شهرداری تهران قصد دارد در سومین دوره برنامه پنج ساله شهر، پروژه‌هایی را که در ۳ سطح کلان، میانی و خرد تقسیم‌بندی کرده را در پایتخت اجرا کند.

آبادانی

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: منظور از پروژه‌های کلان یعنی شهری، پروژه‌های میانی به تفکیک هر منطقه و پروژه‌های خرد همان پروژه‌های محله‌محور است. پروژه‌های محله‌محور یا کوچک مقیاس، مهم‌ترین و حجیم‌ترین بخش این برنامه محسوب می‌شود و نتایج آن برای شهروندان هر محله محسوس است. منطقه ۸ هم از اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس غافل نمانده و قرار است تا پایان امسال حدود ۲۶۵ پروژه محله‌محور نهایی شود و به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر بخشی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است. در گزارش زیر، با جزئیات بیشتری از پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه ۸ آشنا می‌شویم.

  • نیازسنجی در محله‌ها

شاید این سؤال برای برخی از شهروندان پیش بیاید که ویژگی اصلی پروژه‌های کوچک مقیاس چیست؟ «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «هدف از اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس، حل مشکلات هر محله بر اساس نیازسنجی و مسائل همان محله است که اثرگذاری تصمیمات و تلاش‌های شهرداری منطقه را تا حد زیادی بالا می‌برد. از طرفی شورایاران در این میان می‌توانند به‌عنوان پل ارتباطی مؤثر عمل کنند و با نیازسنجی ‌در محله‌ها، شهرداری را برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها یاری کنند. از دیگر ویژگی‌های اصلی پروژه‌های کوچک مقیاس، کمک گرفتن از شهروندان در زمینه اجرا و مدیریت پروژه‌ها است.

حتی تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌ها از طریق کانون‌های محله و سنجش میزان رضایت شهروندان انجام می‌شود.» استقامتی با تأکید بر مشارکت شهروندان می‌افزاید: «هدف دیگری که با اجرای این پروژه‌ها به دنبال آن هستیم، رفع مشکلات و مسائل مختلف شهری از طریق اجرای پروژه‌های زیرساختی، کالبدی، ترافیکی و زیست‌محیطی شهر با مشارکت شهروندان است.»

مهناز استقامتی/ شهردار منطقه 8
  • بهسازی محیطی

رسیدگی به وضعیت آسفالت معابر، یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری منطقه ۸ در اجرای پروژه‌های محله‌محور است. در نگاه اول شاید فرسودگی آسفالت چندان حائز اهمیت نباشد اما این‌طور نیست؛ سطح آسفالت در شرایط آب و هوایی مختلف در فصول گرم و سرد و تغییرات دمای هوا فرسوده شده و باعث صدمات و خسارت به خودروها و در مواردی جزو عوامل فنی در بروز تصادفات محسوب می‌شود.

شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اهمیت‌ تردد ایمن شهروندان در محله‌ها، یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده، بهسازی محیطی و آسفالت خیابان نبی ئیان به طول ۱۳ هزار و ۳۵۰‌مترمربع و بلوار پروین با ۱۰ هزارمترمربع و بهسازی خیابان‌های شهید مدنی، گلستان، دماوند، حدفاصل سه‌راه تهرانپارس و رشید، جانبازان، نخجیر، سمنگان و سبلان و بلوار شاهد است.» به گفته وی، بهسازی و ترمیم آسفالت با توجه به میزان‌ تردد بالای خودروها در این معابر بسیار ضرورت دارد.

  • نقش رنگ در محله

یکی از اقداماتی که شهرداری تهران مناطق را ملزم به انجام آن کرده، «استفاده از رنگ در شهر» است. در همین زمینه، پروژه‌های کوچک محلی از جمله رنگ‌آمیزی دیواره‌ها و جداره‌ها در منطقه ۸ انجام شده است. استقامتی در این‌باره می‌گوید: «رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواره‌های بوستان سازور در محله زرکش به متراژ ۱۲۰۰‌مترمربع، جداره‌های میدان قمر بنی‌هاشم، خیابان‌های کرمان به متراژ ۱۰۰‌مترمربع، شهید مدنی در سه مقطع به متراژ ۳۶۰‌مترمربع، گلشن‌دوست و دماوند به متراژ ۴۵۰‌مترمربع و رنگ‌آمیزی کوچه نورایی به متراژ ۱۸۰۰‌مترمربع و نقاشی دیواری فلکه اول تهرانپارس و خیابان گلشن دوست به متراژ ۱۲۰‌مترمربع انجام شده است.»

شهردار منطقه ۸ یادآوری می‌کند: «همچنین پروژه‌های رنگ‌آمیزی با هدف تغییر فضای شهر از فضای سیاه و سفید و خاکستری به فضای رنگی، ایجاد حس نشاط و سرزندگی در شهروندان، افزایش جلوه‌های بصری انجام شده و همچنان برنامه‌هایی در آینده برای افزایش استفاده از رنگ در منطقه داریم.»

  • ۲۹ پروزه قابل افتتاح تا پایان مهر ماه

مدیریت شهری منطقه ۸ درکنار پروژه‌های کوچک مقیاسی که در دست اقدام و اجرا دارد، از سال گذشته اجرای پروژه‌های عمرانی را هم در حد وسیع و کلان در برنامه دارد و تا پایان مهر ماه در صورت نبود مشکل، ۲۹ پروژه قابل بهره‌برداری است. از جمله بهره‌برداری از باغ ایرانی، بازپیرایی بوستان قمر بنی‌هاشم، بوستان مسیل باختر، بوستان کنار گذر سبلان، هوشمندسازی و آبیاری میادین ۱۶ تا ۲۰ و چاه‌های مدائن، سمنگاه و هفت‌حوض، ایجاد مخزن پلی‌اتیلن، هایپر گل و کافی‌شاپ بوستان آب، پایانه تاکسی سه‌راه تهرانپارس، کافی‌شاپ و هایپر معلم، مسیر ویژه دوچرخه، شهربازی تمدن، ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی، راه‌اندازی مددسرای بانوان، راه‌اندازی نخستین کتابخانه تخصصی قرآنی و راه‌اندازی سیستم انرژی خورشیدی در بوستان‌ها و ساختمان‌های اصلی منطقه که در صورت بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در هشتمین تکه از پایتخت خواهیم بود.

  • شورایاران به نیازهای محله واقف هستند

«رضا چگینی» دبیر شورایاری محله هفت‌حوض درباره اجرای پروژه‌های کوچک محلی می‌گوید: «شورایاران با توجه به اینکه در محله‌ها ساکن هستند، بیشتر از هر کسی به نیازها، مشکلات و پروژه‌های اجرایی واقف هستند. در واقع در اجرای پروژه‌های توسعه محلی، شورایاران می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. بیشتر به این دلیل که از جزئیات طرح‌های قابل اجرا در محله و پروژه‌های ضروری و با اهمیت مطلع هستند.

شاید از نظر مسئولی که در منطقه دیگری زندگی می‌کند محله هفت‌حوض نیاز به پارکینگ طبقاتی داشته باشد که البته درست است اما از نظر من در شرایطی که امکان ایجاد پارکینگ طبقاتی وجود ندارد، رسیدگی به وضعیت آسفالت معابر محله هفت‌حوض یا بهسازی محیطی میدان‌های این محله اولویت بیشتری دارد.» او می‌افزاید: «شورایاران امین اهالی هستند و اهالی باید تعامل بیشتری با شورایاران داشته باشند و از طرفی اهالی پیشنهاداتی برای بهتر اجرا کردن پروژه‌های توسعه محلی بدهند تا بتوانیم محله را شهروند محور اداره کنیم.»

رضا چگینی/ دبیر شورایاری محله هفت‌حوض

۲۶۵ پروژه کوچک مقیاس تا پایان سال ۹۹ در محله‌های منطقه ۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

۸۷ نقطه از منطقه ۸ بهسازی محیطی انجام شده است.

۸۴ پروژه توسعه محلی در حال حاضر در منطقه ۸ به بهره‌برداری رسیده است.

۱۳ شورایار در ۱۳ محله وظیفه نیازسنجی محله‌ها را برعهده دارند تا بر این اساس پروژه‌ها انتخاب می‌شوند.

کد خبر 556751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha