گروه بورس: با فروش بلوک 30 درصدی سهام فولاد خوزستان به یک کارآفرین بخش‌خصوصی، نخستین خصوصی سازی واقعی درجریان اجرای سیاست‌های اصل‌44 رقم خورد.

به گزارش همشهری، پس از 9روز رقابت فشرده سرانجام 668 میلیون و 560‌هزار سهم، معادل 5/30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان متعلق به سازمان دولتی توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به قیمت هر سهم 20هزارو 403 ریال فروخته شد.

محمد جابریان - از کارآفرینان فعال درصنایع فلزی وفولاد-کسی بود که توانست دررقابت با چند شرکت بزرگ سرمایه گذاری و سازمان‌ها وصندوق‌های بازنشستگی، مالک بزرگ‌ترین بلوک سهام فولادخوزستان شود.

محمد جابریان مالک 100در صد سهام شرکت ذوب آهن خرمشهراست وخود از فعالان صنعت فولاد است. نام وی ازاین پس به‌عنوان نخستین بخش خصوصی واقعی شرکت‌کننده دربرنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی ثبت خواهد شد.

دولت همزمان با اجرای سیاست‌های اصل‌44 سهام شرکت‌های مختلفی را در بورس به فروش رسانده اما سهام مذکور همواره به شرکت‌ها و اشخاص حقوقی واگذار شده که عمدتا ماهیت عمومی دارند.

تاکنون سازمان تامین اجتماعی وشرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آن مهم‌ترین خریداران سهام دولتی بوده‌اند.

با فروش سهام فولاد خوزستان به یک کارآفرین بخش خصوصی، می‌توان به آینده خصوصی سازی و اجرای سیاست‌های اصل‌44 بیش از پیش امیدوار بود.این گزارش حاکی است: قیمت پایه هر سهم فولاد خوزستان ابتدا 6 هزارو 117ریال تعیین شده بود ودر نهایت پس از 9 روز رقابت، این قیمت به 20‌هزارو 403 ریال رسید.

ارزش کل این معامله 13 هزار و640میلیارد ریال بر آورد شده است. خریدار این سهم باید20‌درصد مبلغ معامله رانقد و 80 درصد بقیه را به اقساط بپردازد.

برنامه مالک جدید

محمد جابریان، مالک جدید سهام فولاد خوزستان دیروز لحظاتی پس از خرید این سهام در گفت وگو با همشهری گفت: به اعتقاد من با این خصوصی سازی، دولت گام جدی را برای فروش سهام شرکت هابه بخش خصوصی برداشته است.

او افزود: هرچند قیمت سهم در جریان رقابت به رقم بالایی رسید اما هدف ما از خرید سهام فولاد خوزستان برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در این شرکت است.

از مدت‌ها پیش با مدیران و مسئولان شرکت فولاد خوزستان ارتباط کاری مؤثری داشته ایم و با توجه به ویژگی‌های مثبت مدیران این شرکت سعی خواهیم کرد تا در یک تعامل سازنده به هدف افزایش تولید در فولاد خوزستان دست پیدا کنیم.

وی در ارزیابی خود از قیمت خرید سهام اعلام کرد: برآورد ما این بود که هر سهم را به قیمت 1500تومان خریداری کنیم اما قیمت در نتیجه رقابت افزایش یافت.او در پاسخ به این پرسش که آیا از این پس در هیات مدیره فولاد خوزستان 2عضو هیات مدیره خواهد داشت یا خیر؟

تصریح کرد: اصراری بر اینکه در هیات مدیره فولادخوزستان 2‌عضو داشته باشیم، نداریم. در واقع به دلیل شناختی که ازتک‌تک مدیران این شرکت دارم، معتقدم تعامل سازنده ای ایجاد خواهد شد.

محمد جابریان که سابقه 30‌سال فعالیت در صنعت فولاد را دارد به غیر از شرکت ذوب آهن خرمشهر به همراه 7 برادر خود مالک مجتمع فولاد آریان سهند نیز هست.

رقیبان ماراتن 9 روزه

براساس آخرین اخبار دریافتی رقابت اصلی در طول این 9 روز بین شرکت های مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد مبارکه اصفهان، محمد جابریان و یک کارآفرین دیگرفعال در بخش خصوصی به نام دانیال‌زاده بوده است.

گفته می شود دانیال‌زاده که خود مدیر عامل شرکت آریان پارس است از متقاضیان پرو پاقرص خریدسهام فولاد خوزستان بود و خود درشرکت هایی مانند فولاد کاویان، فولاد گیلان و گالوانیزه فجر سپاهان سهامدار است.

او درنهایت از رقابت کنارکشید تا جابریان برنده بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ درآغاز تابستان باشد.

ارزیابی قیمت

عباسعلی حقانی نسب، کارگزار خریدار سهام فولاد خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار همشهری ضمن ارزیابی مثبت از خرید سهام فولاد خوزستان توسط بخش خصوصی گفت:رقابت برای خرید این بلوک به دلیل زیاد بودن متقاضیان طول کشید اما خوشبختانه در نهایت این سهم به بخش خصوصی واقعی فروخته شد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری آگاه درارزیابی خود از قیمت معامله انجام شده افزود: قیمت در نتیجه رقابت افزایش یافت اما باید در نظر داشت که صنعت فولاد در کشور صنعت سودآوری است.

وی به مزیت‌های تولید در ایران اشاره کرد و یادآور شد: انرژی ارزان؛ نیروی کار ارزان و منابع طبیعی مناسب هرکدام ویژگی خاصی برای صنعت ایجاد می‌کند اما باید توجه داشت که درکنار تمامی این مسائل باید به حمایت‌های دولت نیز اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت نیز باید تا مدتی شرایط رقابتی را برای شرکت‌ها به وجود بیاورد تا صنایع از ادامه رقابت باز نمانند.

کد خبر 56381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز