جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمد سریر، آهنگساز و رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی، جایگاه شجریان را مجموعه‌ای از فرهنگ، دانش و اخلاق و موسیقی دانست که به مرور به دست آمده و تصادفی نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس محمد سریر که از جمله بینندگان کنسرت اخیر محمد رضا شجریان بوده است، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: هیچ وقت جایگاه آدمها به طور تصادفی به دست نیامده است بلکه نشات گرفته از مجموعه تلاش‌های او در بلندمدت است که این مجموعه توسط جامعه معدل گیری شده است، ضمن آنکه جایگاه شجریان با خواندن در یک شب یا دو شب نباید بررسی شود. بلکه مجموعه‌ای با هم در مطرح شدن او دخیل هستند. 

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی افزود: بررسی کارهای شجریان در چند سال اخیر مستلزم در نظر گرفتن این نکته است که اگر یک شب هم برنامه‌اش خوب نباشد مهم نیست ولی متأسفانه هیچ وقت هنرمندان این چنین بررسی نمی‌شوند.

این آهنگساز ادامه داد «شجریان» مجموعه‌ای از فرهنگ عمومی، دانش موسیقی و اخلاق است و معدل این مجموعه به علاوه معارف، تجربیات و توانایی‌های او و شناسنامه کاری‌اش در گذشته جایگاهش را در حوزه هنر مشخص می‌کند.

سریر  که به تازگی در انتخابات کانون مدرسان به عنوان نفر دوم هیئت مدیره برای دوسال بعد انتخاب شد،‌[برگزاری انتخابات کانون مدرسان خانه موسیقی] بیان داشت: شجریان یا هر هنرمند دیگری در برنامه‌های خودش خلاقه است و معدل مجموعه معارف و تجربیات و توانایی‌های شخص و شناسنامه کاری‌اش در گذشته جایگاهش را در حوزه هنر مشخص می‌کند و این جایگاه با یک برنامه که ممکن است با جوانترها باشد تغییر نمی‌کند و حتی نشان می‌دهد که یک آدم می‌تواند با ظرفیتهای دیگر جایگاه خودش را همیشه محکم نگه دارد.

سریر با اشاره به اینکه پایه موسیقی سنتی بر بداهه نوازی است، گفت: به‌واسطه بداهه بودن موسیقی سنتی نمی‌توان گفت هنرمندی در یک دوره خوب عمل کرده و در دوره دیگری بد چرا که اجرایش بستگی به شرایط موجود داشته است و به عقیده من نیز خوب و یا بد عمل کردن آدمها معدل کارشان نیست بلکه جایگاه آنها تعیین کننده است

کد خبر 56975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز