جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: طرح اکران اذان تا اذان، برای دومین سال پیاپی با آغاز ماه مبارک رمضان در سینماهای پایتخت به اجرا درمی‌آید.

سینما اکران

این طرح که سال گذشته با اما و اگرهای فراوان و به‌صورت آزمایشی اجرا شد، حتی بیش از آنچه تصور می‌شد مورد استقبال مردم قرار گرفت و همین به مسئولان سینمایی کشور انگیزه لازم را داد تا یک بار دیگر سینماداران را به نمایش فیلم از اذان مغرب تا اذان صبح دعوت کنند.

آنطور که سخنگوی انجمن سینماداران می‌گوید، تا‌کنون که کمتر از یک هفته به آغاز ماه مبارک رمضان مانده است، 30 سینما در تهران و شهرستان‌ها درخواست‌های مکتوب خود را برای اجرای این طرح به انجمن سینماداران ارائه کرده‌اند. محمدرضا صابری به فارس می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد تقاضاها به 60 سالن برسد و استقبال مخاطب مانند سال گذشته چشمگیر باشد.

طبیعی است که امسال با تجربه سال گذشته، طرح اذان تا اذان به شکل بهتری اجرا شود. سال گذشته، پیش‌بینی میزان استقبال و مشکلاتی که سر راه اجرای طرح بود کار دشواری بود اما حالا دست‌اندرکاران طرح به استقبال بهتر و بیشتر بسیار امیدوارند؛ به‌ویژه آنکه به گفته صابری، «اکثر سالن‌های نمایش مجهز به نمازخانه هستند و برای استقبال از ماه مبارک رمضان این نمازخانه‌ها آماده خواهد شد؛ ضمن اینکه همزمان با افطار، سالن‌های سینما، نمایش فیلم نخواهند داشت.»

یکی دیگر از مشکلات سال گذشته، موضوع نیم‌بها بودن بلیت‌ها بعد از ساعت 12 شب بود. صابری در این باره هم می‌گوید: برای اینکه مشکلات سال گذشته تکرار نشود، نیم‌بها بودن بلیت‌ها را به‌صورت شناور درآورده‌ایم و تصمیم‌گیری را در اختیار صاحبان سینما‌ها قرارداده‌ایم تا براساس موقعیت جغرافیایی خود، این طرح را به اجرا درآورند.

صابری ادامه می‌دهد: خوشبختانه اکثر دوستان صاحب سینما موافقت خود را با نیم‌بها بودن بلیت‌ها از ساعت 12 شب به بعد اعلام کرده‌اند که براساس درجه‌بندی سینماها قیمت‌های نیم‌بها‌ در سالن‌های مختلف متفاوت خواهد بود. همزمان با شب نخستی که روزه‌داران برای سحر برمی‌خیزند، یعنی بعد از اذان مغرب روز چهارشنبه 20 مرداد، این طرح آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و تنها در شب‌های قدر متوقف خواهد بود.

در هفته دوم ماه مبارک رمضان نیز 2 فیلم به اکران سینماها اضافه خواهد شد و با توجه به این شرایط، می‌توان امیدوار بود استقبال خوب باشد؛ به‌ویژه اینکه برخی از سالن‌ها، از جمله پردیس سینمایی ملت، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارند. امیرحسین علم‌الهدی، مدیرعامل این پردیس درباره برنامه سالن‌های خود می‌گوید: ‌اکران فیلم‌هایی که هم‌اکنون روی پرده است ادامه می‌یابد و یک تا 2 فیلم جدید نیز به فهرست این فیلم‌ها افزوده خواهد شد. ‌علم‌الهدی همراه با علی سرتیپی، مدیر شرکت توزیع فیلمیران و عضو شورای صنفی نمایش، سال گذشته نقش مهمی در اجرای طرح اذان تا اذان داشتند.

علم‌الهدی پیش از اجرای طرح در سال قبل گفته بود: طرح تازه‌ای که به وزارت ارشاد ارائه کرده‌ایم درباره نمایش تعدادی از فیلم‌های با ارزش سال‌های قبل در ماه مبارک رمضان امسال و در کنار اکران فیلم‌های روی پرده است. در این طرح فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه‌های
60 و 70 که نسل جوان آنها را ندیده، دوباره روی پرده می‌روند. اگرچه معاونت سینمایی با این طرح موافق نیست.

اما یک روز بعد از اجرای طرح هم محسن مسعود شاهی، مدیر پردیس سینمایی وقت ملت از ریزش مخاطب در روز اول اجرای این طرح به‌شدت گله کرد. او گفت: «آمار سینما ملت در روز اول اجرای این طرح به‌شدت پایین آمد‌؛ به‌طوری‌که ما از روزی ۳۰۰۰ مراجعه‌کننده بسیار ریزش داشتیم. این در حالی‌ است که حتی رقم بلیت خود را هم به شکل نیم‌بها یعنی 1500 تومان ارائه می‌دهیم.

البته باید منتظر روزهای آینده بود و دید که چه اتفاقی‌ برای این طرح می‌افتد. اما چیزی که مشخص است این است که این طرح اگر جا بیفتد بسیار برای سینمای ایران مثمر ثمر خواهد بود.» با این حال، پارسال وقتی ماه مبارک رمضان به پایان رسید، تقریبا همه راضی بودند. باید دید امسال وقتی طرح به پایان رسید، چه اتفاقی می‌افتد.

کد خبر 113228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز