انجام یک کارگروهی معمولاً لذت‌بخش است، آن هم وقتی همسایه‌ها همه با هم یک دل و یک رنگ شده و دست به کاری می‌زنند که نفعش به تک تک آنها می‌رسد.

دوچرخه

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: به‌خصوص اگر این اقدام همگانی برای‌ آبادانی و زیباتر شدن منظر محله‌شان باشد. آن وقت است که از دیدن دسترنج‌شان حال خوشی پیدا می‌کنند. مهم‌تر اینکه صمیمیتی بین‌شان برقرار می‌شود که شاید قبل‌تر تجربه‌اش نکرده بودند. درست مثل‌کاری که اهالی شهرک گل‌ها در محله تاکسیرانی انجام دادند. در یک عصر بهاری باغچه‌ای پر از گل و سبزه درست کردند و بخشی از آن را هم به کاشت سبزی و صیفی‌جات اختصاص دادند تا از محصولاتش استفاده کنند.

این اقدام نیک، ایده خوب اداره آموزش شهروندی منطقه ۱۴ بود با عنوان، «باغچه مشارکتی» که با استقبال پرشور اهالی مواجه شد. به درخواست ساکنان شهرک تاکسیرانی ما هم در این برنامه شاد و مفرح شرکت کردیم تا اتفاقات رخ داده را برای شما بازگو کنیم.  

ساعت ۶ عصر قرار است و در شهرگ گل‌های محله تاکسیرانی مراسم «باغچه مشارکتی» اجرا می‌شود. از ساعتی پیش اغلب ساکنان محله برای حضور در یک جشن شاد پایین مجتمع مسکونی تجمع کرده‌اند. از اینکه بعد از یک سال و اندی قرنطینه و ندیدن همدیگر حالا به بهانه شرکت در یک مراسم توانسته‌اند با هم خوش‌وبشی کنند خوشحالند. «عطیه کاشفی» بانوی میانسالی است که در طبقه سوم زندگی می‌کند. می‌گوید: «چه اتفاق خوبی. خدا به‌بانی آن خیر بدهد. باعث شد محله یکبار دیگر رنگ شادی به خود بگیرد. توانستم بعد از مدت‌ها دوستانم را ببینم.» 
او خوشحال از ایجاد یک باغچه آن هم در محوطه شهرک احساس خوبی دارد. ادامه می‌دهد: «تا دلتان بخواهد زمین بدون استفاده در محله وجود دارد. اگر این فضاها تبدیل به زمین سبزی‌کاری شود حداقل مایحتاج اهالی تأمین می‌شود. سبزی تازه آن هم بدون کود شیمیایی. غیر از آن سرمان گرم می‌شود. برای رسیدگی به باغچه‌ها هم که شده از هم خبر می‌گیریم.»
  «انسیه شریفیان» هم گفته کاشفی را تأیید می‌کند. می‌گوید که از طریق تسهیلگران طرح هم سایه هم از این موضوع باخبر شده است. درست مثل دیگر همسایه‌ها. او تعریف می‌کند: «باغچه مشارکتی غیر از سرسبزی عاملی می‌شود که همسایه‌ها با هم کار گروهی انجام دهند. همین صمیمیت بین همسایه‌ها را زیاد می‌کند.» 

  • باغچه رنگارنگ بچه‌ها

 با هم گـل می‌کاریم

کسی نیست که از ایجاد باغچه راضی نباشد. نشاط وجودی و خنده روی لباشان می‌تواند دلیل خوبی برای این ادعا باشد. از کودک تا سالمند برای کمک آمده‌اند. البته با انجام پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی. رفتاری که حمل بر بی‌توجهی شهروندان نسبت به انتقال بیماری کرونا باشد دیده نمی‌شود. در گوشه‌ای از محوطه تعداد زیادی لاستیک ماشین دیده می‌شود که خود سؤال برانگیز است. البته با دیدن قوطی‌های رنگ و بچه‌های ذوق‌زده می‌توان پی برد قرار است سرانجام لاستیک‌ها به کجا ختم شود.

آنقدر تنوع رنگ قوطی‌ها زیاد است که بچه‌ها مردد در انتخاب آنها هستند. از قرار معلوم لاستیک‌ها از سوی اداره آموزش شهروندی تهیه شده است. «مائده رستمی» مادر ایلیا می‌گوید: «این که بچه‌ها را در انجام طرح باغچه مشارکتی شرکت داده‌اندکاری است پسندیده و باعث می‌شود بچه‌ها نسبت به فضای سبز اطراف‌شان بی‌توجه نباشند.

چراکه خودشان قرار است گل‌ها را در لاستیک بکارند.» بین بچه‌ها هیاهویی برپاست. همبستگی به آنها هم سرایت کرده است. همه در تلاش تا به یکدیگر کمک کنند. امیرعلی رو به کارشناس اداره آموزش شهروندی می‌گوید: «من پرسپولیسی هستم و رنگ قرمز را می‌خواهم.» نازنین زهرا و مهرانا هم رنگ زرد و صورتی را برمی‌دارند تا با هم رنگ‌آمیزی کنند. کوروش سبز و ایلیا هم آبی را انتخاب می‌کند. از قرار معلوم، لاستیک‌ها در دل خاک گذاشته شده و تبدیل به یک باغچه کوچک می‌شوند.  

  • صادرات سبزی و صیفی به همسایه‌ها

 با هم گـل می‌کاریم

بعد از ساعتی رنگ‌آمیزی لاستیک‌ها به پایان می‌رسد. در این حین صدای‌ساز و دهل در محله طنین می‌اندازد. یک موسیقی شاد برای اهالی خوب محله تاکسیرانی. بچه‌ها همراه با پدر و مادرها به سوی صدا می‌روند و آن چیز که شادی‌شان را مضاعف می‌کند، کارناوال شادی است که در محله حضور پیدا می‌کند. چند عروسک پی هم قطار هستند. آقای باغبان، یک تنه درخت و یک گل آفتابگردان.

بیشتر از همه کودکان به وجد آمده‌اند. با آمدن کارناوال، شهردار منطقه و جمعی از مدیران شهری هم از راه می‌رسند. حضور شهردار در بین مردم خود انگیزه‌ای است تا شهروندان بیشتر از پیش برای زیبایی و سرسبزی محله‌شان تلاش کنند. باغچه‌ها گلکاری و درختچه‌های زینتی نهال میوه کاشته می‌شود.

سپس نوبت به ساماندهی مزرعه خانواده می‌رسد. در انجام این کار کارشناسان اداره فضای سبز به یاری بچه‌های اداره آموزش شهروندی آمده‌اند. تعداد متقاضیان ۲۴ نفر بوده‌اند و زمینی که برای کاشت سبزی در نظر گرفته شده به ۲۴ قسمت تقسیم می‌شود. هرکدام از قسمت‌ها به یک خانواده اختصاص پیدا کرده و نامگذاری می‌شود. «نرگس محمد حسینی» بذرریحان و شاهی و پیازچه می‌کارد و «مهناز حسن‌پور» نشاء گوجه‌فرنگی و خیار و بادمجان. ساعت ۸ شب را نشان می‌دهد و کار ساماندهی باغچه به پایان می‌رسد. همسایه‌ها منتظر فردایی دیگر تا برای آبیاری باغچه آستین همت بالا بزنند.  

کد خبر 603050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha