علیرضا سلطانی: هفته پیش خبری از سوی برخی روزنامه‌ها مبنی بر افزایش ۲۵ ‌درصدی قیمت شیر یارانه‌ای و فراورده‌های لبنی به‌صورت اعلام نشده، منتشر شد.

این افزایش همزمان با انتقال یارانه پودر لباسشویی به شیر و برخی فراورده‌های لبنی با هدف جلوگیری از افزایش بالای قیمت این فراورده‌ها صورت گرفته‌است. 

در ماهیت افزایش قیمت شیریارانه‌ای و فراورده‌‌های لبنی و احتمالا برخی کالاهای اساسی دیگر حرفی نیست و چه بسا دولت به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی وارداتی و بروز مشکلات برای دامداران و همچنین نداشتن اعتبار قانونی در بودجه سالانه برای جبران این افزایش مجبور به حذف یارانه پودر و اختصاص آن به لبنیات و علاوه بر این افزایش ۲۵ ‌درصدی قیمت شده‌است.

آنچه هدف این گفتار است نحوه افزایش و چگونگی اطلاع‌رسانی به مردم از تغییرات صورت گرفته، است که جای تعجب و انتقاد دارد.

در واقع شهروندان به جای آگاهی از افزایش قیمت از سوی مسئولین و رسانه‌ها و آمادگی برای پذیرش آن باید موقع مراجعه به فروشگاه‌ها از کم‌وکیف قضیه با نگاهی تردیدآمیز خبردارشوند.

دولت همانطور قیمت‌های جهانی و سوداگری و واسطه‌گری و گروه‌های مافیایی را از عوامل  افزایش گرانی‌های اخیر اعلام کرده، حالا که خود افزایش قیمت برخی کالاها را مصوب می‌کند بهتر است آن را رسما و علنا با ذکر دلایل اعلام کند. 

این اتفاق تقریبا همزمان با اعلام طرح اقتصادی دولت برای تحول در اقتصاد کشور و پرداخت نقدی یارانه‌ها بوده‌است. یکی از لوازم  مهم موفقیت طرح نقدی شدن یارانه‌ها، همراهی و همکاری مردم است.

این همکاری مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق، به‌موقع و کامل است. در این صورت ضمن اینکه راه شایعه‌پراکنی و سوءاستفاده‌های احتمالی که بارها مورد خطاب دولت  بوده‌است، بسته می‌شود، در عین حال مردم با آرامش بیشتر دل به نتایج مثبت طرح خوش‌می‌کنند.

پاسخگو بودن و اطلاع‌رسانی شفاف، بی‌پرده و حرفه‌ای همچنان باید آموخته و تجربه شود و این از اصول و لوازم توسعه اقتصادی است.

کد خبر 56244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز