علیرضا سلطانی: ماحصل جلسه تودیع دومین و معارفه سومین رئیس‌کل بانک مرکزی ایران که در دولت نهم ایراد شد

تنها یک واقعیت بود و آن اینکه مدیریت کلان نظام اقتصادی کشور در ماه‌های پایانی همچنان با معضل بزرگ فقدان برنامه جامع اقتصادی روبه‌روست و اختلاف‌نظرها میان مردان اقتصادی دولت بسیار برجسته است. سخن رئیس‌جمهوری گویای این مهم است: با برخی از سخنان مظاهری مخالفت جدی دارم. تعمق در سخنان رئیس‌کل سابق و رئیس‌کل کنونی بانک مرکزی و همچنین رئیس‌جمهوری در این جلسه نشان داد که هنوز نظام مدیریت اقتصادی کشور بدون اینکه الگو یا طرح جدیدی داشته باشد،  الگوهای علمی، رایج و تجربه شده اقتصادی را رد می‌کند.

1 -  طهماسب مظاهری که کناره‌گیری وی از سمت بانک مرکزی مشخص ساخت هیچ توجیه و پشتوانه منطقی در پس انتصاب وی در این سمت وجود نداشته و صرفا شاید از سرناچاری وی حکم رئیس‌کلی را پذیرفته، سخنان خود را به‌گونه‌ای گلایه‌آمیز، هشدارگونه اما کارشناسی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور ایراد کرد به این مضمون که دولت به معنای عام دولت از همه توانایی‌های خود برای مدیریت اقتصادی کشور بهره‌ نمی‌گیرد و در عین حال تصمیماتی اتخاذ می‌کند که نتیجه آن تورم و بروز دیگر مشکلات اقتصادی است.

2 - رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه با انتقاد ضمنی از عملکرد یکساله مظاهری در بانک مرکزی و همچنین تاکید بر تداوم مشکلات نظام بانکی که از ابتدای فعالیت دولت مورد تاکید وی بود، الگوی اقتصاد بازار آزاد را زیرسؤال برد و بار دیگر خواستار تلاش برای ارائه یک نظام جامع بانکی متناسب با کشور شد.

احمدی‌نژاد در عین حال اصل 44 قانون اساسی را مبنای تئوری اقتصاد اسلامی دانست، بدون اینکه به جایگاه سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کند.

وی یک نکته مهم را نیز مورد تاکید قرار داد و آن دور شدن نظام بانکی از سیاست‌زدگی بود؛ نکته‌ای که معمولا دولت‌ها در عمل به آن اعتقادی ندارند.

3 - محمود بهمنی، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی نیز در سخنانی تلاش کرد با توجه به الگوهای رایج، سیاست‌های بانک مرکزی در دوره ریاست خود را تشریح کند.

وی با رد سیاست‌های کاملا انقباضی و کاملا انبساطی برای مهار نقدینگی، ظاهرا سیاست میانه‌ای را در پیش گرفته به این معنا که هم به سیاست‌ اشتغالزای دولت نهم در قالب طرح‌های نیمه تمام توجه کرده، هم تلاش دارد سیاست قفل خزانه بانک مرکزی را ادامه دهد.

4 - آنچه مشخص است هیچ ارتباط منطقی بین سخنان و ایده‌های سخنرانان جلسه دیروز بانک مرکزی وجود ندارد و ظاهرا هریک در فضای فکری خاص خود سیر می‌کنند.

الزام اقتصاد امروز ایران یافتن حلقه مفقوده در افکار و نیات تصمیم‌گیران است. تا زمانی‌که فضای اقتصادی در یک روند علمی و منطقی قرار نگیرد، این حلقه یافت نمی‌شود.

کد خبر 65125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز