چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

علیرضا سلطانی; نشست نمایندگان سیاسی ایران با فعالان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی به انتقاد دوطرف از یکدیگر گذشت.

انتقاد طرفین عمدتا برکم‌کاری طرف مقابل برای ایجاد تعامل و برقراری رابطه البته با استدلال‌های متفاوت بود.

در حالی که برخی سفرا که تعداد آنها در مقایسه با جلسات چندروز اخیرکمتر بود از همکاری نکردن اتاق در تهیه و تامین اطلاعات اقتصادی برای سفارتخانه‌ها و بی‌توجهی به برخی مناطق و کشورها انتقاد کردند، محمد نهاوندیان رئیس اتاق، نبود رابطه مستقیم بین اتاق و سفارتخانه‌ها، غلبه نگاه سیاسی بر موضوعات اقتصادی و نگاه بخشنامه‌ای به بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد.

1 -  نشست نمایندگان بخش خصوصی با بخش خصوصی که دومین نشست از نوع خود است، عموما به مباحث و انتقادات کلی و تکراری اختصاص داشت.

مباحث و مسائلی که کمکی نه به گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری خارجی کشور می‌کند و نه به افزایش توان رقابتی بخش خصوصی منجر می‌شود.

شرایط خارجی و اقتصادی کشور و مواجهه با موضوع تحریم اقتصاد‌ی نیازمند تعامل جدی، برنامه‌ریزی شده و عملیاتی بخش خصوصی و نهاد‌های سیاسی است.

اما ظاهرا این تعامل هنوز تعریف نشده و طرفین بر سر مسائل کلی و تکراری متوقف هستند.

2 - در این میان فعالان بخش خصوصی و تجار و صاحبان سرمایه از یک سو و نمایندگان سیاسی از سوی دیگر مقصر نیستند.

آنچه جای خالی آن احساس می‌شود فقدان یک سازوکار کلان برقراری تعامل این‌دو  است که فارغ از برخی ملاحظات و انتظارات متقابل در جهت گشایش اقتصاد خارجی کشور حرکت کند و به کارآمدی طرفین بینجامد.

در واقع نمایندگی‌های سیاسی از حالت کارکرد سنتی خارج شده و با ورود به مسائل اقتصادی و تجاری کارایی خود را توسعه بخشند.

از سوی دیگر، فعالان بخش خصوصی هماهنگ با نمایندگی‌های سیاسی دید خود را نسبت به مسائل اقتصادی و تجاری افزایش دهند و ضمن برخورداری از حمایت‌های سیاسی، به تحرک دیپلماسی کشور کمک کنند.

3 - قبل از این باید روحیه توسعه‌گرایی هم بر نمایندگی‌های سیاسی و هم بر فعالان بخش خصوصی حاکم شود.

تحقق این مهم تعامل بخش خصوصی و نمایندگی‌های سیاسی را فارغ از حرکت‌های ظاهری در شکل گردهمایی‌های مشترک که نتیجه مشخصی در پی ندارد، خودبه‌خود ایجاد  می‌کند و راه همکاری را در شکل عملیاتی آن هموار می‌سازد.

کد خبر 60599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز