گروه ادب و هنر: جمعه شب همدان غیر از ستاره‌های همیشه درخشانش با نورافشانی افتتاحیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان‌در ورزشگاه قدس این شهر چون روز روشن شد.

این آیین در میان استقبال و شور هزاران نفر از اقشار مختلف همدان و همچنین فعالان‌سینمایی کشور در ورزشگاه قدس این شهر برپا شد‌‌ .همدانی‌ها که از سال پیش توانستند میزبانی این جشنواره را به دست بیاورند، حالا برای رونق آن تلاش می‌کنند. اصفهان که میزبان نزدیک به 2 دهه این جشنواره بود، با وجود سی و سه پل و منار جنبان و نقش جهان و عالی قاپو و تمام بناهای پیر و سالخورده، طاقتش از شیطنت‌های کودکانه به تنگ آمد و دیگر حاضر نشد از مهمانان جشنواره فیلم کودک پذیرایی کند اما در عوض همدان با وجود اینکه گنجنامه و غار علیصدر و باباطاهر و بوعلی سینایش خیلی سالخورده‌تر از بناهای عصر صفویه هستند، به تکاپو افتاد تا از شادی بچه‌های ایران زمین به سر شوق آید.

برای همین بود که استاندار همدان در آیین گشایش ‌این جشنواره گفت: در گستره فرهنگ و تمدن ایران زمین همدان با پیشینه‌ای دیرینه،  ‌عالمانی شهیر و شایسته به‌عنوان بخش عظمیی از این میراث گران سنگ می‌تواند داعیه‌دار مرکزیت سینمای کودک باشد.‌‌ بهروز مرادی اضافه کرد: هر جا سخن از هویت‌دینی، ملی و فرهنگی است همدان یکی از سازندگان این هویت است‌‌.‌

وی در ادامه‌ وظیفه مسئولان را روزآمد کردن این میراث تاریخی و تمدنی با استفاده از ابزار و روش‌های نوین جهان کنونی از طریق مشارکت مؤثر در تحولات بایسته فرهنگی ایران دانست و گفت: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان‌نمونه‌ای از تلاش متولیان فرهنگ برای دستیابی به این امر است‌‌‌.

البته در  سخنرانی‌اش مثل همه مسئولانی که به تریبون می‌رسند،  به همین موضوعات بسنده نکرد و از خیلی چیزها حرف زد که چون ساعت از 9 شب گذشته بود و احتمالا بازیگوش‌ترین بچه‌ها هم خوابشان گرفته بود کسی به حرف‌های او زیاد توجهی نکرد غیر از بزرگترها که در هوای خنک شبانگاهی همدان برایشان لالایی مناسبی بود تا چرتی بزنند.
اما غیر از اینکه همدان شهر سازنده هویت دینی و ملی و فرهنگی است، جذب توریست برای این شهر هم یکی دیگر از اهداف پذیرش میزبانی از سوی همدان بوده که البته استاندار زیاد به آن توجهی نکرد ولی بجای او خطیب جمعه همدان در نماز جمعه دیروز این شهر گفت: جشنواره فیلم کودک تاکنون اثرات فراوانی ‌برای استان همدان داشته است.

حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طه‌محمدی، دیروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان با‌اشاره به برگزاری چندین دوره متوالی جشنواره در اصفهان اظهار داشت: برگزاری این‌جشنواره در اصفهان باعث شد تمام زیرساخت‌های فرهنگی این شهر تکمیل شود و امروز این‌شهر به‌عنوان یکی از شهرهای فرهنگی و برتر کشور باشد‌‌.

خطیب جمعه همدان با اشاره به حضور 40 کشور ‌خارجی در همدان اضافه کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی کشورهای خارجی با دین‌اسلام است و قرار است آنها مبلغ دین ما در کشورشان باشند. پس باید در این راه‌کوتاهی نکنیم. باید با برگزاری موفق این جشنواره همدان را به‌عنوان مهد تمدن علم،  تاریخ و جهاد به جهانیان معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: سال گذشته‌ به گفته مسئولان برگزاری این جشنواره، 4 میلیارد تومان اعتبار برای این جشنواره در‌استان همدان هزینه شد که اثرات این جشنواره را می‌توان در نوسازی 22 سالن نمایش‌فیلم و اکثر هتل‌های استان به وضوح دید. محمدی با بیان اینکه سال گذشته 90 درصد‌مردم همدان از برگزاری این جشنواره راضی بودند تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی درست‌ و اصولی این جشنواره را در همدان برای همیشه ماندگار کنیم.

اما امام جمعه همدان که شاید ته دلش از برگزاری جشنواره فیلم در یک شهر مذهبی نگران است در حرف‌های خود با بیان اینکه‌کسانی که جشنواره را برگزار می‌کنند به هیچ وجه راضی نیستند حرکت غیر اسلامی در این‌ جشنواره صورت بگیرد تصریح کرد: مملکت ما بی‌صاحب که نیست ما رهبر داریم، دولت‌داریم، وزیر ارشاد مرد فهمیده‌ای است و به هیچ وجه اجازه انجام حرکات غیر اسلامی‌نیز را در این جشنواره نخواهد داد‌ البته وزیر ارشاد براساس برنامه از پیش تعیین‌شده قرار بود که در آیین آغاز به کار جشنواره حضور داشته باشد که به دلایلی این کار‌صورت نگرفت و او نتوانسته بود مثل مسئولان فرهنگی دیگر و 125 میهمان سینماگر این جشنواره خود را به همدان برساند و دیشب در این مراسم جایش خالی بود.

در عوض محمدرضا جعفری جلوه،  معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید شاه حسینی، دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در کنار هنرمندانی نظیر مجید مجیدی،  کیانوش عیاری،  علی نصیریان، رضا ناجی و مهدی فقیه دیروز بعد از ظهر با هواپیمای چارتر جشنواره خود را به همدان رساندند تا خیال همدانی‌ها برای جمع کردن کلکسیون امضاهایشان آسوده باشد. غیر از آنها 22 کودک فلسطینی هم مهمان جشنواره هستند.

 اما قسمت جذاب این مراسم افتتاحیه که با حضور جمعیت فراوانی از مردم همدان همراه بود ساعت 9 دیشب با اجرای علیرضا خمسه آغاز شد که زیر نور فلاش بیش از 100 عکاس و تصویربردار و خبرنگار این جشنواره را رسما افتتاح کرد. البته برخی ناهماهنگی‌ها هم باعث شد مثل همیشه خبرنگاران به‌موقع در ورزشگاه حضور نیافته و با درهای بسته برای ورود به ورزشگاه روبه‌رو شوند‌‌.

با این حال وقتی علیرضا خمسه، بازیگر سینما و تلویزیون، ابتدای اجرای خود با لهجه همدانی با شرکت‌کنندگان صحبت کرد ورزشگاه از سوت و کف و جیغ و هر صدای دیگری منفجر شد‌‌.

جعفری جلوه، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان بالاترین مسئول سینمایی کشور غیر از وظیفه خطیر سخنرانی در آغاز این آیین، ده‌ها بادکنک را به صورت‌نمادین با استاندار همدان به هوا پرتاب کرد که همزمان با پرواز بادکنک‌ها در هوا، نورافشانی محوطه ورزشگاه جلوه خاصی به مراسم داد. ‌مجید شاه حسینی، تنها به گفتن چند عبارتی در آیین اکتفا‌کرد و برگزاری چنین رویدادی را برای همدان ارزشمند خواند‌‌
مجید‌قناد و گروه دوست داشتنی «فتیله، جمعه تعطیله»،  تمام فضای کسالت بار سخنرانی‌ها را جبران کردند و هرچه چرت در سر بچه‌ها و بزرگترها بود در این آیین با برگزاری برنامه های‌متنوع پراندند‌‌.

اما معاون سینمایی ارشاد در سخنان خود گفت: سینمای انیمیشن ‌عرصه برجسته هنری‌است که از سال آینده به این جشنواره افزوده می‌شود. ‌‌وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره فیلم کودک با سینمای انیمیشن و بازی‌های رایانه به‌عنوان دو عرصه برجسته‌هنری رسانه‌ای که به‌طور ویژه و خاص به مخاطبان کودکان و نوجوانان مربوط است،  تکمیل‌شود. ‌‌بخش انیمشین جشنواره از سال آینده گسترده‌تر و جشنواره بازی های‌رایانه‌ای همزمان با این جشنواره برگزار شود.‌

‌بیست و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که با حضور 39 کشور جهان و نمایش 272 اثر‌داخلی و خارجی در همدان برگزار می‌شود،امروز در نخستین روز برگزاری. 85 فیلم را در 6 سالن و 6 سانس به نمایش می‌گذارد‌ غیر از این گروه فیتیله با حضور در شهر همدان برنامه‌هایی را‌ درباره کودکان و نوجوانان همدانی و جشنواره کودک اجرا می‌کند‌‌.
برنامه «آن روی‌سکه » نیز با حضور عباس شجاع و بهنوش بیاتی از دیروز تا پایان جشنواره و‌برنامه‌های موتور امداد (حامد قلقلی ) با هنرنمایی حامد زحمت کش و شهرام لاسمی ‌‌و خونه خاله (خاله سارا و زینگول) با هنرمندی سارا روستاپور و علی کاظمی تا 5 تیرماه در سطح شهر همدان به اجرای برنامه می‌پردازند‌‌ این گروه‌ها،  ساعت 9 تا 11 و 18 تا 19 و 30 برنامه اجرا می‌کنند.‌

کد خبر 55637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز