فروشگاه که بیشتر به گلخانه و گلفروشی شباهت داد، در ازای دریافت انواع پسماند خشک از جمله کاغذ، مقوا، کارتن پلاستیک، آهن‌آلات و... از شهروندان به آنها گلدان گل داده می‌شود. چند ماه قبل سید «محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ در جریان بازدید میدانی از خدمات اداره پسماند در محله، ایده راه‌اندازی مرکز «گلماند» را مطرح کرد و به مدیریت اداره پسماند مأموریت داد تا هرچه زودتر این مرکز را راه‌اندازی کند.

سیدمحمد جواد بهشتی/ مدیر اداره پسماند و تبدیل مواد شهرداری منطقه 18
  • ۱۵۰ شهروند، مشترک «گلماند»

فروشگاه گلماند در خیابان شهید وثوقی محله شادآباد جنب مجموعه ورزشی شهید دستجردی واقع است، بنابراین از نظر موقعیت مکانی در جایی قرار گرفته که شهروندان سایر محله‌ها نیز بتوانند به سهولت از خدمات این مرکز استفاده کنند. مدیر اداره پسماند و تبدیل مواد شهرداری منطقه ۱۸ می‌گوید: «در فروشگاه «گلماند» منطقه ۱۸، ۳۰ نوع گیاه به شهروندان عرضه می‌شود که هرکدام طریقه نگهداری متفاوتی دارد و به این دلیل کارت‌هایی حاوی مشخصات انواع گیاهان آپارتمانی و فصلی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا بتوانند از گل‌هابه نحو مطلوب نگهداری کنند. شیوه تبادل پسماند خشک با گلدان‌های گل نیز بسیار ساده است. شهروندان انواع پسماند خشک خانگی را جمع‌آوری کرده و پس از مراجعه به متصدی گلماند در ازای آن گلدان گل می‌گیرند.»


«سیدمحمد جواد بهشتی» عنوان می‌کند که قیمت گل‌ها از ۶ تا ۳۰۰ هزار تومان متفاوت است و هرکسی بر اساس میزان پسماندی که به متصدی فروشگاه گلماند می‌دهد، می‌تواند از یک تا چند گلدان گل خریداری کند. قیمت و ارزش ریالی پسماند خشک طبق تعرفه‌هایی است که هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار از طریق سازمان پسماند به مناطق ابلاغ می‌شود. از مدیر اداره پسماند و تبدیل مواد شهرداری منطقه سؤال می‌کنیم که اگر ارزش پسماند خشک کمتر از قیمت گل‌ها بود تکلیف چیست، او می‌گوید: «شهروندانی که برای نخستین بار به مرکز گلماند مراجعه می‌کنند کد اشتراکی می‌گیرند که با عدد ۱۸ آغاز می‌شود.

حساب و کتاب پسماندهای خشکی که شهروندان تحویل می‌دهند در سامانه ثبت و پیامک آن نیز برای مشترکان ارسال می‌شود. شهروندان می‌توانند پس از مدتی با افزایش موجودی، گل مورد نظرشان را تحویل بگیرند.» به گفته بهشتی در همین مدت کوتاه ۱۵۰ شهروند کد اشتراک فروشگاه گلماند را دریافت کرده‌اند.

  • اهدای جایزه به شهروندان؛ دوشنبه‌ها

مدیر اداره پسماند و تبدیل مواد شهرداری منطقه ۱۸ در ادامه از اهدای جایزه به شهروندان مشارکت‌جو در طرح تفکیک پسماند از مبدأ صحبت می‌کند و می‌گوید: «دوشنبه‌های هر هفته در فروشگاه گلماند مراسم قرعه‌کشی بین شهروندانی که کد اشتراک دارند برگزار و به نفرات برگزیده گلدان گل اهدا می‌شود. به جز این افرادی که با هنر و ابتکار خودشان بتوانند انواع پسماندهای خانگی از جمله قوطی کنسرو، بطری نوشابه و... را به گلدان‌های بازیافتی تبدیل کنند به رسم یادبود جوایزی اهدا خواهد شد.»


بهشتی درباره زمان فعالیت فروشگاه گلماندشهرداری منطقه ۱۸ می‌گوید: «در شرایط کرونایی ساعت‌کاری این فروشگاه از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است که پس از گذر از این بحران شهروندان می‌توانند از ۸ صبح تا ۸ شب به این محل مراجعه کنند و از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند، ضمن اینکه در تلاشیم با راه‌اندازی سامانه حضوری دریافت پسماند خشک با نام «پیک گلماند» خدمات گلماند را به در خانه معلولان، توان‌یابان و سالمندانی ببریم که قادر نیستند به این فروشگاه بیایند.»
وی اضافه می‌کند: «شهروندانی که در هفته آخر آذرماه به قید قرعه برنده گلدان گل شدند عبارتند از اسماعیل شفیعی‌زاده، زهره آقایی، سیدمحمد سبزواری و هادی مددی که به ترتیب عناوین اول تا چهارم طرح  «گلماند» را از آن خود کردند.»

  • دومین گلماند در بوستان ۱۵ خرداد، به‌زودی

مدیر اداره پسماند و تبدیل مواد شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کند که در راه‌اندازی فروشگاه گلماند، اداره فضای سبز و کلینیک گل و گیاه همکاری خوبی داشته و بخشی از گل‌ها از این طریق تأمین شده است.
بهشتی از تحویل ۱۲۵ گلدان گل شامل پتوس، قاشقی، گندمی، بنجامین، شمعدانی، حسن یوسف و... به شهروندان در یک‌ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: «استقبال شهروندان بیش از انتظار بود و به همین دلیل در تلاش هستیم تا نخستین گلخانه فروشگاه گلماند را در یکی از بوستان‌های منطقه ۱۸ راه‌اندازی کنیم تا نیازهای شهروندان را سریع‌تر پاسخ دهیم.»


وی به نکته جالبی در زمینه پسماندهای خانگی جمع‌آوری شده در فروشگاه گلماند اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیش از ۹۵‌درصد از پسماندهایی که شهروندان به متصدی فروشگاه گلماند تحویل داده‌اند از نوع باارزش است. هفته گذشته شهروندی که ساکن محله یافت‌آباد بود، ۵۰‌کیلوگرم در بطری نوشابه را که طی چند سال جمع‌آوری کرده بود در ازای گرفتن چند گلدان گل تحویل داد. این ثابت می‌کند که نوع فعالیت گلماند برای شهروندان جذابیت دارد.»
وی می‌گوید: «طبق گزارش متصدی فروشگاه در یک ماه گذشته یک تن پسماند خشک جمع‌آوری شده که قابل توجه است و با توجه به افزایش میزان استقبال شهروندان قصد داریم شعبه دوم فروشگاه گلماند را در بوستان ۱۵ خرداد راه‌اندازی کنیم.»

کد خبر 571190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha