یکی از طرح‌های کارآمد شهرداری تهران، اجرای طرح باغچه مشارکتی در محله‌ها است که با هدف ارتقای مسئولیت‌پذیری شهروندان برای نگهداشت فضای سبز و محیط‌زیست انجام می‌شود.

دوچرخه

منطقه ما هم مستثنی نبوده و از قرار معلوم شهرک گل‌ها واقع در محله تاکسیرانی برای اجرای آن انتخاب شده است.  
«مریم رفعتی» در این‌باره توضیح بیشتری می‌دهد: «طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی توسط شهرداری تهران از دی ماه سال گذشته ابلاغ شد. مبنی بر اینکه در هر منطقه یک محله برای اجرای طرح انتخاب شود. با این رویکرد که مشارکت همسایگی، مدیریت پسماند و قوانین حریم خصوصی لحاظ شود.  

باغچه مشارکتی، همبستگی همسایه‌ها را زیاد می‌کند


پیامد طرح هم‌سایه هم، اداره آموزش شهروندی تهران تصمیم گرفت، طرح باغچه مشارکتی را اجرا کند. با این هدف که شهروندان برای‌ آبادانی محله‌شان و نگهداشت فضای سبز آن مسئولیت‌پذیر باشند. در منطقه ۱۴ محله تاکسیرانی و شهرک گلها انتخاب شد. مقدمات کار را فراهم کردیم و از همسایه‌ها خواستیم که ما را اجرای طرح یاری کنند.» به گفته رفعتی استقبال شهروندان از اجرای این طرح خیلی خوب بوده است. او ادامه می‌دهد: «در این کار بچه‌ها را هم شرکت دادیم و با ایجاد پویش من مراقب گلدان هستم سعی کردیم آنها را در کاشت گل دخیل کنیم. برای همین گلدان‌های پوتوس را با کاتالوک آموزشی به آنها تحویل دادیم.» 
اما نحوه نگهداری از باغچه مشارکتی، رفعتی در این‌باره توضیح می‌دهد: «برای نگهداشت باغچه چند نفر داوطلب هستند قرار است هر هفته گزارش کار به تسهیل گرانی که در شهرک فعالیت می‌کنند بدهند. اما در مورد مزرعه خانواده، یک خانواده یا چند خانواده می‌توانند یک کرت را اداره کنند و از محصولاتش بهره‌مند شوند.» به گفته این مسئول استقبال مردم خیلی خوب بود و مطمئناً اگر طرح بازتاب خوبی داشته باشد حتماً در دیگر محله‌ها اجرا خواهد شد. او می‌گوید: «فرهنگسازی برای اینکه نگهداشت محیط‌زیست و توسعه فضای سبز دغدغه‌شان شود خیلی مهم است. اگر هرکسی باغچه جلو خانه خود را نهال بکارد در مدتی کوتاه محله سبز خواهیم داشت.» 
 

کد خبر 603052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha