همشهری آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مزیت‌های واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق بورس را تشریح کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی صالح‌آبادی در همایش نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: مقام معظم رهبری، بورس را به عنوان یکی از الزامات واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ اعلام کرده‌اند.

وی در مورد مزایا و ویژگی‌های واگذاری شرکت‌ها از طریق بورس اظهار داشت: این موضوع از ۳ رویکرد کلان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بورسی قابل بررسی است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از دیدگاه کلان یکی از مزیت‌های واگذاری از طریق بورس این است که بازار سرمایه می‌تواند به دولت پیام دهد.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، دولت همواره می تواند وضعیت شرکت‌ها، پس از واگذاری را مورد ارزیابی قرار داده و برای بهبود فعالیت‌های آنها چاره‌اندیشی کند.

صالح آبادی با بیان اینکه اطلاعات شرکت‌ها پس از ورود به بورس در اختیار همگان قرار می‌گیرد، افزود: بورس می‌تواند اطلاع‌رسانی لازم برای کل نظام اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... انجام دهد اما شرکت‌هایی که از طریق بورس واگذار نمی‌شوند وضعیت آنها پس از واگذاری مشخص نیست و چشم نظاره‌گری برای بررسی فعالیت این‌گونه شرکت‌ها وجود ندارد.

وی مزیت دیگر بورس را شفافیت در واگذاری‌ها و قیمت‌گذاری‌ها اعلام کرد و گفت: زمانی که شرکتی وارد بورس می‌شود واگذاری آن به بخش خصوصی به صورت شفاف انجام می‌شود به نحوی که "ویژه‌خواری" در واگذاری سهام آن شرکت اتفاق نمی‌افتد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه هر فرد با هر سرمایه‌ای توان حضور در بازارسرمایه را دارد، اظهار داشت: همگان در بورس در فضایی کاملا رقابتی سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند.

وی قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های قابل واگذاری را با اهمیت خواند و اظهار داشت: عرضه سهام شرکت‌ها از طریق ساز و کار بورس، به صورت نرم افرازی انجام می‌شود تا شبهه‌ای در قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها به وجود نیاید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع‌رسانی را یکی دیگر از الزامات واگذاری‌ها اعلام کرد و افزود: بورس به عنوان یک بازار رسمی می‌تواند اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را برای تمام اقشار مختلف جامعه انجام دهد.

وی بزرگ‌شدن بورس و جذب نقدینگی از سطح جامعه را یکی دیگر از مزیت‌های بازار سرمایه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر پس‌اندازها و وجوه مازاد مردم به سمت بخش‌های مختلف ( ارز، طلا، موبایل ، مسکن و ... ) و سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای واقعی سوق داده شود. این امر در نهایت باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: اما در صورتی که پس‌اندازهای مردم وارد بورس شود علاوه بر کسب بازدهی و سود لازم برای آنان، شرکت‌ها نیز می‌توانند منابع مالی کافی را برای توسعه فعالیت‌های خود به دست آورند.

وی امکان دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها، کشف قیمت عادلانه و منصفانه برای سهام، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم برای آحاد مختلف جامعه و امکان نقدشوندگی سریع برای افراد را از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار امکان افزایش سرمایه، تامین منابع مالی، وام‌گیری بهتر از شبکه بانکی، انتشار اوراق مشارکت و سایر ابرازهای مالی را از مزیت‌های بورس برای شرکت‌ها ذکر کرد.

صالح‌آبادی کل دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان ناظر معرفی کرد و گفت: تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در آینده مسئولیت نظارت را برعهده خواهند داشت اما نظارت آن‌ها عملیاتی‌تر، کارشناسی‌تر و اجرایی‌تر خواهد بود.

وی به نقش سازمان بورس و اوراق بهادار در نظارت بر شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: نظارت از ابتدای ورود هر شرکتی در بورس آغاز و تا زمانی که آن شرکت در بورس حضور دارد، ادامه می‌یابد.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار هم‌چنین مسئولیت نظارت بر نحوه انجام معاملات، دارندگان اطلاعات نهانی، تخلفات شرکت‌ها و کارگزاران را برعهده دارد.

کد خبر 55878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز