مراسم رونمایی از کتاب «حدیث حاضر غایب» با موضوع زندگی شهید سردار حسین همدانی با حضور خانواده شهید و «محسن صیفی‌کار» نویسنده اثر، «جعفر مظاهری» راوی کتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین فخرزاده، مدیر تاریخ شفاهی حوزه هنری و جمعی از اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای امید برگزار شد.

ابووهب كه بود؟

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: این مراسم که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا شد، بخش‌های مختلفی داشت که در ادامه می‌خوانید.

  • ارزش های تاریخی خاطرات دفاع مقدس

بخش اول مراسم رونمایی از کتاب «حدیث حاضر غایب»، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین فخرزاده، مدیر تاریخ شفاهی حوزه هنری بود که نقش مردم و حضور داوطلبانه آنها در جبهه‌های جنگ و دفاع از خاک وطن با کمترین امکانات و تجهیزات را از ویژگی‌های بارز و شاخص زمان جنگ دانست و گفت: «همین اتحاد و همبستگی باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد، فرهنگی که در آن جو نظامی به صورت تحمیلی نبوده و پایه و اساسش بر مبنای اعتقادات و ایثارگری است تا جایی‌که فرماندهان در کنار نیروهایشان بوده و جامعه‌ای در جبهه به‌وجود آوردند که در آن همه به سمت اهداف خیر حرکت کردند تا شأن نزول دفاع مقدس حفظ شود.»

او ادامه داد: «استفاده از روش تاریخ شفاهی در جایی‌که اسناد و مدارک مکتوب در دسترس نیست یا وجود ندارد، بهترین روش برای جمع‌آوری خاطرات است. فردی کاربلد و محققی توانمند باید با پرسش و پاسخ و تحقیق و تفحص درباره آنچه که در ذهن و یاد بازماندگان از جنگ مانده را جمع‌آوری کرده و با تدوین و ویرایش به عنوان اثری ارزشمند در اختیار آیندگان قرار دهد و بهترین مزد برای نویسنده مطالعه آن کتاب است.»

  • باید نوشت تا بمانند

در بخش دیگر این مراسم «محسن صیفی کار» نویسنده کتاب در جایگاه حاضر شد و تلاش و پشتکار فراوان را از خصوصیات بارز شهید همدانی دانست و گفت: «شهید همدانی با تلاش فراوان یک گردان پیاده رزمی کوهستان را به یک تیپ بزرگ و مقاوم رساند و در این راه بر تمام سختی‌ها و حواشی‌هایی که سد راهش بود غلبه کرد.»

 او ادامه داد: «در حوزه دفاع مقدس باید نوشت تا نسل‌های بعدی هم با آنها و رشادت‌هایشان آشنا و مطلع شوند. باید نوشت تا آنها همواره جاویدان بمانند. چه بسا هنوز نانوشته‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد و باید بیشتر کار شود.» همچنین در بخش دیگر این برنامه «مهدی همدانی» فرزند شهید سردار همدانی ضمن تأکید بر ضرورت انجام چنین اقدامات فرهنگی گفت: «تلاش برای نشر میراث دفاع مقدس بسیار ارزشمند بوده و باید برای نسل جوانان چنین کارهایی صورت بگیرد. برای آشنایی بیشتر این گروه نیز چنین کتاب‌هایی باید معرفی شوند.» او ادامه داد: «صبوری و بردباری پدر بی‌نظیر بود و در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی و مقاومتی دریغ نکرد.» 

  • ۴۰ فصل با روایت‌های متفاوت

کتاب «حدیث حاضر غیاب» ۴۰ فصل یا منزل دارد که «جعفر مظاهری» نقش راوی این اثر را دارد. او از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس است و سال‌ها را با سینه‌ای پر درد و رنجی باقی مانده از زمان جنگ سپری می‌کند. راوی در منزل نخست اولین دیدار و آشنایی خود با سردار همدانی روایت می‌کند و سپس از دور و نزدیک رزم و مدیریت جهادی و فرماندهی شهید را تا پایان جنگ و سپس نگرش و عملکرد جهادی او را پس از جنگ در سمت‌های مختلف استانی و کشوری به نمایش می‌گذارد.

صیفی‌کار که فصل‌های آخر کتاب را به موضوع حضور مستشاری شهید همدانی در سوریه اختصاص داده است، دراین‌باره گفت: «فصل آخر این کتاب به شیوه شهادت سردار همدانی در سوریه می‌پردازد.» او کتاب حدیث حاضر غایب را روایت جامع و صحیحی از رزم و مدیریت شهید همدانی برشمرد و افزود: «برای تدوین محتوای این اثر ۸۰ ساعت مصاحبه انجام‌شده است که از بخش های مهم آن می توان به گشت‌های برون‌مرزی در کردستان عراق، فرمانده میدانی در مهار فتنه ۸۸، حضور مستشاری مؤثر در سوریه و جبهه مقاومت، حضور در کنگو به‌ عنوان وابسته نظامی و بیان فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی اشاره می‌کند.» در پایان این مراسم کتاب حدیث حاضر غایب رونمایی شد و شرکت‌کنندگان با امضای پوستر یادبود مراسم، دیدگاه های خود را به عنوان یادگاری نوشتند و عکس آن را ثبت کردند.

  • قهرمانی به نام ابو وهب

سردار شهید «حسین همدانی» از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان بود. اوهمچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبهه کرمانشاه بود و مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین(ع) همدان شد. شهید همدانی همچنین جانشین قرارگاه امام حسین(ع) و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران هم بوده‌است. یکی از القابی که به سردار همدانی در سوریه دادند،   «ابووهب» بودکه این لقب به دلیل نام یکی از فرزندان این شهید به اسم «وهب» است. سردار همدانی سرانجام در مهرماه سال ۱۳۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

  • آشنایی با محسن صیفی‌کار، مؤلف کتاب


«محسن صیفی‌کار» نویسنده کتاب حدیث حاضر غایب، از فعالان تاریخ شفاهی استان همدان است. او تاکنون آثاری متعددی به رشته تحریر درآورده و هدف از فعالیت در تاریخ شفاهی را تدوین دقیق رویدادهای تاریخی در دفاع‌مقدس، همراه با جزئیات و جلوگیری از انحرافات و اشتباهات تاریخی می‌داند. او اخیرا به عنوان چهره برتر هنر انقلاب استان همدان در سال ۱۳۹۹ معرفی شده‌است. در کارنامه ادبی او آثاری چون «آینه تر از آب»، «گنج‌نامه»، «تبسم نسیم»، «رقص خاک‌ریز»، «ده متری چشمان کمین»، «هم‌کیش موج»، «از متن سرخ» و «آن شب قدر» به چشم می‌آید.

  • تشکیل نیروهای مردمی

ساال ۱۳۹۰ که حاج حسین به سوریه رفت، آنجا وضعیت خاصی وجود داشت؛ تکفیری‌ها از همۀ امکانات برخوردار بودند. اما در مقابل، ارتش خستۀ سوریه بود که توان مقابله نداشت و شهرها همه در حال سقوط بود. در همین حین ماجرای عراق پیش آمد و تروریست‌ها «موصل» را تصرف کردند و عتبات عالیات نیز در خطر سقوط قرار گرفت. سردار همدانی فهمید با این ارتش سوریه نمی‌شود جلو رفت. او با درس گرفتن از امام؛ بسیج و «دفاع الوطنی» را در سوریه راه انداخت تا کنار ارتش بجنگد. اگر این کار نبود، قطعاً سوریه از دست می رفت...

کد خبر 556734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha