یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

محمد آفریده*: تولید آثار هنری برخاسته از یک نیاز است و نباید عکس العملی با آن برخورد کرد. اگرچه وقتی فیلمی مانند «300» ساخته شد،

باید بکوشیم تا فیلمی در برابر آن بسازیم ولی تولید آثار هنری باید در شرایط خودش اتفاق بیفتد و حوزه‌های مختلف باید سنجیده و کارشناسی شده وارد عرصه تولید و خلق آثار شوند. در حوزه فرهنگ باید به‌جای آنکه منفعل باشیم ومنتظر اتفاق، تا جوابی دهیم، بهتر است خودمان فعال باشیم.

فیلم «فتنه» و آثار مشابه آن، همانطور که از اسمش مشخص است، سیاسی هستند که از دل آشوب و فتنه‌ای بر آمده‌اند و ریشه‌ای تاریخی دارند ؛ به هیچ عنوان هم تمام نمی‌شوند. در واقع این جریان نشان می‌دهد که جماعتی از هویت گرایی و ارزش‌های شرقی در رنج هستند. به همین خاطر در هرجایی که حق و حقیقتی مطرح می‌شود آنها تمایل دارند آن را سرکوب کنند.

البته باید در حوزه‌های مختلف تلاشی در عرصه تولید آثار با لحاظ جوانب مختلف به انجام برسد اما نباید موضع انفعالی داشته باشیم. البته از منظری دیگرشاید بد نباشد تحت‌تأثیر ادبیات آنها قراربگیریم و با همان لحن غلط خودشان فیلمی در ضد‌فیلم‌های مشابه فتنه بسازیم ولی بهتر آن است که با لحن متفاوت و سنجیده، پاسخ توهین آنها را داد. به‌هرحال عکس العمل‌هایی که در این مدت در پاسخ به فتنه دشمنان در سرتاسر دنیا انجام شد واکنش‌های خوبی بود و روح زنده هویت گرایی در میان ملت‌های اسلامی را نشان می‌داد. اما حرکت‌های عملی تری هم باید در عرصه‌های مختلف دیده شود، از وزارت ارشاد گرفته تا تلویزیون و دیگر رسانه‌ها ؛ حرکت‌هایی که توأم با تداوم باشد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سالی که به سال «پیامبر اعظم» نامگذاری شده بود، با مشارکت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما و شبکه یک سیما چیزی حدود 30 فیلم ساخت و همچنان هم در حال تکمیل این ساخته هاست؛آثاری که این مرکز طی یک فراخوان از طیف‌ها و گونه‌های مختلف انیمیشن، داستانی کوتاه ومستند را تولید کرده یا در دست تولید دارد.

با تمام این احوال نباید به تلاش‌های انجام شده بسنده کرد و باید وارد حوزه‌هایی شد که امکانات و وظایف بسیار بیشتری دارند. از سوی دیگر باید سرعت عمل مان را افزایش دهیم و زمان‌های مفید برای انجام واکنش‌های مناسب را از دست ندهیم زیرا در آستانه شیطنت‌های بیشتری هستیم. چراغ هدایت اسلام روز به روز پرفروغ‌تر می‌شود و مخالفان آن نیزعلیه آن تلاش مضاعفی را به‌کار گرفته‌اند.

* مدیر عامل مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی

کد خبر 50128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز