اتاق بازرگانی می‌تواند واسطه بین مجریان و سیاستگذاران طرح تحول اقتصادی باشد.

محور طرح تحول اقتصادی می‌تواند اجرای صحیح و به‌موقع اصل 44 باشد. اجرایی شدن اصل 44 الزاماتی دارد که با وجود تاخیرات انجام شده نواقصی دارد که امیدواریم در اجرا نواقض مرتفع شده و مسیر تکاملی طی شود.  اجرایی شدن اصل 44 و تغییر جهت از مالکیت بخش دولتی به مالکیت بخش خصوصی در شرایط خاص ایران و با توجه به مسائل پیرامون داخلی، نیروی انسانی، اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی احتیاج به تنظیم سناریوی عملیاتی دارد.

از الزامات اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 می‌توان به تامین نقدینگی، ‌ظرفیت مدیریتی، ‌جلوگیری از انحصار، جلوگیری از سوءاستفاده در قیمت‌گذاری و الزمات رشد توسعه ایجاد ساختارهای مناسب آن اشاره کرد. همچنین ضرورت ایجاد بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین منابع مالی واگذاری‌هاست. ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسائل مربوط به سهام، نظارت اوراق بهادار، خرید و فروش سهام و مدیریت سهام را تسهیل می‌کند و فرایندهای لازم آن‌را ایجاد می‌کند. 

دولت باید زمینه‌هایی را ایجاد کند تا این نوع شرکت‌ها شکل بگیرد و مورد حمایت قرار گیرد چرا که این شرکت‌ها نهادهای واسطه‌ای هستند و باید از طرف تمام حوزه‌ها اعم از واگذارکننده و بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرند. در ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری اتحادیه‌ها می‌توانند نقش حمایتی مؤثری داشته باشند.  از سویی با وجود سلایق مختلف هیچ صاحب‌نظر اقتصادی نمی‌تواند منکر ضرورت انجام این طرح بزرگ اقتصادی باشد.

آنچه امروز مطرح است شیوه و چگونگی اجرا، ملاحظات، اقتضائات و سرعت اجرای آن است که در فرایند اجرا باید مورد توجه قرار گیرد.  اتاق بازرگانی می‌تواند محلی برای پشتیبانی فکری  و نظری از طرح تحول اقتصادی باشد چرا که این طرح در حال حاضر در مرحله نرم افزاری است و باید نقاط ضعف و مثبت و ترکیب‌های احتمالی مورد شناسایی قرار گیرد. با وجود اعلام آمادگی کمیسیون‌های تخصصی اتاق مرکز هم اندیشی اتاق تهران کمیته‌هایی برای بررسی این طرح درنظر گرفته و آمادگی کامل برای پشتیبانی نظری از این طرح را اعلام می‌کند.  نباید از یاد برد که تعییر جهت اقتصاد با بودجه 90 هزار میلیارد تومانی کار بسیار بزرگی است که جهت‌گیری و شکل‌گیری آن در حوزه اقتصاد نقشی کلیدی دارد. 

برای اجرای عملیاتی طرح تحول اقتصادی باید از پتانسیل‌های اتاق استفاده شود باید نوعی تعامل منطقی و عملیاتی بین مجریان این طرح و سیاستگذاران برقرار شود که در این بین اتاق تهران می‌تواند نقش واسطه را به خوبی ایفادکند زیرا از طرفی حامی سیاست‌های دولت و از طرف مدافع حقوق بخش خصوصی است.  نکته پایانی که باید متذکر شوم هم اینکه مهم‌ترین موضوع در اجرای این طرح فضاسازی مناسب است که برعهده رسانه‌هاست چرا که رسانه‌ها سربازان و افسران تحول هستند. ادبیات اقتصاد ادبیات خاصی است و نباید گرفتار سیاست شود باید سایه سیاست و سیاست‌زدگی را از اقتصاد بیرون برانیم.

کد خبر 56335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز