جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از هفت سال مباحثه شدید میان کشورها در مورد معیارهای کیفیت گوجه‌فرنگی، یک استاندارد بین‌المللی برای آن پذیرفته شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس استاندارد  جدید گوجه فرنگی در چهار گونه قرار می‌گیرد: گرد، راهراه، کشیده یا مستطیلی، توت‌فرنگی ‌شکل و نیز یک گونه مخلوط.

گوجه فرنگی باید بی‌نقص، تمیز و عاری از رایحه مواد خارجی، عاری از آفات باشد و ظاهری تر و تازه داشته باشد.

 پیتر بن امبارک، دانشمند همکار سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت که این طبقه‌بندی گوجه‌فرنگی که بر اساس اندازه، شکل، رنگ، سفتی و نقائص آن و هماهنگ با قواعد برچسب‌زنی گوجه فرنگی انجام می‌شود، داد و ستد آن و نهایتا کار سازمان‌‌های ناظر را در اعمال استاندارهای ایمنی تسهیل خواهد کرد.

بن امبارک در پایان اجلاس یک هفته‌ای کمیسیون کودکس ایلمناریوس Codex Alimentarius، یک گروه ایمنی غذا، گفت: "اکنون برای همه روشن است که مثلا وقتی از گوجه‌فرنگی کلاس یک چه مشخصاتی دارد و وقتی آن را می‌خرید چه انتظاری باید داشته باشید."

به گفته او این کار بخشی از اقدامات سازمان کودکس یرای بهبود بخشیدن به ایمنی میوه‌ها و سبزی‌ها است و در گام بعدی توجه به سبزی‌‌های بر‌گدار سبز و خربزه و طالبی و میوه‌های مشابه معطوف خواهد شد. به گفته بن امبارک در چند سال آینده برای همه این فراورده‌ها استاندارهای ایمنی تدوین خواهند شد.

کودکس ایلمنتاریوس در سال 1963 بوسیله سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و سازمان بهداشت جهانی ایجاد شد تا با استاندارها و اصول راهنمایی برای فراورده‌های غذایی تدوین کند. کودکس ایلمنتاریوس یا "کد غذا"، یک نقطه مرجع جهانی برای تولیدکنندگان، فراوری‌کنندگان، ناظران و معامله‌گران مواد خوراکی است.ا

محدوده‌‌هایی که این کد برای میزان سموم، باکتری و سایر ترکیبات در غذاها تعیین می‌کند، مورد استفاده سازمان جهانی تجارت (WTO) از لحاظ معیارهای اعمال‌شده برای دادن مجوز واردات مواد غذایی به کشورهاست. معیارهای وارداتی که سخت تر از این معیارها باشد به عنوان مانع غیرمنصفانه برای واردات تلقی می‌شود و می‌تواند در دادگاه سازمان  جهانی تجارت مورد اعتراض قرار گیرد.

124 کشوری که در اجلاس این هفته کودکس در ژنو سوئیس شرکت داشتند، همچنین در مورد استانداردهای جدیدی در مورد برداشت، فراوری و انتقال صدف‌های خوراکی و نیز میزان مجاز سموم و نحوه آزمایش آنها توافق کردند.

در ابتدای این هفته نیز اجلاس کودکس استاندارهای بهداشتی برای تهیه شیرخشک و حداکثر مجاز سموم طبیعی در میوه‌های مغزدار مانند پسته و گردو و شرایط ضروری برای غذاهای عاری از گلوتن تعیین شده بود.

کد خبر 56990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز