پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدتی پیش استاد محمدرضا شجریان اعلام کرد مجموعه‌ای از تابلوهای نفیس خوشنویسی اهدا شده به وی را برای کمک به پروژه باغ هنر بم، برای فروش عرضه خواهد کرد.

ویژگی ممتاز این مجموعه این است که کلیه آثار مزین به امضای استاد شجریان است. اما ویژگی‌های دیگر این مجموعه چیست؟

چند تابلوی خوشنویسی در این مجموعه ارائه می شوند؟


تعداد این تابلوها 80 قطعه است. این تابلوها که از ابعاد متفاوت و رنگ‌بندی‌های بسیار زیبایی برخوردارند همه امضای استاد شجریان را بر خوردارند.

تابلوهای اهدایی به قلم کیست؟


تابلوهای اهدایی توسط هنرمند توانای خطاط علیرضا کدخدایی به صورت خط نقاشی با پس زمینه‌های بسیار ظریف از تذهیب ارائه شده‌اند.

علیرضا کدخداییعلیرضا کدخدایی متولد 1346 مشهد است و خوشنویسی را از سال 1367 با انجمن خوشنویسان ایران آغاز کرده و افتخار شاگردی استاد علی جافری و استاد یدالله کابلی را دارد.

کدخدایی از سال 1372 با اخذ مدرک کامل ممتاز(در خط نستعلیق و شکسته) تدریس در انجمن خوشنویسان ایران را آغاز کرد و در سال 1378 موفق به کسب مدرک فوق ممتاز شکسته از استاد یدالله کابلی شد.

وی همچنین در سال 1383 نشان درجه دوی هنر کشور را از شازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرد.

وی تا سال 1385 هفده نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور داشته و در 36 نمایشگاه گروهی داخل و خارج از ایران هم شرکت کرده است.

ایده ارائه آثار خوشنویسی چطور شکل گرفت؟


از ابتدای طرح ایده باغ هنر بم هنرمندان زیادی برای همراهی و همیاری در این پروژه ابراز علاقه کردند.

هرچند استاد شجریان در نشست مطبوعاتی سالگرد فاجعه بم، درخصوص سطح مشارکت هنرمندان در تأمین هزینه‌های باغ هنر بم، گفت: هنرمندان در رشته‌های مختلف برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و اقدامات اولیه در این زمینه صورت گرفته‌است، منتها این اقدامات منتج به نتیجه نشده و هنوز هیچ کمکی از این طریق دریافت نشده‌است.

با این حال آن طور که آقای کدخدایی به همشهری آنلاین می‌گوید ایده اهدا و ارائه آثار خوشنویسی این مجموعه، بهار 1386 به استاد شجریان عرضه شد و پس از موافقت ایشان در یک روند بدون توقف هر پانزده روز یکبار مجموعه‌ای از آثار آماده شده برای امضا در اختیار استاد قرار گرفت.

تابلوها چطور برای عرضه انتخاب شدند؟


آنطور که استاد شجریان اعلام کرده‌است انتخاب آثار برای ارائه در این مجموعه با نظر آقای کدخدایی و خود استاد شجریان صورت گرفته‌است.

در عین حال استاد شجریان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در نشست سالگرد فاجعه بم تأکید کرده بود که از آنجا که سال‌هاست از خوشنویسی کناره گرفته است، ترجیح داده در این مجموعه از کارهای خوشنویسی شده توسط خود وی ارائه نشود.

تابلوها کی و در کجا عرضه می شوند؟


این تابلو ها ابتدا قرار بود در سالگرد فاجعه بم عرضه شود. منتها در نشست مطبوعاتی که استاد شجریان در سالگرد فاجعه بم برگزار کرد، اعلام کرد که زمان عرضه تابلوها هنوز نهایی نشده و در این مورد شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر بم تصمیم گیری خواهد کرد.

در عین حال استاد شجریان محل عرضه اولیه آثار را در فرهنگستان هنر ایران در تهران اعلام کرد ولی تأکید کرد که درصورت نظر مساعد شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر بم و فراهم آمدن شرایط لازم، این تابلوها در شهرهای دیگر ایران و نیز در خارج از کشور برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

علیرضا کدخدایی هم در گفتگو با همشهری آنلاین اعلام آمادگی کرده در صورت صلاحدید استاد به گسترش دامنه عرضه آثار به خارج از کشور، در این مورد همراهی و همکاری داشته باشد.

تابلوها به چه قیمتی عرضه خواهند شد؟


تابلوهای انتخاب شده برای عرضه در این مجموعه، قیمتگذاری نشده اند تا براساس همت عالی توسط علاقه مندان مورد خرید قرار گیرند و از آنجا که کلیه درآمد حاصل از فروش به پروژه باغ هنر بم، اختصاص خواهد یافت، عرضه این تابلوها فرصت مناسبی است برای مشارکت شهروندان علاقه مند در این پروژه.

عرضه این تابلوها چقدر در پیشبرد پروژه باغ هنر تأثیرگذار است؟


پیش بینی شده که پروژه باغ هنر بم، در حدود 4.5 تا 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد. از این میزان تاکنون درحدود 900 میلیون تومان در قالب کمک‌های مردمی و اجرای کنسرت و ارائه VCD و DVD کنسرت تأمین شده است. از این رو نحوه مشارکت شهروندان در این پروژه می تواند تا حدودی نیازهای اولیه برای ادامه روند پروژه را فراهم کند.

چراکه جذب کمک‌های برخی از شرکت‌های خصوصی آماده مشارکت که در قالب تأمین برخی ملزومات برای پروژه باغ هنر بم است، مستلزم ایجاد برخی زیرساخت‌ها در این مجموعه است.

باغ هنر بم



باغ هنر بم در زمینی به مساحت ‪ ۱۴‬هکتار و با زیر بنای هفت هزار متر مربع بنا می‌شود؛ از کتابخانه، گالری، آمفی تئاتر، مدرسه موسیقی، فضای باز و هفت باغ تشکیل می‌شود.

طراحی این پروژه را بهار مشیری (دختر زنده‌یاد فریدون مشیری) و همسر وی فرداد خواجه‌نصیری به‌صورت افتخاری پذیرفته‌اند و با کمک گروهی از مهندسان به خوبی آن را پیش برده‌اند.

با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده مبنی بر این که ارتفاع این پروژه در سطح شهر باشد، در این پروژه در سطح ارتفاع تنها به دو طبقه اکتفا شده ولی در مقابل به میزان سی‌هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده‌است. همچنین تا کنون 6 هزار و 800 متر سقف ضد زلزله تا این بخش از پروژه ایجاد شده‌است.

کد خبر 42556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز