زهرا کریمی - خبرنگار: تعدادی تایر فرسوده و کهنه، چند عدد قوطی خالی مایع ظرفشویی، کنسرو و اسپری رنگی و تعدادی گل شمعدانی و رز همه وسایل ساده در دسترسی است که می‌توان با آنها یک بوستان محلی را زیبا کرد.

بوستانی با دورریختنیها

دیدن این زیبایی‌ها می‌تواند حس و حال خوبی را در اهالی ایجاد کند. چند نفر از بانوان محله زرگنده در منطقه ۳ آستین همت را بالا زده‌اند تا با همکاری و مشارکت یکدیگر قدمی در هرچه زیباتر شدن محله‌شان بردارند. آنها ایده‌های خود را با کمترین هزینه و با کمک کارشناسان دفتر توسعه محله زرگنده اجرا کرده‌اند. وسایلی که قرار است با آنها بوستان را زیباتر کنند ساده است اما ایده‌هایی در سر دارند تا بتوانند با استفاده از مواد قابل بازیافت یا مواد دورریختنی بوستان محله‌شان را زیباتر کنند. بانوان محله زرگنده معتقدند با استفاده از رنگ‌های متنوع می‌توان شادی را در روحیه شهروندان ایجاد کرد.

«نگین فلاحی» یکی از جوانان محله زرگنده است که در کوچه نونهالان زندگی می‌کند. او درباره اجرای این طرح می‌گوید: «متأسفانه این روزها زباله‌هایی که در معابر و خیابان‌ها رها می‌شود، چهره شهر و محله را نازیبا کرده است. بوستان محله زرگنده بوستانی محلی است و اهالی برای ورزش و تفریح به آنجا می‌روند اما متأسفانه چند سالی است که توجه چندانی به آن نمی‌شود.

برای رسیدگی به آن و هرچه بهتر شدن وضعیت این بوستان با دوستان دست به کار شدیم تا با ضایعات قابل بازیافت، رنگ و لعابی به محل زندگی‌مان بدهیم.» «معصومه قاضی» کارشناس امور شهروندی سرای محله زرگنده، سال‌هاست در این محله زندگی می‌کند. او درباره اینکه محله‌اش شادتر و سبزتر باشد می‌گوید: «محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، خانه ماست و هریک از اهالی باید درباره آن احساس مسئولیت و برای داشتن محله‌ای پاک و زیبا تلاش کند، اما متأسفانه چند سالی است که اهالی نسبت به محله خود بی‌تفاوت شده‌اند.

این طرح مشارکتی برای بار دوم است که در محله زرگنده در حال اجراست. متأسفانه سری قبل که حال و هوای محله‌مان را با تعدادی گلدان عوض کرده بودیم، اهالی به کاری که ما انجام دادیم توجه چندانی نکردند و گلها خشک شد اما این بار دیگر نمی‌گذاریم این اتفاق تکرار شود و حواسمان به گل‌ها هست.»  «آتنا معمار» با اینکه ۲۰ سال دارد، اما درباره کاشت گیاهان و رسیدگی به آنها آگاهی بیشتری از سایر اعضای این گروه دارد و راهنمایی‌های خوبی به دوستانش می‌کند. او در پاسخ به این سؤال که هدفش از مشارکت در این طرح چیست می‌گوید: «از فعالیت‌های گروهی بیشتر لذت می‌برم چون مثل کارگاهی آموزشی است و با حضور در این فعالیت‌ها می‌توانم چیزهای جدید و خوبی یاد بگیرم.»

  • تایرهایی که گلدان می‌شوند

«طاهره جورکش» کارشناس دفتر توسعه محله زرگنده، درباره اجرای این طرح و هدف از انجام آن می‌گوید: «طی مدتی که در دفتر توسعه محله زرگنده فعالیت دارم براساس مشاهدات میدانی و مصاحبه‌های چهره به چهره به این نتیجه رسیدم که باید برای ارتقای سیمای بصری محله کارهایی انجام داد. به همین منظور برای بهبود کیفیت محیط‌زیست و نمای محله با تعدادی از بانوان فعال و دلسوز همراه شده‌ام تا با کمترین هزینه محله را رنگ‌آمیزی و شاد کنیم. وقتی به برخی از تعمیرگاه‌های محله تایرهای کهنه را برای گلدان دادیم، استقبال کردند و تایرهای کهنه دیگری به ما دادند تا بتوانیم برای کاشت گل از آنها استفاده کنیم. عده‌ای از بانوان هم از باغچه‌های خانه‌هایشان برایمان گل آوردند و برخی دیگر هم خاک و قوطی‌های پلاستیکی خالی مایع ظرفشویی یا آب معدنی آوردند و توانستیم با همین چیزها گلدان‌های زیبایی بسازیم. امیدواریم همسایه‌ها در حفظ و نگهداری گلدان‌ها مشارکت کنند و در هر جایی از محله زباله‌هایشان را رها نکنند و با هم در کنار هم ‌محله‌مان را آباد کنیم.»

کد خبر 446845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha