شهرک «شهرداری» در منطقه ۲۱، یکی از سرسبزترین محله‌های تهران است. باغچه‌هایی بزرگ که شاخ و برگ درختان بر آنها سایه انداخته و فضایی رمانتیک ایجاد کرده است.

سرسبز

همهشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   نکته جالب اینجا است که اغلب این فضای سبز و درختان متنوعی که در هر گوشه و کناری از این شهرک می‌بینیم، به همت اهالی محله کاشته شده‌اند و در نگهداری و آبیاری فضای سبز و درختان محله خودشان کم نمی‌گذارند. برای نمونه «حسین اسلامی»، یکی از ساکنان شهرک که عضو شورایاری محله نیز است تا به امروز، بیش از ۴۰ درخت در باغچه و فضای اطراف بلوک محل سکونتش کاشته است. نهال‌هایی که سال‌ها پیش کاشته است، امروز از آب و گل درآمده‌اند و برای خودشان درختان استواری شده‌اند که آقای اسلامی و همسایه‌ها از میوه‌های خوشمزه آن تناول کرده و دسترنج خودشان راتر و تازه از سر شاخه می‌خورند.  

شهرک شهرداری مشکلاتی دارد از جمله نداشتن ساختمان «سرای محله» و خلاصه شدن برنامه‌های آن در یک فضای کوچک و «کانکس» و چالش‌هایی که بر سر تأمین آب‌وگاز داشتند. در کنار این مشکلات ریز و درشت که به اهالی صمیمی و مهربان این شهرک تحمیل شده، همواره شاهد حضور و مشارکت ساکنان این محله با صفا در کارهای خیرخواهانه و برنامه‌های اجتماعی بوده‌ایم. از گروه‌های خیریه‌ای که هوای نیازمندان را داشته و در رأس همه آنها مرحومه «زهرا شیرزاد»، ساکن قدیمی و شورایار فقید محله بود تا گروه‌های حامی حیوانات که با وجود همه مشکلات و مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها لطف و محبت انسانی خودشان را نثار زبان‌بسته‌های رنجور و بی‌پناه محله کرده‌اند. این بار می‌خواهیم با یکی دیگر از جنبه‌های خوب و مثبت این شهرک و اهالی آن آشنا شویم.

  • اهالی محله پای کارند

حسین اسلامی، ۶۵ ساله و بازنشسته کارخانه «ایران‌خودرو» است. از سال ۱۳۸۲ از «پیکان‌شهر» به شهرک شهرداری آمده و بیش از ۱۷ سال می‌شود که در این محله سکونت دارد. از نخستین دوره تشکیل شورایاری‌ها تا به امروز نیز عضو شورایاری شهرک بوده و از معتمدان محلی اینجا است. او درباره مشارکت اهالی محله در نگهداشت و توسعه فضای سبز شهرک به‌ویژه فعالیت‌های خودش در این زمینه به همشهری محله می‌گوید: «اغلب ساکنان محله در زمینه فضای سبز شهرک، فعال و پای کارند و همین موضوع سبب شده تا فضای سبز زیبا و با طراوتی داشته باشیم.

با اینکه از ۱۰ کارگر فضای سبز که در گذشته داشتیم، اکنون تعداد آنها به ۴ نفر کاهش پیدا کرده اما مردم محله، خودشان با آبیاری و نگهداشت از فضای سبز اجازه نداده‌اند تا مانند برخی از محله‌ها، فضای سبز شهرک خراب شود و از بین برود. همین موضوع موجب شده تا شهرک فضای سبز زیبایی داشته باشد. فضای سبزی که محله را زیباتر و آب و هوای آن را بهتر و مطبوع ترکرده است. اکنون خودم اندکی بیشتر از دیگر اهالی شهرک در این زمینه فعال هستم.»

  • بیش از ۴۰ درخت در محله کاشتم

اسلامی درباره کارهایی که برای فضای محله نیز انجام داده، این‌گونه توضیح می‌دهد: «وقت زیادی برای کاشت گل و گیاه و هرس و کوددهی و آبیاری گیاهان باغچه اطراف بلوک محل سکونتمان می‌گذارم. مساحت فضای سبز اطراف بلوک، بیش از ۷۰۰‌مترمربع است که بیش از ۴۰ اصله درخت در آنها کاشته‌ام و دیگر فضایی برای کاشت درختان بیشتر نیست، اگر نه بازهم دلم می‌خواهد درختان دیگری بکارم. ۱۰ درخت «زیتون»، ۴ درخت «به»، ۲ درخت «خرمالو»، یک درخت «گردو»، ۸ درخت «گوجه سبز» و چند درخت دیگر از جمله «توت»، «زرد آلو»، «هلو»، «سنجد» و «سیب» که بار و محصول هم می‌دهند و از میوه‌های شیرین و خوشمزه آن نوش جان می‌کنیم. امسال این باغچه هلوهای بسیار شیرینی داد و محصول گردو نیز خوب بود. ۹۹‌درصد کارهای نگهداری و رسیدگی به این باغچه‌ها را خودم انجام می‌دهم و تنها اگر زمانی نباشم، کارگران فضای سبز زحمت آن را می‌کشند. البته همیشه به من کمک می‌کنند.»

  • اینجا مانند بهشت است

آقای اسلامی برای نگهداشت از باغچه، از جیب خود نیز هزینه می‌کند و تنها وقت گذاشتن و آبیاری و هرس کردن نیست. او می‌گوید: «گاهی کودهایی که شهرداری به فضای سبز می‌دهد، کافی نیست. برای همین، خودم کود درجه یک و خوب تهیه می‌کنم. پارسال از کودهای سفید کشاورزی سفارش دادم و از «قزوین» برایم آوردند. علاوه بر آن کود حیوانی هم در باغچه ریختم. تا خاک و درختان داخل باغچه خوب جان بگیرند. تقریباً ۸۰‌درصد درختان داخل باغچه را خودم تهیه کردم و کاشتم و حدود ۲۰‌درصد آنها از قبل از سوی شهرداری کاشته شده بودند. مردم محله هوای فضای سبز محله را دارند و بخش زیادی از درختان و گیاهان اطراف بلوک‌ها به همت اهالی محله کاشته شده است.

برخی از اهالی اینجا که مستأجر و مهمان یکی ۲ ساله هستند، اهمیت چندانی به فضای سبز نمی‌دهند، اما اغلب قدیمی‌ها و آنهایی که خودشان صاحب‌خانه هستند، خوب به باغچه‌ها می‌رسند. شهرداری هم همکاری خوبی در این زمینه دارد. فضای سبز و روشنایی داخل آنها، واقعاً محله را زیبا کرده و روی روحیه مردم تأثیر گذاشته است. آنقدر تعداد درختان شهرک زیاد است و شاخ و برگ آنها سایه انداخته است که اصلاً چمن نمی‌روید و غیر از میدان اصلی و یکی ۲ نقطه در فضای سبز شهرک، چمن نداریم، چراکه چمن به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در یک جمله باید بگویم که شهرک شهرداری به سبب فضای سبزی و آب و هوایی که دارد، مانند بهشت» است.

  • مسئولیت‌پذیر مانند اهالی شهرک

اغلب ساکنان شهرک شهرداری در ایجاد و نگهداشت فضای سبز محله خودشان مشارکت دارند و سهیم هستند. «مهدیه حسین‌زاده»، رئیس مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری منطقه ۲۱، درباره مشارکت شهروندان در نگهداشت و توسعه فضای سبز محله به همشهری محله می‌گوید: «این که شهروندان در قبال کوچه و خیابان و محله خودشان دغدغه و احساس مسئولیت داشته باشند، لازم و ضروری است. به‌ویژه در زمینه فضای سبز که زیبایی و هوای صاف و سالم ناشی از آن در مرحله نخست برای خود مردم است. شهرداری به وظایف خود در مقابل توسعه و نگهداشت فضای سبز عمل می‌کند، اما این موضوع نباید موجب شود که شهروندان نسبت به فضای سبز محله خودشان بی‌تفاوت باشند. کاشت درخت حتی در همان هفته «درختکاری» یا مراقبت و نگهداشت از فضای سبز موجود سبب می‌شود تا محله‌ای زیباتر و سالم‌تر داشته باشیم. بسیار خوب است که باغچه و فضای سبز داخل کوچه و خیابان‌مان را هم مانند گلدان‌ها و باغچه داخل حیاط‌مان دوست داشته باشیم و به آنها توجه و حساسیت نشان دهیم. موضوعی که در شهرک شهرداری شاهد آن هستیم و به‌ویژه آقای «حسین اسلامی» که در این زمینه به شدت فعالند.»

  شهرک «شهرداری» در منطقه ۲۱، یکی از سرسبزترین محله‌های تهران است. باغچه‌هایی بزرگ که شاخ و برگ درختان بر آنها سایه انداخته و فضایی رمانتیک ایجاد کرده است. نکته جالب اینجا است که اغلب این فضای سبز و درختان متنوعی که در هر گوشه و کناری از این شهرک می‌بینیم، به همت اهالی محله کاشته شده‌اند و در نگهداری و آبیاری فضای سبز و درختان محله خودشان کم نمی‌گذارند. برای نمونه «حسین اسلامی»، یکی از ساکنان شهرک که عضو شورایاری محله نیز است تا به امروز، بیش از ۴۰ درخت در باغچه و فضای اطراف بلوک محل سکونتش کاشته است. نهال‌هایی که سال‌ها پیش کاشته است، امروز از آب و گل درآمده‌اند و برای خودشان درختان استواری شده‌اند که آقای اسلامی و همسایه‌ها از میوه‌های خوشمزه آن تناول کرده و دسترنج خودشان راتر و تازه از سر شاخه می‌خورند. 

کد خبر 563508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha