دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

علیرضا سلطانی: سال گذشته زمانی که مصوبه شورای‌عالی اداری، شوراهای عالی کشور را منحل یا ادغام کرد، محافل کارشناسی اقتصادی تصمیم‌گیری و حتی برخی مقامات اقتصادی دولت آشکار و پنهان بیش از هر چیز نسبت به انحلال شورای پول و اعتبار ابراز نگرانی کردند.

براساس این مصوبه وظایف شورای پول و اعتبار به کمیسیون اقتصاد دولت واگذار شد.

فارغ از قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام که در جای خود قابل تحلیل است، گذشت زمان نه تنها فواید و مزایای انحلال این شورا را ثابت نکرد بلکه باتوجه به تحولات اقتصادی و همچنین شرایط بی‌ثبات نظام پولی کشور جای خالی این شورا و زیان‌های غیرقابل توجیه فقدان این نهاد عالی تصمیم‌گیری بیش از پیش احساس می‌شود و ضرورت دارد مسئولان و نهادهای عالی تصمیم‌گیری بنا به ضروریات زیر هرچه سریع‌تر نسبت به احیای این شورا اقدام نمایند:

1 - نظام پولی کشور از تخصصی‌ترین بخش‌های اقتصادی و مدیریتی هر کشوری است که لازم است  فارغ از ماهیت و سیاست‌ دولت‌های حاکم و به‌دور از ملاحظات سیاسی برای جلوگیری از بروز زیان‌های غیرقابل جبران در آن تصمیم‌گیری شود. واگذاری وظایف و اختیارات این شورای تخصصی به کمیسیونی عام که باتوجه به جایگاهش از تخصص لازم برخوردار نیست و انتظاری نیز از اعضای این کمیسیون نیست، موجب کندی تصمیم‌گیری از یک سو و از سوی دیگر تصمیمات غیرکارشناسی می‌شود.

2 - در شرایطی که دولت درصدد اجرای طرح تحول اقتصادی است و یکی از حوزه‌های مورد نظر این طرح نظام پولی و بانکی است، وجود چنین نهادی برای تصمیم‌گیری و نظارت بر نحوه اجرای طرح در حوزه پولی کشور و گوشزد کردن مشکلات و تایید علمی و بنیادی موارد مثبت به لحاظ تاثیرگذاری بر ساختار اقتصادی کشور اجتناب‌ناپذیر است.

3 - مهم‌ترین معضل اقتصادی کنونی کشور تورم است که ارتباط مستقیمی با نظام پولی کشور دارد. به‌طور طبیعی مصوبات و عملکردها در نظام پولی کشور بر میزان تورم مؤثر است.

نابسامانی‌های اخیر در حوزه پولی که موجب افزایش تورم شده، ناشی از فقدان سیاست‌های پایدار و نهادمند در حوزه پولی است. توفیق در مهار تورم ، مستلزم وجود یک نهاد مستقل، متخصص و تصمیم‌گیر همچون شورای پول و اعتبار است.

4 -  منابع موجود در نظام پولی کشور، پول مردم است. برای پول مردم نهادی می‌تواند تصمیم‌گیر باشد که منافع مردم را ملاحظه کند. بنابراین دولت نمی‌تواند برای پول مردم تصمیم بگیرد.

5 -  اقتصاد ایران قرار است از انحصار بخش دولتی خارج شود و بخش‌ غیردولتی میدان‌دار آن شود. طبعا در شرایط جدید بسیاری از سیاستگذاری‌ها باید با حضور و موافقت بخش خصوصی و تعاونی صورت گیرد. بخش‌هایی که نمایندگان آن حضوری فعال در شورای پول و اعتبار داشتند، آیا در کمیسیون اقتصاد  حضور دارند؟

6 -  از جمله عوامل مهم و تعیین‌کننده در ثبات نظام پولی و افزایش نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، پایداری در سیاستگذاری نظام پولی است.

دولت می‌تواند قانون بودجه را تغییر دهد اما تغییر سیاست‌های کلان پولی به راحتی و بدون مقدمه امکان‌پذیر نیست؛ چراکه مستلزم در نظر گرفتن جوانب مختلف اقتصادی است. شورای پول و اعتبار عامل ثبات سیاستگذاری‌های پولی کشور است.

7 -  و نکته مهم‌تر و آخر اینکه امروز نظام بانکی کشور هدف اصلی تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است که تاکنون زیان‌هایی نیز به اقتصاد کشور از این ناحیه وارد شده است.

پشتوانه‌ای به نام شورای پول و اعتبار ضمن اینکه می‌تواند با اتخاذ شیوه‌های درست و منطقی، زیان‌های این فشارها را کاهش دهد، در عین حال در شرایط سخت کنونی قانونمندی نظام بانکی را نیز حفظ می‌نماید.

کد خبر 60939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز