بیش از یک سال از روزی که پل گیشا برای همیشه برچیده شد می‌گذرد؛ پلی که جای آن را مسیر زیرگذر گرفت تا عبور هر روزه خودروها از این پل موقت حادثه‌آفرین نباشد.

گيشا در دوراهي يك انتخاب

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  اهالی کوی نصر ۵۷ سال بود که به حضور این پل عادت کرده بودند و حالا چشم به طرحی داشتند که جزئیات آن را هم از بر بودند. به‌خصوص مغازه‌داران و کاسبان ابتدای خیابان گیشا(کوی نصر) که کاسبی چندین و چند ساله خود را در معرض تغییر می‌دیدند. زیرگذر گیشا هم افتتاح شد؛ بدون اینکه خبری از ورودی‌ باشد که بزرگراه جلال آل احمد را به گیشا وصل کند؛ موضوعی که دسترسی به گیشا را با سختی‌هایی روبه‌رو می‌کرد و از طرف دیگر کاسبان این خیابان را در جزیره جدید خود تنها می‌گذاشت. یک ماه از مطرح شدن طرح جدید این زیرگذر می‌گذرد و اهالی گیشا نظرهایی در این باره دارند.  

ترافیک گیشا قطار بی‌سر و تهی است که تا یک سال پیش از روی این پل به دل این محله می‌زد و حالا سر از زیرگذر در آورده. ماه‌هاست زیرگذر تازه این محله به بهره‌برداری رسیده اما جزئیات حذف شده از طرح اولیه، نگرانی‌هایی را برای کاسبان گیشا به همراه داشته است. در طرح اولیه زیرگذر گیشا قرار بود ورودی مستقیمی از بزرگراه جلال آل احمد به گیشا باز شود.

اما ماه‌ها بعد از بهره‌برداری از زیرگذر هم خبری از این ورودی نبود. «مهرزاد مهدیه» دبیر شورایاری کوی نصر می‌گوید: «اول اعلام شد که ورودی از بزرگراه جلال به سمت گیشا اجرا نمی‌شود و به جای آن مسیر نعلی شکلی از چمران به گیشا طراحی می‌شود تا افرادی که از جلال به گیشا می‌آیند ابتدا وارد چمران شوند و با گذر از این مسیر نعلی شکل وارد گیشا شوند. با مخالفت اهالی محله این طرح هم اجرا نشد. تا اینکه یک ماه پیش شهرداری اعلام کرد که قرار است این زیرگذر به شکل تونل روباز در خیابان گیشا اجرا شود و احتمالاً تا کوچه دوم ادامه خواهد داشت.» 
 این روزها خودروهایی که از بزرگراه جلال آل‌احمد به سمت گیشا می‌آیند برای ورود به این محله باید خود را به شهرک آزمایش برسانند یا از بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری به انتهای خیابان گیشا برسند؛ مسیری طولانی که ترافیک زیادی در این محدوده ایجاد می‌کند. مهدیه می‌گوید: «الان خودروها برای ورود به گیشا باید از خیابان ناظریان قمی عبور کنند.

این خیابان به دلیل وجود ساختمان مدارس، اداره آموزش و پرورش، شورای حل اختلاف و بازار میوه وتره‌بار ترافیکی همیشگی دارد و بعد از ساخت زیرگذر گیشا بار ترافیک این خیابان را هم به دوش می‌کشد. از طرفی اهالی محله و به‌خصوص کاسبان با اجرای زیرگذر روباز مخالف هستند. زیراساخت این زیرگذر دسترسی راحت به محدوده ابتدای گیشا تا خروجی زیرگذر را از شهروندان می‌گیرد و این نقطه را به محدوده‌ای ناامن و نقطه کور تبدیل می‌کند.»

  •  طرح کارشناسی شده 
مهرزاد مهدیه/دبیر شورایاری کوی نصر

لوله‌های انتقال آب سازمان آب و یک خط لوله گاز که از خیابان گیشا عبور می‌کند مهم‌ترین مانعی است که سر راه این زیرگذر قرار دارد و امکان ساخت تونل عمیق و مسقف را تنها با جابه‌جایی این خطوط لوله آب و گاز ممکن می‌کند.

«سید علی‌اکبر مطهریان» از اهالی قدیمی گیشا و معتمد محله که از ابتدای طرح جمع‌آوری پل گیشا تاکنون نظر اهالی محله و کاسبان را به شورایاری و شهرداری منتقل می‌کند می‌گوید: «اهالی از ابتدا با جمع‌آوری پل گیشا مخالف بودند.

اما این، تصمیمی بود که از طرف مدیریت شهری گرفته و اجرا شد و بعد از نهایی شدن این تصمیم اهالی همه نوع همکاری را با مجریان طرح انجام دادند. حالا که ورودی بزرگراه جلال آل احمد به گیشا هنوز اجرا نشده و اقدام عمرانی برای آن انجام نشده فرصت مطالعه و نظر کارشناسی درباره آن هست.

هر تصمیمی که برای این پل گرفته شود قرار است تا سالیان سال در محله باقی بماند و تمام گیشا را متأثر از خود کند. پس بهترین راه این است که قبل از اجرا، کارشناسی درست و اصولی انجام گیرد.»

او از امکان جابه‌جایی خطوط لوله آب و گاز خیابان گیشا می‌گوید که گرچه‌کاری هزینه‌بر برای مدیریت شهری به حساب می‌آید اما اجرای اصولی این زیرگذر به‌صورت تونل مسقف را ممکن می‌کند: «ما با کارشناسان درباره جابه‌جایی این خطوط آب و گاز صحبت کردیم. انتقال آنها امکان‌پذیر است. اما اجرای این طرح در مقایسه با پل روگذر یا زیرگذر غیرمسقف هزینه بیشتری دربردارد. اما اگر قرار است تبعات این طرح تا سال‌ها در محله باقی بماند بهتر است هزینه بیشتری انجام شود اما کار، کارشناسی شده و اصولی باشد و با هدف رفع مشکلات محله صورت گیرد تا آرامش و رضایت به محله گیشا برگردد.»

  • پیشنهاد کاربردی اهالی گیشا

طرح ورودی گیشا از بزرگراه جلال آل احمد هنوز اجرایی نشده است. اهالی محله کوی نصر پیشنهادهای کاربردی برای این مسیر ورودی به گیشا دارند تا قبل از آغاز پروژه، کارشناسی‌های لازم برای آن انجام شود. یکی از این راه‌حل‌های پیشنهادی استفاده از تونل سرپوشیده برای این ورودی تا ابتدای کوچه چهارم است.

در این صورت اهالی می‌توانند از فضای بالای تونل برای پارک خودرو و رفت‌وآمد استفاده کنند. استفاده از مبلمان شهری و ایجاد باغچه‌های فضای سبز در این محوطه می‌تواند زیبایی بصری این محله را تأمین کند و فرصتی برای آرامش و آسایش اهالی باشد و به پاتوقی محلی تبدیل شود. مغازه‌های ابتدای خیابان گیشا تا سر کوچه چهارم امتداد پیدا کرده‌اند و بعد از این کوچه ملک تجاری‌ در این خیابان نیست که فضای روبه‌روی آن از ساخت ورودی زیرگذر مخدوش و متأثر شود.

بیش از ۷ ماه از زمان اعلام پایان پروژه گیشا می‌گذرد و هنوز ورودی از بزرگراه جلال آل احمد برای این محله ساخته نشده. یکی از پیشنهادهای دیگر اهالی محله این است که اگر امکان ساخت تونل مسقف برای این ورودی وجود ندارد بهتر است این محله ورودی روباز نداشته باشد تا فضای مقابل مغازه‌های گیشا به اشغال این زیرگذر درنیاید و از طرف دیگر چهره این خیابان با ساخت تونل روباز آلودگی بصری پیدا نکند.  

  • جزیره شمال و جنوبی کوی نصر

زیرگذر گیشا ورودی این خیابان را تا کوچه دوم اشغال کرده و شمال و جنوب این خیابان را به ۲ جزیره جداگانه تبدیل کرده است. در صورت اجرا شدن ورودی جدید از بزرگراه جلال آل احمد، عرض این خیابان در اشغال کامل تونل زیرگذر در می‌آید و تا ۲ متری مغازه‌ها راه پیدا می‌کند.

«امیر دهقان» نماینده کاسبان خیابان گیشا می‌گوید: «در صورت اجرای تونل روباز زیرگذر بیش از ۲۵ مغازه که دقیقاً مقابل زیرگذر قرار دارند تحت تأثیر آن خواهند بود. اگر این زیرگذر به‌صورت روباز اجرا شود هیچ مغازه‌ای امکان بارگیری نخواهد داشت. چون فضایی برای‌ تردد خودرو باقی نمی‌ماند.

مغازه‌های ابتدای گیشا قدیمی‌ترین کاسبان این محله هستند و از زمانی که بالای این خیابان زمین‌های بایر بود اینجا کاسبی می‌کردند. حالا این طرح بیش از هر کسی ما، کاسبان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و از زندگی ساقط می‌کند. به همین دلیل حالا که طرح هنوز اجرا نشده بهتر این است که با کارشناسان و کاسبان و اهالی محله جلسه‌هایی برگزار شود تا به شکلی اصولی این زیرگذر اجرا و بهره‌برداری شود تا کاسبان بیش از این دچار ضرر نشوند.»

  • مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران/با مشکلات فنی مواجه هستیم

آخرین طرحی که برای ورودی گیشا از بزرگراه جلال آل احمد در نظر گرفته شده تونلی است که از سر پیچ تا کوچه دوم خیابان گیشا به‌صورت روباز اجرا می‌شود.

«علی‌پیوسته» مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران می‌گوید: «برای اجرای این طرح با مشکلات فنی مواجه هستیم که یکی از آنها انشعاب‌های آب قدیمی است که در این محله وجود دارد و جابه‌جایی این انشعاب‌ها پروژه سنگینی است.

به همین دلیل مجبوریم این ورودی را در ابتدای خیابان گیشا به‌صورت روباز اجرا کنیم.» او درباره مسدود شدن مسیر خودروها از ابتدای گیشا تا کوچه دوم و امکان نداشتن بارگیری مغازه‌ها می‌گوید: «این محدوده توقف مطلقاً ممنوع است. با این حال از کوچه دوم راهی برای بارگیری خودروها و مغازه‌های این محدوده در نظر گرفته شده است تا این مشکل هم برطرف شود.»

کد خبر 567710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha