سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تورم در کشورهای حوزه یورو، در ماه ژوئن به رکورد ۴ درصد رسید.

گران‌شدن نفت، دلیل اصلی این تورم اعلام شده است. کارشناسان انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در نشست آینده خود، برای مهار تورم بهره راهبردی را افزایش دهد.

به گزارش دویچه وله،کالاها و خدمات در کشورهایی که از پول واحد اروپایی استفاده می‌کنند، در ماه ژوئن ۲۰۰۸، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد گران‌تر شدند. این آمار را مؤسسه آماری "یورو استات" (Eurostat) ارائه کرده که از سال ۱۹۹۷ تورم در حوزه یورو را رصد می‌کند. به گزارش این مؤسسه که روز دوشنبه (۳۰ ژوئن) ارائه شد، تورم ۴ درصد از سال ۱۹۹۷ بی‌سابقه بوده است.

یورو استات برای اندازه‌گیری تورم، شاخص‌هایی هم‌چون قیمت مواد غذایی، بهای انرژی، اجاره مسکن، هزینه‌های تلفن، پوشاک، لوازم بهداشتی، لوازم منزل، حتی خودرو، لوازم سرگرمی الکترونیکی و هزینه رستوران مد نظر قرار می‌گیرد. علاوه بر آن هزینه‌های خدمات بانکی و بیمه هم بررسی می‌شوند.

حوزه یورو در ماه آوریل ۳/۳ و در ماه مه ۷/ ۳ درصد بود. افزایش سرسام‌آور بهای نفت، مهم‌ترین عامل گرانی‌های اخیر اعلام شده است. نفت از روز جمعه گذشته (۲۷ ژوئن) ، حدود ۱۴۳ دلار در هر بشکه دادوستد می‌شود.

اتحادیه اروپا تورم سالانه در حوزه یورو را نزدیک به ۲ درصد برای ماه ژوئن ۲۰۰۸ پیش‌بینی کرده بود. اکنون و با توجه به گران شدن نفت، کالاها و خدمات دو برابر بیشتر از حد انتظارات گران شده‌اند.

ژان کلود تریشه، رئیس بانک مرکزی اروپا، در آغاز ماه جاری با اشاره به اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌ها، از امکان افزایش بهره راهبردی خبر داده بود. بانک مرکزی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه، ۳ ژوئیه، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.


کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی اروپا سود راهبردی با ۲۵ درصد افزایش، به ۲۵/ ۴ درصد برساند.  

نباید از آن سوی بام افتاد

آنتون بورنر، رئیس انجمن بازرگانی خارجی آلمان، بر این عقیده است که تنها واکنش منطقی به افزایش تورم، افزایش کوتاه‌مدت و شدید سود بانکی است. او می‌گوید که ۲۵ درصد افزایش، بسیار کم است.

گروهی دیگر از کارشناسان، با وجود این‌که بر واکنش مناسب به افزایش تورم تأکید دارند اما طرفدار افزایش منطقی و ملایم بهره بانکی هستند. به اعتقاد این دسته، تورم هنوز به مرحله هشدار نرسیده و نباید به آن واکنش شدید نشان داد.

کارستنزن، مدیر مالی مؤسسه ایفو (ifo-institut) در مونیخ آلمان، می‌گوید: «بانک مرکزی اروپا نباید از آن سوی بام بیفتد. افزایش شدید بهره راهبردی (به بیش از ۲۵ درصد) تأثیر عکس بر بازار خواهد داشت. به‌ویژه این‌که تأثیر افزایش سود بانکی، با چند ماه تأخیر بروز می‌کند.»

کارشناسان در کنار این تأکید می‌کنند که تورم حاصل از افزایش بهای انرژی و مواد غذایی را نمی‌توان با افزایش سود راهبردی بانک مرکزی اروپا جبران کرد و دلایل آن را در جای دیگری باید جست.

کد خبر 56713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز