یک بررسی جدید نشان می‌دهد کروناویروس جدید مستقیما لوزالعمده را هدف قرار می‌دهد و باعث عفونت و آسیب دیدن سلول‌های تولیدکننده انسولین در آن می‌شود.

pancreas

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این یافته‌ها ممکن است توضیح دهد چرا قند خون در بسیاری از بیماران کووید-۱۹ بالا می‌رود و چرا گزارش‌هایی درباره ایجاد دیابت به دنبال با عفونت با این ویروس داده شده است.

لوزالمعده در بدن دو کار انجام می‌دهد: تولید آنزیم‌هایی که برای گوارش غذاها مهم هستند و دیگری تولید و آزادی هورمون‌های انسولین و گلوکاگون که در تنظیم میزان قند خون نقش دارند.

پژوهشگران در این مقاله که روز چهارشنبه در ژورنال «نیچر متابولیسم» منتشر شد، گزارش می‌دهند بر اساس بررسی‌های آزمایشی و کالبدشکافی کروناویروس سلول‌ههای لوزالعمده دخیل در فراینده‌ها را دچار عفونت می‌کند و شکلشان را تغییر می‌دهد، ژن‌هایشان را مختل می‌کنند و از کارشان می‌اندازد.

این پژوهشگران می‌گویند که داده‌های جدید «بیانگر این است که لوزالمعده انسان هدف عفونت سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) قرار می‌گیرد و عفونت سلول‌های بتا (مولد انسولین) می‌تواند در اختلال متابولیک یا سوخت‌وساز مشاهده شده در بیماران کووید-۱۹ نقش داشته باشد.

کد خبر 583222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha