نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد مسافران مازندران از خروجی‌های تهران می‌آیند از طرفی حجم مسافرانی که از تهران وارد مازندران می‌شوند با استان‌های دیگر قابل قیاس نیست‎؛ بنابراین وقتی خروجی تهران بسته می‌شود عملا استان مازندران هم در وضعیت ایمن قرار می‌گیرد.

ورود ممنوع - تردد - جاده - منع کرونا

همشهری‌آنلاین ـ سارا کلهر: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و شرایط فوق قرمز در بسیاری از استان‌ها براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای قطع زنجیره بیماری، مقرر شد محدودیت‌هایی در مرکز ۲۵ استان کشور اعمال شود. 

بر این اساس در جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا چگونگی محدودیت در تعطیلات پیش‌رو ابلاغ شد. مطابق این دستورالعمل، ورود و خروج از ۲۵ استان از ظهر امروز دوشنبه تا جمعه شب ممنوع شد.

بیشتر بخوانید؛

در این میان نکته‌ای که به چشم می‌آمد نبودن نام استان مازندران در میان این ۲۵ استان بود که موجب اعتراض شدید مجمع نمایندگان این استان شد. در پی این اعتراضات، سردار مهدی سعادتی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران، از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت کشور با اعمال محدودیت سفر به این استان خبر داد و گفت: براساس اعلام مسئولان وزارت کشور از ظهر امروز دوشنبه ۱۲ آبان  نیروی انتظامی از عزیمت خودروهای دارای پلاک غیربومی به مازندران جلوگیری می‌کند.

چند ساعتی از اعلام این خبر نگذشته بود که حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، در حاشیه نشست مشترک استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و سعید نمکی وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: استان‌های شمالی مشمول وضعیت خطر نبوده‌اند و مشمول طرح محدودیت تردد نمی‌شوند.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در این باره به همشهری‌آنلاین می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد سفرها به استان مازندران از تهران است و وقتی خروجی‌های تهران و البرز بسته می‌شود، عملا مازندران هم در منطقه‌ای ایمن قرار می‌گیرد.

مصون ماندن مازندران با بسته شدن خروجی‌های تهران

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس همچنین گفت: آنچه مازندران را به منطقه‌ای پرخطر تبدیل می‌کند وجود مسافران بی‌حد و مرزی است که از تهران و سایر استان‌ها به سمت شمال حرکت می‌کنند. وقتی خروجی‌های تهران و البرز بسته می‌شود عملا مازندران هم در منطقه‌ای ایمن قرار می‌گیرد. با بسته شدن خروجی‌های تهران، مازندران هم عملا در محدودیت‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بستن خروجی‌های تهران و البرز برای در امان ماندن مازندران کافی است، گفت: بله چون ۹۰ تا ۹۵ درصد مسافران مازندران از خروجی‌های تهران می‌آیند مثل جاده چالوس، هراز و جاده فیروزکوه و این را هم به یاد داشته باشید حجم مسافرانی که از تهران وارد مازندران می‌شوند با استان‌های دیگر قابل قیاس نیست بنابراین وقتی خروجی تهران بسته می‌شود عملا استان مازندران هم در وضعیت ایمن قرار می‌گیرد چون انتقال ویروس را از سرچشمه قطع کردند. 

بندپی درباره سفرهای مردم مازندران به خارج از استان نیز توضیح داد: سفرهای مردم مازندران هم نزدیک‌ترینشان به سمت گیلان است که گیلان هم جزو استان‌های پرخطر نیست اگرچه کلا ویروسی مثل کرونا که پاندمی هست همیشه در چرخش است و این‌که ما فکر کنیم فلان استان ایمن است و فلان استان یا شهر ایمن نیست تفکر درستی نیست. این ویروس چرخش دارد و به همین دلیل همه استان‌ها در خطر قرار دارند اما آن چیزی که مازندران را پرخطر می‌کند وجود مسافران خارج از استان است که معمولا ۹۰ درصدشان از تهران هستند. 

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در بیمارستان‌ها

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس درباره شرایط بیمارستان‌های این استان به همشهری‌آنلاین گفت: اوضاع خیلی خوبی نداریم چون بسیاری از شهرهای مازندران قرمز است. ما همچنان با مشکل کمبود نیروی انسانی و کمبود تجهیزات بیمارستانی مواجه‌ایم. 

او گفت: درواقع بحث تقابل اقتصاد و سلامت مطرح است. اگر بخواهیم به مسائل اقتصادی فکر کنیم، سلامت به خطر می‌افتد و اگر بخواهیم فقط به سلامت بپردازیم وضعیت اقتصادی مردم به خطر می‌افتد بنابراین باید مدیریت میدانی‌مان را بیشتر کنیم. باید از برگزاری تجمعات به شدت جلوگیری کنیم و برگزاری بسیاری از مراسم‌ها را به زمانی که ویروس از کشور رخت بربست موکول کنیم. 

دورکاری حتی در شرایط غیرپاندمی

محسنی بندپی در مورد دورکاری کارکنان گفت: دورکاری در سال ۱۹۹۵ یعنی حدود ۲۵ سال پیش زمانی که نه از ویروس کرونا خبری بود نه از اپیدمی‌ها و پاندمی‌های دیگر برای بهره‌وری بیشتر، کاهش آلودگی هوا، حفظ منابع و کاهش هزینه‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی مطرح بود. 

او گفت: من از سال‌ها پیش بحث دورکاری را مطرح کردم. حتی در دانشگاه مطرح کردم که گروه‌های آموزشی موظف شوند ۵۰ درصد آموزش خودشان را یعنی کلاس‌هایی که نیاز به کارورزی و کارگاه‌های آزمایشی ندارند به صورت مجازی برگزار شوند. بنابراین این موضوع فارغ از این‌که کدام منطقه قرمز است یا سفید و زرد باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

کد خبر 561941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha