جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

غلامرضا رمضانی*: تجربه برگزاری چندین و چند ساله جشنواره فیلم کودک و نوجوان نشان داده که پس از اتمام آن هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ گویا فقط باید جشنواره‌ای برگزار شود.

علت این اصرار به برگزاری جشنواره را نمی‌دانم، شاید یک طرح، برنامه، سیاست یا دستورالعملی است که باید اجرا شود.

البته نمی‌خواهم بگویم برگزاری جشنواره بی‌تاثیر بوده؛ شاید تاثیرش این بوده، من فیلمساز نوعی که در طول سال همکارانم را ندیده ام، در طول برگزاری جشنواره کودک و نوجوان شرایطی ایجاد شود تا ما در کنار هم قرار بگیریم و درمورد چند و چون کارهایمان باخبر شویم اما متأسفانه هیچ وقت پس از جشنواره کودک شرایطی به‌وجود نیامده که طی آن جریان سینمای کودک در سال آینده مشخص شود یا سینما گران کودک ترغیب شوند، نوع خاصی از این سینما را پی گیرند.

متأسفانه در بسیاری از اتفاقات، کاری از دست ما برنمی‌آید. هرکارگردانی از جمله من، اگر خیلی پایدار باشد می‌تواند بکوشد فیلمی که به آن اعتقاد دارد را بسازد اما این امید نیست که سال بعد هم این جریان و اتفاق، شکل بهتری به‌خود بگیرد.

همواره مسئولان سینمایی نگاه خاصی به سینمای کودک داشته‌اند که چندان ارتباطی با جشنواره فیلم کودک ندارد درحالی که سینمای کودک باید در طول سال به یک جریان تبدیل شود.

این جریان باید در نمایش جشنواره‌ای، مخاطب شناسی و روبه رشد بودن این نوع سینما خود را نشان دهد که همه اینها مستلزم مدیریت دقیق‌تری برای این نوع سینما ست اما متأسفانه از نظر همان تعدادی از دوستان که رنج و مرارت سینمای کودک را می‌کشند و برای آن فیلم می‌سازند یا کسانی که در حواشی ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان قرار دارند، دیگر چیزی به‌عنوان سینمای کودک در برنامه ریزی‌های مدیریتی سینما وجود ندارد.

از سوی دیگر،  تا جایی که  می‌توانیم جریان سینمای کودک را در طول سال هدایت کنیم و به آن تداوم بخشیم تا اینگونه سینمایی مستقل بوده و تهیه‌کننده مستقل خود را داشته باشد؛

در طول سال چندین نوع فیلم به‌اصطلاح معناگرا ساخته شود چرا که از طریق این فیلم‌های معنا گرایا رئالیسمی، اهرم هدایتی سینما مشخص می‌شود درحالی که  سینمای کودک یک سینمای خودجوش است؛

سینمای هدایت‌شونده و مدیریت شونده‌ای نبوده و نخواهد بود. اگر امروز شاهداکران فیلم‌هایی در اینگونه هستیم، به‌خاطر این است که هنوز برخی از مؤسسات و نهادها به شکل مستقل و فردی و خودجوش، اصرارعاشقانه‌ای دارند تا فیلم کودک ساخته شود.

ما هرسال امید واریم تا اتفاقی در سینما و به‌خصوص اینگونه سینمایی بیفتد و جریان سینمای کودک با نگاه نوتری دیده شود. نا امید هم نیستیم و از این‌رو برای همه دوستان آرزوی موفقیت می‌کنیم. جشنواره هم رویداد خوبی است؛

به شرط اینکه همه چیز به نمایش فیلم در جشنواره خلاصه نشود. پس از جشنواره هم انتظار بر این است که سینمای کودک به یک جریان دائمی تبدیل شود که هر سال بهترین‌هایش در جشنواره کودک و نوجوان نمود پیدا کند.

* کارگردان

کد خبر 55556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز