جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برای عکاسی در شب بهتر است یک دوربین دیجیتال تهیه کنید. در انتخاب دوربین به گزینه‌ی سرعتِ شاتر توجه کنید چرا که سرعت پایین‌تر نور بیشتری را ثبت می‌کند.

این گزینه غالبا از 30 تا  1/2,000 قابل تنظیم است. اما اگر واقعا به عکاسی در شب علاقه دارید و می‌خواهید بیشتر از آن لذت ببرید دوربینی انتخاب کنید که قابلیت عکاسی با نوردهی بسیار بالایی داشته باشد.

این گزینه که Bulb نامیده می‌شود به شما اجازه می‌دهد نو ورود نور به دوربین را تا بی‌نهایت کنترل کنید.

 

با استفاده از سرعت پایین شاتر می‌توانید عکس‌های قابل قبولی در شب ثبت کنید.

با استفاده از گزینه‌ Bulb می‌توانید تا بی‌نهایت دریچه شاتر را برای ورود نور باز نگه دارید. این تصویری از شهاب باران با یک ساعت نوردهی ثبت شده است. 


علاوه بر این پیش از خرید دوربین به دو نکته دیگر نیز توجه کنید:

1. گزینه‌های عکس برداری (Shooting Modes1)
دوربین‌های دیجیتال قابلیت ثبت تصویر در نورهای بسیار کم را دارند. اما چرا با وجود سرعت شاتر پایین در دوربین، عکس‌ها در شب غالبا با گزینه اتوماتیک ( P یا A ) تیره و تار می‌شوند؟

علت این است که در دوربین‌های دیجیتال خانگی سرعت پایین شاتر هنگام عکس برداری با گزینه اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته نمی‌شود. در واقع دوربین برای ثبت یک تصویر در شب به نور بیشتری نیاز دارد و بهترین روش انتخاب گزینه کنترل دستی (Manual) دوربین است. بنابراین پیش از خرید دوربین از امکان تنظیم دستی آن مطمئن شوید.

2. کنترل از راه دور (Remote Controller) و زمان سنج خودکار (Self-Timer)
نکته دوم وجود امکان دو گزینه کنترل از راه دور و یا زمان سنج خودکار است. شما با بهره‌گیری از این دو گزینه می‌توانید بدون وارد آوردن کوچک‌ترین لرزش به دوربین عکس‌برداری کنید.

امکان به کار انداختن شاتر دوربین با وسیله کنترل از راه دور (با سیم و بی سیم) گزینه مناسب‌تری‌ است که متاسفانه بسیاری از دوربین‌های دیجیتال خانگی از آن بی‌بهره‌اند. اما زمان سنج خودکار تقریبا در تمامی دوربین‌ها وجود دارد. این گزینه در اکثر موارد 10 ثانیه بعد از فشردن شاتر عکس می‌گیرد. این مدت در بعضی موارد بسیار طولانی است به ویژه زمانی که نیاز به عکاسی پیاپی از یک موضوع دارید.

دستگاه کنترل از راه دور شاتر

سه پایه

از ابزارهای مهم عکاسی در شب یک سه پایه محکم است. برای عکاسی با نوردهی بالا دوربین باید بر روی یک سطح صاف و ثابت قرار گیرد. در غیر این صورت نتیجه کار، عکس هایی ناواضح و تار خواهد بود.

تصویر برج ایفل بدون سه پایه تار ثبت شده است

با استفاده از سه پایه و سرعت پایین شاتر تصویر برج ایفل شفاف و  واضح ثبت شده است

بعد از تهیه دوربین دیجیتال مناسب  و سه پایه ای محکم ، چشم اندازی مناسب در شب را انتخاب و بعد از تنظیم دوربین و قراردادن آن روی سه پایه عکس مورد نظر را ثبت می کنید. اما نتیجه چه خواهد شد؟

تنظیم اتوماتیک، سرعت شاتر ¼ ثانیه و دیافراگم 2.8، حسایت به نور ISO 80

تنظیم دستی، سرعت شاتر 3 ثانیه و دیافراگم 2.8، حسایت به نور ISO 80

عکس اول در حالت خودکار (P) گرفته شده است و دوربین به صورت اتوماتیک کمترین سرعت ممکن ( نه موجود) برای شاتر را انتخاب کرده است اما همان طور که مشاهده می‌کنید تصویر بسیار تاریک و کم نوراست.

در عکس بعد با گزینه ی دستی، دوربین را روی کمترین سرعت و بازترین درجه ی دیافراگم (F) تنظیم کرده ایم. نتیجه کاملا تغییر کرده است اما تصویر بیش از حد روشن است و نور روز را تداعی می کند. اگر نتیجه شما را راضی نکرده است به عکس بعدی توجه کنید.

تنظیم دستی، سرعت شاتر 3 ثانیه و دیافراگم 4، حسایت به نور ISO 80

در این عکس با بستن دریچه دیافراگم دوربین و تغییر آن از 2.8 به 4 تصویری مناسب از شب داریم و در عین حال عمق میدان بیشتری را به صورت واضح و شفاف می بینیم. یادتان باشد که هر چه دریچه دیافراگم (F) روی اعداد بزرگتر تنظیم شود وضوح بیشتری در عمق تصویر خواهیم داشت.

حسایت به نور (ISO)

برای هر سه تصویر بالا از ISO 80  استفاده کرده ایم. هر چند اعداد بالاتر به نور حسایت بیشتری دارند اما از کیفیت تصویر می‌کاهند. بنابراین بهتر است هنگام عکاسی با نور دهی بالا از ISO های کمتر استفاده کنید و تنها در صورت تاریک بودن تصویر مقدار حسایت دوربین به نور را افزایش دهید.

تمرین
- چند عکس با تنظیمات مختلف شاتر و دیافراگم تهیه کنید.
- سریع نگاهی به نتایج بیاندازید و آنها را بررسی کنید.
- قبلا از تنظیم نور صفحه ی نمایش دوربین (LCD) مطمئن باشید. گاهی صفحات نمایش عکس های را روشن تر و یا تیره تر نشان می دهند.
- بهتراست ابتدا دیافرام (F) را برای وضوح در عمق میدان 4 تا 5.6 تنظیم کرده و سرعت شاتر را تغییر دهید و عکس ها را با هم مقایسه کنید.

با استفاده از سه پایه پشت زمینه واضح است و نور ماشین های در حال عبور تصویری خلاقانه ایجاد کرده است.

با بهره گیری از نوردهی بالا می توان عکس های زیبایی از طبیعت در شب تهیه کرد. عکس: سنتا باربارا

با توجه به حرکت نور‌ها در شب تصاویر متفاوتی خلق کنید

برای عکس گرفتن از مناظر شهری در شب به وضوح بیشتری در عمق تصویر نیاز داریم و در نتیجه دیافراگم را روی اعداد بیشتر تنظیم کرده و با نوردهی بالا عکاسی می‌کنید.

حرکت امواج در نور دهی بالا باعث ثبت تصاویر زیبایی از انعکاس بناها در آب می‌شوند.

ترجمه: نفیسه مطلق
منبع: www.photoxels.com

کد خبر 56744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز