دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

ماریو بوئلنا، پدر ۲۸ ساله آمریکایی در ماه ژوئن (خرداد) دچار تب و تنگی نفس شد و به مدت بعدی آزمایش کرونا دچار شدن او به کووید-۱۹ را تایید کرد.

Bulena

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هفته‌ها بعد در حالی که به نظر می‌رسید ماریو در حال بهبودی است، او دچار احساس ضعف شد و شروع به استفراغ کردن کرد. او در ساعت ۳ بامداد روز اول اوت (۱۱ مرداد) روی کف خانه‌اش در شهر مسا در ایالت آریزونا افتاد.

ماموران اورژانس او را به سرعت به یک بیمارستان مجاور بردند و پزشکان پس از بیرون آوردن او از حالت اغما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کرند. پزشکان به او گفتند ممکن بود به این علت بمیرد. تشخیص آنها که دچار شدن او به دیابت نوع یک بود، او را مبهوت کرد. او هیچ سابقه‌ای از این بیماری نداشت.

بوئلنا گفت دکترهایش به او گفتند «کووید دیابت را او در برانگیخته است.»

شرح حال بوئلنا و موارد مشابه بیانگر نگرانی جدیدی درباره رابطه خطرناک میان دیابت و کووید-۱۹ است که پزشکان و دانشمندان در سراسر جهان به فوریت در حال بررسی آن هستند. بسیاری از کارشناسان متقاعد شده‌اند که کووید-۱۹ می‌ةوان باعث ظهور دیابت – در برخی از بزرگسالان و کودکانی شود که عوامل خطرساز معمول این بیماری را ندارند- شود.

این موضوع که افراد دارای دیابت در معرض خطر بسیار بالاتر بیماری شدید و مرگ در صورت دچار شدن به کووید-۱۹ هستند، کاملا مستند شده است.

مقامات بهداشتی آمریکا در ماه ژوئیه (تیر) دریافتند که ۴۰ درصد افراد درگذشته به علت کووید-۱۹ در این کشور دیابت داشتند. اکنون مواردی مانند مورد بوئلنا نشان می‌دهند ممکن است رابطه میان دیابت و کووید-۱۹ دوطرفه باشد.

دکتر فرانسیسکو روبینو، پژوهشگر دیابت و صاحب کرسی جراحی باریاتریک و متابولیک (جراحی کاهش وزن) در کینگز کالج لندن می‌گوید:‌«کووید می‌تواند در افراد بدون سابقه دیابت باعث ایجاد این بیماری شود.»

روبینو گروهی از پژوهشگران بین‌المللی را سرپرستی می‌کند که موارد بیماران یاز این نوع را در سراسر جهان گردآوری می‌کنند تا یکی از بزرگترین اسرار این پاندمی را روشن کنند. به گفته او در ابتدا بیش از ۳۰۰ پزشک مواردی از این نوع را برای بازبینی در اختیار گذاشتند و انتظار می‌رود با بالا گرفتن دوباره شیوع کرونا در جهان شمار این موارد افزایش یابد.

به گفته روبینو، چنین مواردی از هر نقطه‌ای از جهان و از هر قاره‌ای گزارش می‌شوند.

موسسه‌ّای ملی بهداشت آمریکا نیز از پژوهشی درباره چگونگی تاثیر کروناویرس در بالا بردن قند خون و ایجاد دیابت حمایت می‌کنند.

در چنین مواردی، علائم دیابت ممکن است به سرعت ظهور کنند و شدت یابند و جان افراد را به خطر بیندازند. ظهور دیابت در این افراد ممکن است ماه‌ها پس از دچار شدنشان به کووید-۱۹ باشد، بنابراین ابعاد کامل این مشکل پیامدهای درازمدت آن ممکن است تا سال آینده روشن نشود. پژوهش‌های فشرده‌ای لازم است تا فراتر از شواهد موردی فزاینده ثابت شود که کووید-۱۹ می‌ةواند در مقیاس گسترده باعث ایجاد دیابت شود.

  • کروناویروس بر هر دو نوع دیابت اثر می‌گذارد

دیابت نوع یک هنگامی رخ می‌ٔهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمل می‌کند و مانع از تنظیم قند خون می‌شود.

در دیابت نوع دو که شایع‌تر است، بدن بیماران انسولین تولید می‌کند، اما سلول‌های بدن به انسولین مقاوم می‌شوند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود.

رابطه دیابت نوع یک با عفونت‌های ویروسی دیگر از جمله آنفلوانزا و سایر کروناویروس‌ها نشان داده شده است. معلوم شده است که عفونت‌ها بدن را دچار استرس می‌کنند و قند خون را بالا می‌برند. اما این روند مهمولا در بیماران مستعد ایجاد دیابت رخ می‌دهد و فقط برخی از افراد در نهایت دچار دیابت می‌شوند. دانشمندان هنوز کاملا علت این پدیده را درک نکرده‌اند.

پزشکان امسال همچنین شاهد مراجعه افرادی بودند که بدون داشتن عامل زمینه‌سازی برای دیابت نوع ۲- پس از دچار شدن به کووید-۱۹ دچار این نوع دیابت می‌شوند و با وضعیت اضطراری به بیمارستان برده می‌شوند.

علائم اولیه در دیابت نوع یک می‌تواند شامل تشنگی شدید، خستگی، ادرار مکرر و کاهش وزن باشد.

شیوع کرونا باعث شده است که شمار بیشتری از کودکان با علائم حاد ناشی از دیابت نوع یک که به آن کتواسیدوز دیابتی می‌گویند با اورژانس‌ها برده شود.

یک بررسی منتشرشده در ماه اوت بوسیله پژوهشگران امپریال کالج در لندن و چند بیمارستان دیگر نشان داد که موارد دیابت نوع یک در میان کودکان در اواخر ماه مارس (اوائل فروردین) تا اوائل ژوئن (اواخر خرداد) در مقایسه با دوره مشابه در سال‌های پیش تقریبا دو برابر شده است.

کد خبر 558607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha