صفحه جدیدی راه‌اندازی کردیم و نامش را گذاشتیم «کارشناس محله» تا شهروندان سؤالات خود را در این صفحه مطرح کنندو ما آن را با کارشناس مربوطه در میان گذاشته و پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

پرسش و پاسخ

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   کارشناس محله در حوزه‌های مختلف حقوقی، پزشکی، آموزشی، کارآفرینی، خدمات عمومی و... آماده پاسخگویی به سؤالات شماست. اگر سؤالی ذهن شما را مشغول کرده همین حالا گوشی را بردارید و با شماره ۲۳۰۲۳۴۸۳ تماس بگیرید.

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • آیا شرکت درکلاس‌های آموزشی گل و گیاه هزینه دارد؟

من و تعدادی از دوستانم که به کاشت گل و گیاه علاقه‌مند هستیم از کارشناسان محله یک پرسش مشترک داریم و آن درباره شیوه ثبت‌نام و شرایط حضور در کلاس‌های آموزش و چگونگی کاشت و نگهداری از انواع گل و گیاه است. آیا این کلاس‌ها رایگان است یا باید هزینه‌ای پرداخت. اکنون تنها منبع یادگیری ما اینترنت و یا استفاده از آموزش‌های برخی کانال‌های مجازی است که به موضوع گل و گیاه می‌پردازند، اما این امکانات نمی‌تواند نیاز واقعی ما را به‌طور کامل تأمین کند و علاقه داریم با شرکت در کلاس‌های آموزش حضوری به‌طور عملی و تئوری نحوه کاشت و نگهداری از گیاهان را یاد بگیریم و این کار را در دنیای واقعی تجربه کنیم.
نازنین شهسواری/ ساکن شهرک صاحب‌الزمان(عج)
 

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
امیرحسین عساری/ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۸
  • کارگاه‌های آموزشی گل و گیاه رایگان است

کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی گل و گیاه که توسط کارشناسان اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۸ در بوستان‌ها و کلینیک‌ها راه‌اندازی می‌شود کاملاً رایگان است. ضمن اینکه برای تشویق و ترغیب شهروندان به‌ویژه بانوان خانه‌دار به نگهداری گل و گیاه در منزل به آنها بسته‌های آموزشی، دانه انواع گل و گیاه، گلدان و خاک‌برگ داده می‌شود تا خودشان به‌طور عملی این کار را انجام داده و لذت ببرند و حتی آموخته‌های خود را به دوستان و نزدیکان‌شان انتقال دهند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در هر فصل، مسابقاتی نیز بین شهروندان برگزار می‌شود که در زمینه چگونگی کاشت و نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی است. شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به مراکز آموزش گل و گیاه بوستان قائم و همچنین کلینیک‌های مستقر در سایر بوستان‌ها مراجعه کنند.
امیرحسین عساری/ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۸

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • چرا از قهرمانان ورزشی در مدیریت ورزشگاه‌ها استفاده نمی‌شود؟

از دوران نوجوانی با راهنمایی خانواده و تشویق دوستانم در رشته کاراته مشغولفعالیت هستم و اکنون که ۲۸ سال سن دارم، نشان‌ها و مقام‌های قهرمانی بسیاری در سطح استان تهران و کشور به دست آورده‌ام. سؤال من از کارشناس مربوط این است که چرا در مدیریت مجموعه‌ها و باشگاه‌های ورزشی از قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی استفاده نمی‌کنند و اداره این مجموعه‌ها را به افراد غریبه و حتی کسانی که در کارنامه ورزشی‌شان هیچ‌گونه سابقه ورزشی وجود ندارد، می‌سپارند. من در رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد درس خوانده و مدرک کارشناسی هم دارم، اما برای پیدا کردن شغل ثابت نتوانسته‌ام موفقیتی به دست آورم.
احمد نوری/ ساکن محله بهداشت

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
سعید عزیزی/ رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۱۸
  • متولی، سازمان ورزش است

برای آن دسته از شهروندانی که مانند این جوان ورزشکار چنین سؤالی دارند، باید بگویم که مجموعه‌ها و باشگاه‌های ورزشی مناطق هیچ‌گونه دخالتی در جذب و استخدام نیرو در این مراکز ندارند، اما این نکته را هم باید اضافه کنم که طبق تحقیقاتیکه در منطقه ۱۸ انجام داده‌ام متوجه شده‌ام که‌درصد بالایی از این مجموعه‌ها در اختیار افرادی است که سابقه درخشان ورزشی دارند و بیشتر آنها ساکن محله‌های مختلف منطقه هستند. با این حال با کمک کارشناسان ورزش مستقر در نواحی ۷‌گانه اسامی قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنیم و این فهرست را در اختیار مسئولان سازمان ورزش قرار می‌دهیم تا در مدیریت باشگاه‌ها و مجموعه‌های تحت پوشش به جذب آنها توجه داشته باشند و از افراد بومی و محلی استفاده کنند.
سعید عزیزی/ رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۱۸

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • چگونه باید از پارک خودرو جلو منزل معلولان جلوگیری کرد؟

در خانواده‌ای زندگی می‌کنم که ۲ فرزند معلول ۲۰ و ۳۵ سال دارند. پدر و مادرم همیشه بابت پارک خودرو مقابل در خانه‌مان دغدغه دارند و نمی‌دانندکه چگونه فرزندان ویلچری‌شان را از خانه بیرون ببرند، البته در طول سال‌ها که در این محله زندگی می‌کنیم تا حدودی همسایه‌ها مراعات می‌کنند و خودروشان را مقابل خانه ماپارک نمی‌کنند، اما افرادی که از وضعیت ما اطلاعی ندارند یا مهمان هستند به این کار مبادرت می‌ورزند و باعث دردسر والدینم می‌شوند.
از کارشناسان مربوطه سؤال دارم که آیا راهکار قانونی و راهگشا برای این مشکل که معلولان و خانواده‌های آنها با آن مواجه‌اند، وجود دارد. اگر وجود دارد راهنمایی کنید که چگونه می‌توان از پارک خودرو مقابل در خانه معلولان جلوگیری کرد؟
اشرف زمانی/ ساکن شهرک صادقیه

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
فرجاد احمدی‌راد/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸
  • تنها راه چاره: نصب تابلو «پارک ممنوع!»

خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری و ۴ سالی که از آن سپری شده اقدامات خوبی برای تأمین آسایش و رفاه معلولان و جانبازان منطقه ۱۸ انجام شده است که یکی از آنها شناسایی نقاط خطرساز برای عبور و مرور معلولان به‌ویژه افراد ویلچری است که با انجام کارهایی از جمله نصب تابلوهای هشداردهنده ترافیک از جمله توقف ممنوع، راننده‌ها مکلف هستند در این قسمت‌ها حتی برای لحظه‌ای توقف نکنند، بنابراین خانواده‌هایی که با چنین مشکلی مواجه‌اند، می‌توانند درخواست کتبی بنویسند و پس از تأیید و مهر و امضای شورای محله آن را به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه مستقر در بوستان قائم(عج) برسانند تا کارشناسان مربوطه در نخستین فرصت نسبت به جانمایی و نصب تابلو توقف ممنوع مقابل منازل معلولان و جانبازان اقدام کنند.
فرجاد احمدی‌راد/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • آیا در حیاط خلوت آپارتمان‌ها می‌توان انباری ساخت؟

از سال ۹۲ در یک واحد آپارتمان که ۳ خانواده در طبقات دیگر آن زندگی می‌کنند، سکونت دارم. متأسفانه زمانی که مالک اقدام به ساخت این آپارتمان کرده، فکری به حال درست کردن انباری برای نگهداری وسایل اضافی خانواده‌ها نکرده، بنابراین ساکنان مجبورند که بخشی از وسایل خود را در راه‌پله‌ها و بالکن بگذارند که البته مدیر ساختمان با این موضوع مشکل دارد و هر بار تذکر می‌دهد. سؤال من این است که آیا می‌توان در حیاط خلوت آپارتمان که جزء مشاعات است انباری ساخت. اگر بدون مجوز بسازیم آیا به دردسر می‌افتیم؟
یکی از ساکنان کوچه شهید رضوانی خیابان شریعتی

«کارشناس محله» پاسخگوی شماست | هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
غلامرضا نعمتی/ کارشناس ارشد حقوق خصوصی

  • اضافه بنا به هر علتی تخلف است

طبق قانون و مقررات شهرداری هر نوع ساخت‌وساز و اضافه بنا به هر علتی در ساختمان‌ها و مشاعات آن تخلف تلقی شده و افرادی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند باید در مقابل دادگاه و مراجع قانونی پاسخگو باشند، ضمن اینکه موقع نقل و انتقال املاک، کارشناس حوزه شهرسازی از موقعیت واحدهای مسکونی بازدید می‌کند و اگر متوجه نقض قانون و ساخت‌وساز دستور به تخریب مورد و بازگشت به حالت قبلی را صادر می‌کند و ساکنان باید جریمه ساختمان را بپردازند، بنابراین چنین کارهایی که خلاف قانون و مقررات باشد جز ضرر و زیان نتیجه‌ای ندارد و دیر یا زود باعث دردسر ساکنان خواهد شد. نکته دیگر اینکه مجوز ساختمانی و نقشه‌ای که برای هر واحد مسکونی در نظر می‌گیرند با نظر کارشناسان فنی بوده و آنها ملاک‌ها، معیارها و استانداردهایی را برای این کار در نظر می‌گیرند که گاهی شهروندان از آن بی‌خبرند.
غلامرضا نعمتی/ کارشناس ارشد حقوق خصوصی

کد خبر 614160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha