اغلب محله‌های منطقه ۲۱ که در دهه ۵۰ ساخته شدند و شکل گرفتند، مشکل سند دارند.

مشکل خانه های بی سند

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: از «تهرانسر» تا شهرک «فرهنگیان» و «آزادی» و شهرک «غزالی» این مشکل به چشم می‌خورد. البته گره کار و نوع مشکل در برخی از این محله‌ها متفاوت است. در بعضی از آنها موضوع واگذاری زمین از سوی حاکم شرع وقت مطرح است. در برخی دیگر تفکیک نشدن زمین‌ها و در بخشی هم ورود به زمین‌های دولتی و شخصی در هنگام ساخت شهرک مشکل‌ساز شده است. مشکلی که با روی کارآمدن مدیران و دولت‌های مختلف حل و فصل نشده وچند دهه می‌شود که به قوت خود باقی است. این بار شهروندان منطقه از طریق نماینده مجلس شورای اسلامی تهران پیگیر این موضوع شده‌اند. گویا «زهره الهیان» از سال گذشته به دنبال حل و فصل کردن مشکل و گرفتن سند برای این خانه‌ها است. موضوعی که در دولت دوازدهم به نتیجه نرسید و اکنون قرار است در دولت سیزدهم دنبال شود. الهیان و شهروندان منطقه امیدوار و خوشبین هستند تا در سال ۱۴۰۰ سرانجام مشکل خانه‌های بدون سند منطقه ۲۱ برطرف شود. پیرامون این موضوع جلسه‌ای در فضای باز بوستان «نیلوفر» با حضور مردم و نماینده آنها در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

ورود مجلس برای حل مشکل خانه‌های بی سند
زهره الهیان/ نماینده مجلس
  • خواسته مردم قانونی و به حق است

در ابتدا زهره الهیان درباره پیگیری‌هایی که از سال گذشته تاکنون انجام داده بودند، گزارشی ارائه کرد و از مشکلات و موانع و کم‌کاری‌هایی که سبب شد کار به نتیجه نرسد، برای مردم گفت و تأکید کرد که در دولت جدید این موضوع را دنبال می‌کند و ابراز امیدواری کرد تا این پرونده به سرانجام برسد. نماینده مردم تهران درخواست مردم را برای گرفتن سند خانه‌هایشان کاملاً به حق و قانونی دانست. در ادامه «صالح صیامی»، از معتمدان و ساکنان قدیمی شهرک غزالی، در این جلسه به نمایندگی از اهالی محله‌های شهرک‌های دانشگاه، فرهنگیان و غزالی ضمن تقدیر از پیگیری‌های زهره الهیان برای حل و فصل مشکل سند محله‌های تهرانسر و شهرک استقلال به نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، موضوع خانه‌های بدون سند تنها به این ۲ محله محدود نمی‌شود و در شهرک‌ها و محله‌های دیگر نیز مشکلاتی از این دست وجود دارد. هرچند نوع مشکلات در این محله‌ها متفاوت با تهرانسر و شهرک استقلال است. دبیر سابق شورایاری شهرک غزالی، الهیان را در جریان مشکل مربوط به سند این محله‌ها قرار داد تا در کنار تهرانسر و شهرک استقلال به مشکلات آنها نیز رسیدگی شود.

ورود مجلس برای حل مشکل خانه‌های بی سند

  •  به درخواست مردم  پیگیر مشکل خانه‌های بی‌سند شدم

زهره الهیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۹۹ نیز در منطقه ۲۱ حضور پیدا کرده بود. او درباره ورودش به این موضوع و پیگیری‌هایی که برای حل این مشکل انجام داده است، به همشهری محله می‌گوید: «از ابتدای مجلس یازدهم، پیرو گزارش‌هایی که از منطقه ۲۱ و از محله تهرانسر، به ما ارسال شد، متوجه مشکلات اسناد مالکیت زمین‌های این منطقه شدیم و از همان زمان پیگیری‌هایی را در این زمینه داشتیم که همچنان ادامه دارد و به دنبال حل این مشکل هستیم.» این نماینده مجلس، درباره اینکه به چه میزان به حل و فصل شدن مشکل مربوط به اسناد برخی از محله‌های منطقه ۲۱ خوشبین و امیدوار است، تأکید می‌کند که در دولت جدید نیز پیگیر این پرونده خواهند بود: «ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مشکلات مربوط به اسناد مالکیت شهرک‌های این منطقه برطرف شود.»

  • تشکیل کارگروهی با حضور معتمدان محله

راهکار خانم الهیان برای حل این مشکل تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای این منظور با حضور معتمدان و نمایندگان ساکنان محله‌هایی است که مشکل سند دارند.
در صحبت‌هایی که این نماینده مجلس با شهروندان داشت ابراز امیدواری کرد تا ۲۲ بهمن مشکلات و موانع برطرف شود و مردم به حق و حقوق خودشان برسند: «پیشنهاد می‌کنیم تا کارگروه تخصصی با حضور معتمدان محله‌هایی که مشکل سند در آنها وجود دارد، نمایندگان مردم منطقه وهم‌چنین مشاوران ما تشکیل شود تا این مشکل به شکل دقیق و کامل مورد بررسی قرار گیرد و امیدوار هستیم این موضوع هرچه زودتر برطرف شود.»

ورود مجلس برای حل مشکل خانه‌های بی سند

  •  مردم بخواهند  به دیگر مشکلات منطقه نیز ورود می‌کنیم

علاوه بر مشکل سند برخی از خانه‌ها که تعداد آنها در چندین محله به حدود ۲ هزار واحد مسکونی می‌رسد، منطقه ۲۱ و محله‌های آن با کمبود و کاستی دیگری نیز در دیگر بخش‌ها و حوزه‌ها روبه‌رو است. از جمله این مشکلات و معضلات می‌توان به مزاحمت‌ها و آلایندگی‌های صنایع و هم‌چنین فرودگاه «مهرآباد» اشاره کرد. مشکلاتی چند ده ساله که مانند ماجرای سندها تاکنون هیچ راه‌حل قطعی برای آنها پیدا نشده است. مسئولان و مدیران نیز چندان خود را درگیر چنین چالش‌های سخت و پیچیده‌ای نمی‌کنند. الهیان درباره اینکه برنامه‌ای نیز برای رویارویی با دیگر مشکلات منطقه ۲۱ دارد اما این موضوع را منوط به درخواست کتبی مردم می‌کند، می‌گوید: «معضلاتی که مردم به ما گزارش و مکاتبه کنند، بی‌شک به آن‌ترتیب اثر خواهیم داد و پیگیر مشکلات آنها در همه بخش‌ها و حوزه‌ها خواهیم بود.»

ورود مجلس برای حل مشکل خانه‌های بی سند

  • دلایل بی‌سندی خانه‌ها متفاوت است

 همان‌گونه که اشاره شد، مشکل خانه‌های بدون سند در منطقه ۲۱ متنوع و متفاوت است و در این پرونده از دولت گرفته تا سازمان «صدا و سیما» و حتی اشخاص حقیقی درگیر موضوع هستند. اوایل انقلاب، حاکم شرع زمین‌هایی را به ساکنان محله شهرک استقلال واگذار کرد. در دهه ۷۰ برای تعدادی از واحدها سند صادر شد، اما اغلب خانه‌های این محله سال‌ها است که فاقد سند هستند. سازمان «زمین شهری» مسئول صدور سند برای این خانه‌ها است. در شهرک فرهنگیان زمین معارض وجود دارد و هنگام ساخت شهرک، تعدادی از واحدها در زمین‌های متعلق به دولت و اشخاص حقیقی ساخته شده است که برای صدور سند باید تکلیف این زمین‌ها روشن شود. هم‌چنین در شهرک غزالی تعاونی مسکن صدا و سیما با مجوز هیأت دولت، زمین‌های شهرک را از سازمان صدا و سیما خریداری کرده و ۴۷۵ واحد در اینجا ساخته است. تعاونی در ساخت‌وساز تخلفاتی داشته که پرونده آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفته و مبلغ جریمه از سوی ساکنان پرداخت شده است. مشکل شهرک غزالی برای گرفتن سند این است که عرصه زمینی که شهرک در آن واقع شده، از زمین مادر تفکیک نشده است.

کد خبر 619519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha