چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

مجید رئوفی: تور آمریکای شمالی شجریان و گروه آوا تا ششم ژوئن در یازده شهر کانادا و آمریکا ادامه خواهد داشت.

محمدرضا شجریان، استاد مسلم آواز ایران، این روزها در امریکای شمالی به سر می‌برد. او همراه با فرزندش همایون شجریان و گروه اوا برای برگزاری تور بهاره خود در امریکای شمالی به کانادا و امریکا سفر خواهد کرد.

شجریان و گروهش این روزها در کانادا به سر می‌برند. اولین کنسرت تور اخیر این گروه، در سالن اورفیوم ونکوور برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان ایرانی و خارجی موسیقی ایران، این شانس را به دست می آورند تا صدای بزرگترین آوازخوان تاریخ موسیقی ایران رابه صورت مستقیم و از نزدیک بشنوند.

بسیاری در ایران نگران حال او بودند. پیش از عید خبر رسید که شجریان برای انجام عمل جراحی کلیه به بیمارستان منتقل شده و این علاقه‌‌مندان فراوان او را بسیار نگران کرد. اما او همان زمان و از روی تخت بیمارستان خطاب به دوستدارانش گفت که حالش خوب است و به زودی کنسرت هایش را نیز آغاز خواهد کرد. با برنامه ریزی تور امریکای شمالی او، این نگرانی ها تا حد زیادی برطرف شد. حالا دوستداران پرتعداد شجریان منتظرند تا او از سفر بازگردد و همراه با دوست و همراه قدیمی‌اش پرویز مشکاتیان، کنسرت‌های جدید خود در ایران را نیز کلید بزند. 

تور امریکای شمالی شجریان و گروه آوا از چهارم می آغاز و تا ششم ژوئن در یازده شهر کانادا و امریکا ادامه خواهد داشت. برگزارکنندگان این تور هم دو کمپانی بزرگ موسیقی دنیا هستند. انستیتو ورلدموزیک و کمپانی کاراوان در امریکا و کانادا این برنامه ها را سازماندهی می‌کنند و به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی گسترده و تبلیغات ویژه آنها، در جلب توجه علاقه مندان ورلد موزیک دنیا به موسیقی ایران بسیار موثر و کارا باشد.

شجریان در تور امریکای شمالی خود باز هم با ترکیب سال گذشته گروه آوا کنسرت‌های خود را برگزار خواهد کرد.

همایون شجریان همراه با پدر می‌خواند و تنبک هم می‌نوازد. مجید درخشانی دوباره تار در دست می‌گیرد. حسین رضایی‌نیا دف می‌نوازد. سعید فرج پوری زخمه بر کمانچه می‌زند و حسین بهروزی‌نیا نیز که بربت نواز گروه آوا خواهد بود.

بازتاب وسیع رسانه‌ای

حضور محمدرضا شجریان به عنوان بزرگ‌ترین خواننده ایران توجه رسانه‌های کانادایی و امریکایی را به خود جلب کرده است و تا اینجای کار، پوشش رسانه‌ای این نشریات از تور اخیر شجریان و گروهش در امریکای شمالی بسیار پر رنگ بوده است.

گلوب اند میل از برگزاری کنسرت شجریان به همراه فرزندش همایون نوشته و او را افسانه موسیقی شرق معرفی کرده است.

ونکوور سان به گروه آوا می پردازد

روزنامه ونکوور سان هم مطالب بلندی را به حضور شجریان و گروهش در کانادا اختصاص داده است. در بخشی از یکی از مطالب ونکوورسان آمده: "صدای شجریان بسیار قابل انعطاف و عمیقا  روح افزاست. گرمای صدای او، شنونده غربی را به یاد تونی بنت می‌اندازد. او یکی از مهم ترین شمایل های ورلد موزیک است که همچون راوی شانکار، یهودی مانوهین و نصرت فاتح علی خان، جایزه پیکاسو را از یونسکو دریافت کرده. "

ونکوورسان همچنین بخشی از مطلب خود را به معرفی اعضای گروه آوا اختصاص داده و همچنین به فیلمی که کریستین براد تامسن فیلمساز دانمارکی  از او ساخته، پرداخته است.

بهروزی نیا، همایون را تحسین می کند

پروینس نیز در قالب گفت و گویی با حسین بهروزی نیا نوازنده بربت گروه آوا که گفتیم ساکن کانادا هم هست،  به هنر شجریان پرداخته: "به عقیده من، شجریان به بالاترین درجه استادی آواز، دست یافته است. پدر او شاعر یا خواننده نبوده، اما او به خوبی شعرای ایرانی را می‌شناسد و فرزندش نیز اکنون یکی از نوازندگان و خوانندگان خوب ایران است. همایون همراه با گروه دستان با ما در کنسرت‌هایی در اروپا شرکت کرد و فوق العاده عالی کار کرد. ناباورانه بود."

جورجیا استریت از شجریان می‌نویسد

نشریه جورجیا استریت در مطلب بلندی از شجریان و توانایی‌های ویژه‌اش نوشته: "صدایی پیچیده با اوج و فرودهایی بی نظیر. مواجهه او با عبارات، بسیار با طنین صدای بزرگ ترین تنورهای دنیا شباهت دارد. استعداد غریبی همچون محمدرضا شجریان نمی‌تواند مدت مدیدی برای علاقه‌مندان جدی موسیقی در نقاط دور و نزدیک دنیا نامکشوف بماند. بی‌تردید روز یکشنبه که این استاد بزرگ موسیقی ایران، به سالن اورفیوم بیاید، جز عده معدودی کسی فارسی صحبت نمی‌کند و چه بسا بلد نیست.

صدای او، هر زبانی را ترجمه می‌کند. به نظر می‌رسد به جای صحبت با شجریان، فقط صدای او را بشنویم. او هم با این پیشنهاد موافق است. کسی که از سعدی و حافظ می‌خواند. او البته به فارسی می‌گوید: "گاهی شما معنای کلمات را متوجه نمی‌شوید. شما باید صدا را بفهمید."حسین بهروزی نیا که خود در کانادا زندگی می‌کند، درباره این استاد بزرگ موسیقی ایران می‌گوید: "شجریان برای تمام ایرانیان شخصیت ویژه‌ای است، خاصه در میان موزیسین‌ها. او همه چیز را درباره رپرتوارهای فارسی بلد است و با شاعران پارسی‌گوی نیز تا مرجله استادی آشناست. مردم ایران او را اسطوره موسیقی می‌دانند."

همشهری امارات

کد خبر 51176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز