دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

گروه سیاسی: گفته می‌شود هوشنگ امیراحمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و آمریکا به تهران آمده است.

وی پیش از این اواخر زمستان سال گذشته بعد از ده سال، اجازه ورود به ایران را یافت که البته حضورش جنجال‌ساز شد. برخی با این عنوان که وی به بهانه ابراز تمایلش به بهبود روابط تهران-واشنگتن بیشتر در نقش جاسوس ایرانی‌تبار آمریکایی فعالیت می‌کند، نسبت به حضور وی در ایران به دولت نهم اعتراض کردند.

امیراحمدی همچنین دیدارهایی نیز با محموداحمدی‌نژاد در خلال سفرش به نیویورک جهت شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل‌ داشته است. گفته می‌شود وی طی سال‌های اخیر تلاش زیادی جهت بهبود روابط تهران-واشنگتن انجام می‌دهد چرا که امیراحمدی معتقد است بدون ارتباط با آمریکا نمی‌توانیم پرواز استراتژیک داشته باشیم. از این رو از رئیس ‌انجمن دوستی ایران و آمریکا به عنوان دلائل رابطه یاد می‌کنند. مقامات آمریکا می‌گویند دولت بوش در نظر دارد یک پایگاه دیپلماتیک در ایران را که نظیر دفتر منافع آمریکا در کوبا عمل نماید، تأسیس کنند.

مقاماتی که نام آنها فاش نشده است روز دوشنبه گفتند وزارت‌امورخارجه آمریکا پیشنهاداتی را برای به وجود آوردن حضور آمریکا در ایران بدون از سرگیری رسمی مناسبات دیپلماتیک، در دست بررسی دارند.

پیشنهادات تحت بررسی شامل پایه‌گذاری دفتری در تهران با پرسنل آمریکایی است که روند اعطای ویزا برای ایرانیان متقاضی دیدار از آمریکا را به‌عهده بگیرد.

واشنگتن در حال حاضر دفتری برای حفظ منافع آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا دارد که این امکان را به وجود آورده تا دیپلمات‌های آمریکایی مستقیماً با مردم آن کشور بدون نیاز به تأیید دولت، گفت‌وگو کنند. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دفتر مشابهی در آمریکا دارد که توسط دیپلمات‌های ایرانی اداره می‌شود.

کاندولیزا رایس وزیر امور‌خارجه آمریکا هفته پیش گفت که وی می‌خواهد ایرانیان بیشتری بتوانند از آمریکا دیدار کنند اما می‌داند گاهی اوقات برای متقاضیان ویزا سفر کردن به دوبی جهت مراجعه به دفتر آمریکایی صادرکننده ویزا، بسیار مشکل است.

کد خبر 56548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز