بیماری کرونا باعث شد تا زندگی‌مان بیش از گذشته با فضای مجازی گره بخورد. بدون شک در هیچ دوره‌ای از تاریخ، نقش فضای مجازی در زندگی روزمره شهروندان به این حد نبود و هیچ‌وقت تصورش را هم نمی‌کردیم بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را از طریق فضای مجازی دنبال کنیم.

فرهنگسراي گلستان

همشهری آنلاین _سارا جعفرزاده: فقط کسب و کارها نبودند که از کرونا تأثیر گرفتند؛ فرهنگسراها وخانه‌های فرهنگ هم در این میان نتوانستند همانند گذشته میزبان مخاطب شوند. در این شرایط اهل فرهنگ و ادب هم بیکار نماندند و از طریق فضای مجازی برنامه‌های فرهنگی متعددی تدارک دیدند. در این زمینه، فرهنگسرای گلستان با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اقدام به تولید محصولات فرهنگی در فضای مجازی کرده تا در این ایام اپیدمی کرونا که امکان حضور فیزیکی مخاطب در فرهنگسرا وجود ندارد بشود با مخاطب در ارتباط بود و خوراک فرهنگی برای علاقه‌مندان مهیا کرد. بخشی از فعالیت‌های فرهنگسرای گلستان در فضای مجازی را در گزارش زیر مرور می‌کنیم.  

یکی از اقدامات فرهنگسرای گلستان در این روزها کرونایی، تولید انواع پادکست است که با توجه به شرایط فعلی جامعه می‌تواند در زندگی مخاطبان تأثیرگذار باشد. رئیس فرهنگسرای گلستان در این‌باره می‌گوید: «یکی از اقداماتی که در حال انجام آن هستیم، تولید محتوای فرهنگی برای مخاطبان است.

با توجه به اینکه در شرایط فعلی کرونایی ما شاهد تأثیرات منفی این اپیدمی بر زندگی افراد هستیم، این ضرورت را احساس کردیم که حداقل با تأمین بخشی از نیاز مخاطبان به برنامه‌های فرهنگی، بخشی از تأثیرات منفی کرونا را کمرنگ کنیم.» «سعید رنجبریان» ادامه می‌دهد: «پادکستی با عنوان «نفحات» در قسمت‌های مختلف با محتوای سخنان برگزیده بزرگان و عالمان دینی، فرهنگی و علمی به همت کتابخانه فرهنگسرای گلستان تولید و در فضای مجازی منتشر شده است.

محتوای این پادکست‌ها بر اساس موضوعات اخلاقی، اجتماعی، روابط اجتماعی و فردی، خانواده، خصایل مثبت انسانی، راه‌های دوری از خصائل بد فردی و بررسی پیامدهای فردی و اجتماعی آن با بررسی و انتخاب بخش‌های جامع، کلیدی و کاربردی سخنرانی‌ها است.» 

  • انتشار ۱۵ پادکست در فضای مجازی
سعید رنجبریان/رئیس فرهنگسرای گلستان


رئیس فرهنگسرای گلستان می‌گوید: با توجه به اینکه شهروندان فهیم و فرهنگ دوست ما در طول تاریخ ثابت کرده‌اند از بزرگان علم، فرهنگ و ادب الگوبرداری می‌کنند، این فرصت را غنیمتی شمردیم تا تولیدات فرهنگی برای زندگی در شرایط فعلی از دریچه دید این افراد برای مخاطب به تصویر کشیده شود.

رنجبریان می‌افزاید: «در تولید این پادکست‌ها ما سعی کرده‌ایم گزیده جملات و کلمات خاص این بزرگان را به‌صورت کلیپ‌های کوتاه و شنیداری تدارک ببینیم. در این زمینه، تاکنون ۱۵ پادکست در فضای مجازی منتشر شده است. هدف اصلی ما برای انتخاب موضوع این پادکست‌ها، انعکاس مفاهیم اخلاقی است و سعی کرده‌ایم زیباترین مفاهیم اخلاقی را در این پادکست‌ها بگنجانیم. اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف ما این بود که جهان‌بینی بزرگان از دریچه نگاه خودشان به ذات حق تعالی را انعکاس بدهیم بلکه چراغ راهی برای مخاطبان باشد. ما از سخنان بزرگانی چون آیت‌الله مجتهدی تهرانی، آیت‌الله ناصری، آیت‌الله فاطمی‌نیا و استاد الهی قمشه‌ای در تولید این پادکست‌ها استفاده کرده‌ایم. پادکست‌های نفحات از طریق www.aparat.com/ketabkhanegolestan برای مخاطبان قابل دسترس است.»

  • کلام امیرالمؤمنین(ع) در کلیپ‌های «روشنی راه»  

گزیده‌هایی از کلام امیرالمؤمنین(ع) به‌صورت کلیپ‌های کوتاه تهیه و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.  
رئیس فرهنگسرای گلستان با اشاره به این موضوع می‌گوید: در کنار پادکست‌های «نفحات»، مجموعه‌ای از کلیپ‌ها برای آشنایی بیشتر با کلام ائمه(ع) توسط فرهنگسرای گلستان تدارک دیده شده که مضامین آنها برگرفته از بخش‌های مختلف کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه است. به گفته وی، ۱۱ کلیپ با عنوان «روشنی راه» با مضمون گزیده‌ای از کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه در فضای مجازی منتشر شده است. رنجبریان می‌گوید: «کتاب نهج‌البلاغه برای شناخت راه‌های روشن زندگی است و کلام امیرالمؤمنین(ع) طی سالیان متمادی در ۳ بخش از جمله خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار در نهج‌البلاغه گردآوری شده است. امیرالمؤمنین(ع) در این ۳ بخش راه و روش زندگی را به مردم می‌آموزد. برای همین، به تصویر کشیدن کلام امیرالمؤمنین(ع) در قالب برنامه راه روشنی می‌تواند برای مخاطبان اثرگذار باشد و تاکنون هم با استقبال خوبی مواجه شده است.»

کد خبر 570891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha