یکی از مشکلات منطقه ۲۱، تفاوت امکانات در محله تهرانسر با دیگر محله‌ها است.

طرح

 تفاوتی که اغلب ریشه در امکانات اقتصادی، تجاری، تفریحی، حمل‌ونقل، اداری و درمانی منطقه، در این محدوده دارد. تجمع امکانات در تهرانسر از قبیل بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز خرید و بوستان بانوان موجب شده تا شاهد رشد جمعیت و توسعه در این محدوده باشیم. رشد و توسعه‌ای که منجر به رفاه بیشتر و افزایش ارزش ملک و زمین در تهرانسر شده است. اما در مقابل، محله‌های دیگر چه آنهایی که همسایه این محله هستند و چه محله‌هایی که چند کیلومترآن سوتر قراردارند، نتوانستند خود را به لحاظ پیشرفت و توسعه به گرد پای تهرانسر هم برسانند.

مشکلات و محدودیت‌هایی مانند طرح تفصیلی و موضوع تراکم و شهرک‌نشینی نیز به این موضوع دامن زده است. هرچند پاسخ مسئولان شهرداری جمعیت بیشتر در محله تهرانسر است اما برخی کارشناسان معتقدند همین تجمع امکانات و توسعه بیشتر سبب هجوم جمعیت به این محدوده شده است و اگر توزیع امکانات و میزان توسعه عادلانه بود، این جمعیت در همه محله‌ها و ناحیه پراکنده می‌شدند. برخی از شورایاران و معتمدان محله با گلایه از این موضوع خواستار پایان یافتن این روند تبعیض‌آمیز شدند که چندین سال است که جریان دارد. «یوسف غیاثوند» از شورایاران و معتمدان محله شهرک «استقلال» و عضو گروه خادمان منطقه ۲۱ در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «وضعیت نامتعادل نواحی و محله‌های منطقه سبب ایجاد شکاف طبقاتی شده است.

از یک سو تجمع امکانات در ناحیه یک، از اشباع هم گذشته است، اما دیگر نواحی و محله‌ها در محرومیت قراردارند. برای مثال، ناحیه ۳ که از ۶ محله تشکیل شده است، نیاز مبرم به یک مجتمع فروشگاهی مانند «شهروند» و بازار میوه وتره‌بار کامل و نیز بوستان بانوان دارد. ناحیه یک به سبب تراکم جمعیت درحال انفجار است چون همه امکانات در آن خلاصه شده است. این وضعیت جای انتقاد و گله‌مندی دارد. با تقسیم عادلانه امکانات و اصلاح طرح تفصیلی می‌توان به توسعه دیگر محله‌ها و نواحی منطقه کمک کرد تا هم عدالت اجتماعی رعایت شود و هم شاهد تراکم جمعیت در یک ناحیه و محله نباشیم. همان عوارضی که شهروند تهرانسری پرداخت می‌کند شهروندان دیگر محله‌ها هم می‌دهند اما میزان رسیدگی و توسعه محله‌ها به هیچ عنوان یکسان و برابر و عادلانه نیست. امیدواریم شهردار جدید منطقه به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.»

کد خبر 566945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha