همشهری‌آنلاین: بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش می‌دهد. پنجشنبه (13 تیر) بانک مرکزی اروپا برای تعیین نرخ بهره پایه بانکی جلسه تشکیل می‌دهد

با وجود نشانه‌هایی از بروز رکود در اقتصادهای غربی، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش دهد.
روز پنجشنبه، 3 ژوئیه (13 تیر)، بانک مرکزی اروپا، به عنوان بانک مرکزی پانزده کشور عضو حوزه پول واحد اروپایی (یورو)، جلسه دوره‌ای خود برای تعیین نرخ بهره پایه بانکی را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود برای نخستین بار ظرف یک سال گذشته، نرخ بهره را به میزان بیست و پنج صدم در صد افزایش دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی به این ترتیب، نرخ بهره بانکی پایه در حوزه یورو به 4.25 درصد افزایش می‌یابد که معادل این نرخ در اوت سال 2001 بوده است.

روند کاهش نرخ بهره بانکی در حوزه یورو از اوت سال 2001 آغاز شد و در ژوئن سال 2003 به 2.00 درصد رسید اما از آن تاریخ، بانک مرکزی اروپا این نرخ را در فواصل معین افزایش داده است.

تصمیم به افزایش نرخ بهره در حالی اتخاذ می‌شود که بسیاری از کشورهای غربی، از جمله شماری از اعضای حوزه یورو، نگران کاهش نرخ رشد اقتصادی و حتی بروز رکود هستند و کاهش نرخ بهره را در شرایط حاضر مناسب تر می دانند.

براساس شاخص‌های اقتصادی، اسپانیا و جمهوری ایرلند، که عضو حوزه یورو هستند، در آستانه ورود به شرایط رکودی قرار دارند و برخی دیگر از کشورهای این حوزه با احتمال کاهش شدید در نرخ رشد اقتصادی مواجه هستند.

با اینهمه، بانک مرکزی اروپا ظاهرا در برابر خواست دولت‌ها، که بیشتر نگران آثار سیاسی رکود هستند، مقاومت کرده است.

بانک مرکزی اروپا، همانند بانک مرکزی بیشتر کشورهای پیشرفته مستقل از نهادهای سیاسی عمل می کند و وظیفه اصلی خود را حفظ ارزش پول رایج از طریق استفاده از ابزارهای سیاست پولی می داند.

نرخ تورم در حوزه یورو به حدود 4 درصد افزایش یافته که به مراتب از نرخ 2 درصد، که از حد قابل قبول بانک مرکزی در سال های اخیر بوده، بیشتر است

کد خبر 56898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز