از حدود۲۰ سال پیش تاکنون رسیدگی به فضای سبز بیرون خانه خود را جزو اولویت‌هایشان قرار داده و سال‌ها شاهد قدکشیدن گیاهانی بوده‌اند که با دستان خود کاشته‌ و آنها را یکی یکی به اندوخته سبز خیابان افضلی افزوده‌اند و حالا انواع درخت، درختچه، گل‌های زینتی و میوه را در محوطه بیرون خانه‌ دارند و از آن مراقبت می‌کنند.

باغچه محله

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: «محمود دولت‌آبادی» و «فاطمه نقی‌لو» زوجی هستند که باغچه مقابل خانه‌شان را مثل حیاط منزل خود دوست دارند و برای آن اهمیت ویژه قائل هستند. این روزها با نصب تابلوی «باغچه محله» از سوی مدیریت شهری در آنجا، امیدوارند این مثلث سبز بیش از پیش‌آباد و آبیاری شود.  

قدیمی‌های محله حافظیه خوب می‌دانند اگر رسیدگی محمود دولت‌آبادی و همراهی همسرش فاطمه نقی‌لو در این‌ سال‌ها نبود، فضای سبز فعلی خیابان افضلی، از خیلی پیشتر به همان شکل تکه خاکی و بی‌روح باقی می‌ماند اما تلاش‌های این زوج اینجا را سرپا آورده و ثروت سبز خیابان افضلی را از یک درخت به ده‌ها درخت‌ و درختچه و انواع گل‌وگیاه ارتقا داده‌است.

دولت‌آبادی و همسرش درحالی‌که مشغول آبیاری فضای سبز هستند از تماشای درختان چشمانشان برق می‌زند و بانو نقی‌لو می‌گوید: «همسرم برای اینجا خیلی زحمت کشیده‌است. در حدود ۲۰سالی که ما اینجا زندگی می‌کنیم، او رسیدگی به فضای سبز کنار و مقابل خانه را برعهده داشته و با ذوق و شوق هر روز از آنها محافظت و حراست کرده‌است تا این فضای سرسبز کنونی را در اینجا شاهد باشیم.»

دولت‌آبادی که لبخندش از ورای ماسک روی صورت و چشمانش پیداست، صحبت‌های همسرش را این‌طور ادامه می‌دهد: «از کار کردن با گل و گیاه لذت می‌برم و وقتی می‌بینم افراد خسته از این فضا استفاده می‌کنند، خوشحال می‌شوم. هر صبح که فرصت زندگی دوباره پیدا می‌کنم و از خواب بیدار می‌شوم، به خاطر علاقه‌ شخصی که به گل و گیاهان دارم، اول به آنها رسیدگی می‌کنم بعد به گل‌های داخل حیاط.»

  •  استراحت در سایه‌سار درختان

باغچه تماشایی محله

لاله عباسی، انار، زیتون، اکالیپتوس، توت و نارنج در کنار همدیگر سرسبزی خاصی به اینجا بخشیده‌است و اهالی این سرسبزی را حاصل زحمات پدر خانواده دولت‌آبادی می‌دانند. «مریم محمدی» یکی از اهالی دراین‌باره می‌گوید: «خدا خیرشان بدهد، خیلی برای اینجا وقت می‌گذارند و هر وقت که از اینجا می‌گذرم، از نسیم خنکی که به‌صورتم می‌خورد، لذت می‌برم و قدردان کسانی هستم که برای ایجاد این فضا تلاش کرده و می‌کنند.» او می‌افزاید: «فضای اینجا عمومی و برای شهرداری است اما همین که عده‌ای احساس مسئولیت می‌کنند و در آن گل و گیاه می‌کارند و مراقبش هستند، اقدام ارزشمندی است که خانواده دولت‌آبادی آن را انجام داده‌اند.

امیدوارم بقیه اهالی نیز از این پس که تابلوی «باغچه محله» در اینجا نصب شده، نسبت به فضای سبز محدوده احساس مسئولیت کرده و این خانواده را همراهی کنند.» بانو نقی‌لو نیز دراین‌باره معتقد است: «خیلی وقت‌ها همسایگان از این فضا استفاده و از ما تشکر می‌کنند و برای همسرم آرزوی صحت و سلامتی دارند که اینجا را گلکاری کرده و آب و جارو و تمیز می‌کند. وقتی از پنجره خانه مردم را می‌بینیم که در سایه درختان اینجا استراحت می‌کنند یا وانتی میوه‌فروشی که در اینجا نماز می‌خواند و استراحت می‌کند، خستگی ما هم رفع می‌شود و از تماشای این صحنه‌ها لذت می‌بریم و خدا را شکر می‌گوییم.» 

  • باغی که شهرداری به ما داد!  

باغچه تماشایی محله

در گوشه‌ و کنار این فضای سبز، گیاهان مختلفی دیده می‌شود که دولت‌آبادی به خوبی تاریخ کاشت آنها را به یاد دارد و می‌گوید: «زمانی که اینجا آمدیم فقط یک درخت وجود داشت که خشک شد. اما من کم‌کم همه این گل‌ها حتی شمشادها را، دانه به دانه در گلدان کاشتم و بعد از رشد کردن و جان گرفتن، به این باغچه انتقال دادم. اکالیپتوس‌ها را از یک چوب خشک بزرگ کرده‌ام و به اینجا رسانده‌ام.

در اینجا نارنج داریم که در چند سال اخیر پر بار بوده و مردم محصول آن را می‌چینند و می‌برند. درخت توت را سال ۱۳۸۸ کاشته‌ام و بچه‌های محل توت آن را می‌چینند. این درختانی که اکنون بزرگ‌شده‌اند، با تلاش‌های مستمر به اینجا رسیده‌اند.» نقی‌لو نیز دراین‌باره از یک موضوعی یاد می‌کند و می‌گوید: «خیلی نهال، درخت و گیاه در اینجا کاشته‌ایم اما برخی از آنها را دزدیده‌اند. با هزینه شخصی این کار را انجام می‌دهیم و ما دوست داریم این زیبایی برای محله‌مان باشد و همه از آن استفاده کنند. خدا به ما باغ نداده اما شهرداری را واسطه کرده تا چنین فضایی را در اختیار ما قرار دهد تا به آن رسیدگی کنیم و درخت بکاریم و دیگران هم بهره‌ببرند. درختان اینجا پر بار هستند و وقتی مردم از میوه آن می‌خورند و خدا پدرشان را بیامرزد می‌گویند، همین برای ما کافی است.»

  • مثل فرزندانمان به اینجا رسیدگی کرده‌ایم

دولت‌آبادی ۳ فرزند دارد که آنها نیز به گل و گیاه علاقه دارند. حیاط و راه پله خانه و آشپزخانه‌شان هم مملو از انواع گل و گلدان است. او می‌گوید: «فرزندانم هم به گل و گیاه علاقه دارند. این گیاهان نیز مانند فرزندانمان هستند که در این سال‌ها به آنها رسیدگی کرده و شاهد قد کشیدنشان بوده‌ایم. الان ۲۰ سال است که فضای سبز اینجا را با کمک خانواده‌ام و بچه‌های شهرداری سرپا نگه‌داشته‌ایم اما ما در اینجا کمبود آب داریم اگرچه وقتی تماس می‌گیریم، برای آبیاری می‌آیند ولی اگر آب کافی در اختیارم بگذارند، خودم مستمر آبیاری می‌کنم.

خیلی وقت‌ها از آب شرب منزل کمک می‌گیرم اما کافی نیست. آقای احمدی پیرمردی است که برای فضای سبز اینجا خیلی زحمت می‌کشد ولی وسعت اینجا برای یک نفر زیاد است و من خواسته‌ام این قسمت را به خودم واگذار کنند و آب در اختیارم قرار دهند تا آبیاری کنم.» نقی‌لو صحبت‌های همسرش را این‌طور تکمیل می‌کند: «همه اعضای خانواده ما به طبیعت و حیوانات احترام می‌گذارند و به آنها علاقه دارند اما این سرسبزی حاصل دسترنج همسرم است. او حتی برای پرندگان مقابل پنجره آشپزخانه‌ یک ورق آهنی جوش داده و برای آنها گندم و دانه می‌ریزد. کابینت ما همیشه پر از گندم برای پرندگان است. هزینه‌های آن را هم خدا می‌رساند. ما معتقدیم «به مو می‌رسه ولی پاره نمیشه.»

  • همسایه‌ها همراهی کنند

باغچه تماشایی محله

خودشان از کسی توقع ندارند اما اخیراً با توجه به تابلویی که شهرداری در فضای سبز خیابان افضلی نصب کرده، مسئولیت نگهداری این محدوده به اهالی سپرده شده است. دولت‌آبادی می‌گوید: «خیلی از همسایگان ما مستأجر هستند و فرصت کافی برای مشارکت در این زمینه ندارند اما اخیراً تابلوی باغچه محله در اینجا نصب و از شهروندان خواسته شده مسئولیت مراقبت از اینجا را برعهده بگیرند.

حالا قرار است همسایه‌ها همکاری کنند ولی آنها نمی‌رسند. البته از همسایه‌ها توقع و انتظار نداریم اما اگر همکاری کنند، وضعیت بهتر می‌شود و آنها نیز از زیبایی بیشتر و مطلوب‌تر ی بهره ‌می‌برند.» نقی‌لو نیز تأکید می‌کند: «در حال حاضر همسرم چون فرصت بیشتری دارد، به این باغچه رسیدگی می‌کند و حال خودش هم بهتر می‌شود اما امیدواریم بقیه همسایه‌ها نیز مشارکت کنند و این میان بچه‌ها بیشتر مراقب این درختان و گل ‌و گیاهان باشند. ما این کار را برای مردم انجام می‌دهیم تا همه استفاده ببرند و رفع خستگی کنند.» او می‌افزاید: «این فضا برای استفاده همسایه‌ها فراهم شده و هر چند وقت یکبار به امکاناتش اضافه می‌کنیم و اخیراً هم چند نهال را شهرداری در اینجا کاشته‌است.»

  • بخشی از خیابان افضلی به‌عنوان باغچه مشارکتی منطقه۱۳ انتخاب شده‌است/تو مسئول گلت هستی!

اخیراً طرحی در محله‌های مختلف پایتخت در حال اجرا است که براساس آن شهروندان یک محدوده خاص، رسیدگی به امور فضای سبز آنجا را برعهده می‌گیرند و ضمن کاشت انواع بذر سبزی و گل، مراقب‌گل و گیاهشان هستند. این طرح در سیزدهمین تکه پایتخت هم در حال اجراست اما شرایط آن با مناطق دیگر کمی متفاوت است.

طرح «کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در زندگی آپارتمانی و محیط همسایگی» در محله حافظیه منطقه ۱۳ آغاز شده و قرار است در دیگر محله‌های این منطقه نیز ادامه پیدا کند. «مجتبی شکری» شهردار منطقه۱۳ با بیان اینکه، طرح «کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در زندگی آپارتمانی و محیط همسایگی» در راستای پویش ارتقای «فرهنگ آپارتمان‌نشینی» و با هدف افزایش مسئولیت‌پذیری شهروندان برای نگهداشت فضای سبز و محیط‌زیست در محله حافظیه آغاز به کار کرده‌است، می‌افزاید: «طراحی و اجرای باغچه‌ها و کاشت گل و گیاه مشارکتی خانواده‌ها، ضمن کمک به تقویت تعاملات همسایگان می‌تواند تمرینی برای مسئولیت‌پذیری بیشتر آنها برای حفظ و ارتقای کیفیت محیط زندگی و زیبایی بیشتر محیط اطرافشان باشد.»

  • حال و هوای متفاوت خیابان افضلی

باغچه تماشایی محله

همزمان با آغاز به کار این طرح در منطقه، کارناوال‌ها همراه با اجرای موسیقی، حال‌وهوای متفاوتی به خیابان افضلی بخشید. این طرح که توسط اداره آموزش شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه۱۳و با مشارکت معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست، شهرداری ناحیه ۳ و محله حافظیه شروع شده، با برگزاری مراسم متفاوت و اجرای برنامه‌ ویژه همراه بوده‌است.

«نسرین فیاضی» مدیر اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «کاشت ونگهداشت مشارکتی گل وگیاه، برپایی کارناوال عروسکی شاد، اجرای برنامه‌هایی با موضوعات همسایگی و محیط‌زیست، فعالیت‌های آموزشی، ساخت گلدان سفالی، برپایی مسابقه و نمایشگاه نقاشی ویژه کودکان با محوریت قوانین آپارتمان‌نشینی و ترسیم نقاشی در محل اجرای طرح با استفاده از ظرفیت هنرمندان محلی از جمله برنامه‌های این روز بود.

براساس این طرح و برنامه‌ها که با استقبال شهروندان و اهالی خیابان افضلی مواجه شد، شهروندان فعال در اجرای این رویداد و تعدادی از کودکان قدردانی شدند.» در این مراسم معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، معاونان شهردارمنطقه، شهرداران نواحی و شورایاران محله حافظیه حضور داشتند.  

  • مراقبت از باغچه محله

رویداد کاشت و نگهداشت مشارکتی گل وگیاه، با همکاری جمعی از ساکنان خیابان افضلی به ثمر رسیده‌است و آنها ضمن طراحی و کاشت گل‌وگیاه در باغچه، فضای لطیف را برای ساکنان محدوده ایجاد کرده‌اند. «پری امیری» یکی از اهالی دراین‌باره معتقد است: «از حق نگذریم، این محدوده با تلاش‌های آقای دولت‌آبادی و همسرش جان گرفته و همیشه سرسبز است. آنها فرصت دورهمی برخی از همسایگان را در اینجا فراهم می‌کنند.

در مدتی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، حضور مردم در فضای سبز کمتر شده ولی از توجه این خانواده به اینجا ذره‌ای کاسته ‌نشده‌است. حالا طی مراسمی این تابلوی «باغچه محله» را در اینجا نصب کرده‌اند و چند نهال تازه کاشته‌اند، امیدوارم تک تک همسایگان این حوالی نسبت به این باغچه احساس مسئولیت داشته‌باشند و همراهی کنند تا زحمات این خانواده کمتر و البته احساس تعلق‌خاطر بقیه اهالی نیز نسبت به این فضا بیشتر شود. چون براساس آنچه روی این تابلو نوشته شده‌است، از این پس مسئولیت حفظ و نگهداری این باغچه توسط شهروندان مسئولیت‌پذیر محله انجام می‌گیرد.» 

کد خبر 607477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha