جمعه ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

علیرضا سلطانی: نشست منطقه‌‌ای مجمع جهانی اقتصاد (داووس) از روز پنجشنبه در شهر استانبول ترکیه در حال برگزاری است.

در این نشست موضوعات روز اقتصاد جهانی از جمله بحران اقتصادی اخیر، مسائل مربوط به تجارت جهانی و همچنین نقش‌آفرینی ترکیه در اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی از اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه و همچنین مدیران بنگاه‌های اقتصادی بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی ترکیه مورد توجه قرار گرفته است.

1 - برگزاری این نشست همزمان با بحران اقتصاد جهانی هرچند اتفاقی است، اما فرصت مناسبی برای اقتصاد درحال جهانی شدن ترکیه است که آسیب‌های ناشی از این بحران را شناخته و با تدبیر داخلی و بین‌المللی، زیان‌های ناشی از تحولات اقتصادی اخیر را مهار کند.

2 -  فارغ از این مسئله، نفس برگزاری این نشست در ترکیه، می‌تواند در عین اینکه سیاست‌های توسعه‌گرایانه اقتصادی این کشور را تثبیت و تقویت کند، اعتبار اقتصاد و فعالان اقتصادی این کشور را در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش دهد که این موضوع در شرایط کنونی اقتصاد جهانی قابل توجه است.

3 - ترکیه در سال‌های اخیر تجربه مثبتی از اجرای طرح‌های توسعه‌اقتصادی داشته است که نماد این موفقیت در کاهش نرخ 3 رقمی تورم به یک رقم و افزایش قابل توجه میزان صادرات این کشور در بازارهای جهانی است.

به ادعای مقامات ترکیه، میزان صادرات این کشور تا پایان سال میلادی از 140 میلیارد دلار فراتر می‌رود که بخش عمده آن صادرات کالاهای صنعتی و خدمات گردشگری است.

4 - شاید یکی از دلایل برگزاری این نشست در ترکیه، نقش برجسته‌ای بوده که ترکیه در بعد اقتصاد منطقه‌ای در حال ایفای آن است.

این نقش به‌صورت مشخص در آسیای مرکزی و قفقاز در شکل نفوذ در ساختار اقتصادی کشورهای این منطقه و در اروپا در جهت عضویت در اتحادیه‌اروپایی و ایفای نقش واسطه در بین خاورمیانه، آسیای مرکزی و اروپاست که خود در جهت اعتبار بخشی به جایگاه بین‌المللی اقتصاد ترکیه است.

5 - ایران به مانند اجلاس قبلی که در اردن برگزار شد تعامل جدی با این نشست نداشته و جای مقام‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی کشور در نشست استانبول خالی بود.

کد خبر 67104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز