جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

حسن بشکوفه *: در شرایط فعلی سینمای کشور، فقط ۳ یا ۴ فیلم توانایی بازگشت سرمایه خودشان را دارند و در کل، ما سینمای آنچنان موفق تجاری نداریم.

در این میان اگر بکوشیم با شیوه‌های مختلف، راه‌هایی برای فروش بهتر و مناسب‌تر سینمایمان پیدا کنیم، باید از آن استقبال کرد.این روش‌ها هم در تمام دنیا انجام می‌شود ولی با مطالعه و آمار آن را اجرا می‌کنند. ماجرای بلیت نیم بها هم روش مناسبی برای جبران فروش است که باید برای روزهای مختلف به آزمایش گذاشته شود تا یک روز مشخص که نتیجه بهتری دارد برای فروش مناسب سینما تعیین شود.

برای همین باید از این موضوع استقبال کرد و به مدیران محترمی که در حال آزمون و خطای این موضوع هستند وقت بیشتری داد تا به نتیجه مطلوب برسند.به‌هر حال بدون تحقیق نمی‌توان لحظه‌ای و به‌صورت تصادفی یک روز را برای فروش نیم بهای سینما انتخاب کرد.

چند ماهی، شنبه به‌عنوان چنین روزی آزمایش شد و نتایج خاصی به‌دست آمد حالا با کسب این تجربه، بهتر است تا دوشنبه هم آزمایش شود و نتایج این سیاست را هم دید و بعد تصمیم نهایی را گرفت. به اعتقاد من هر حرکت و رفتاری که باعث جذب مردم به سینما شود مورد قبول مسئولان، تهیه‌کنندگان و سینماداران خواهد بود. از این‌رو بعید به‌نظر می‌رسد که سینما داران هم چندان مخالفتی با آن داشته باشند.

حرف‌ها و نظرات داده شده هم بیشتر ذهنی است و تااین تجربیات صورت نگیرد، نمی‌توان جواب جدی به آن داد.ما هیچ وقت عادت نکرده‌ایم موضوعی را امتحان و پس از نتیجه‌گیری در باره آن اظهارنظر کنیم. همیشه کم طاقت هستیم و بسیار زودتر از آنکه اتفاقی صورت بگیرد درباره آن حرف می‌زنیم زیرا فکر می‌کنیم که  افکارمان درست‌ترین نظر و عقیده است. اگر به زعم مسئولان، روز شنبه به‌دلایلی بلیت نیم بها پاسخ درستی برای فروش فیلم‌ها نداشته، باید به نتایج و تحقیقات انجام شده احترام گذاشت.

شاید دوشنبه نسبت به شنبه کمتر پاسخ بدهد و مسئولان دوباره همان روز شنبه را برای بلیت نیم بها انتخاب کنند ولی باید قبول کرد که این حرکت لازم است. همه ما می‌خواهیم به رونق سینمای کشور کمک کنیم. چه بسا در این حرکت‌ها اشتباهی هم رخ دهد اما باید به این تحقیق و حرکت انجام شده که با نیت خیر انجام می‌شود،  احترام گذاشت.

جالب اینکه بسیاری از مخالفان این موضوع استدلال درستی هم ندارند. مگر سود سینمای کشور در سال چقدر است که اگر یک روز بلیت آن نیم بها شود دچار ضررهای جبران‌ناپذیر شویم و سینمای ما ضربه بخورد که این همه جاروجنجال به پا می‌کنند؟ به‌هرحال امتحان و آزمون و خطا بهترین راه برای تصمیم‌گیری در موارد مختلف است که در همه جای دنیا هم استفاده می‌شودآنچه مسلم است اگر نسبت به هر کاری با علم و تحقیق و پیگیری کار دنبال شود به نتایج بهتری می‌شود رسید.

به‌عنوان مثال کسی تاکنون از کسانی که روزهای شنبه برای دیدن فیلم به سینما می‌روند پرسیده است که آیا از اکران نیم بهای سینما در این روز راضی هستند یا خیر؟ واینکه نیم بها شدن چقدر انگیزه آمدن مردم به سینما بوده است. ما هنوز نمی‌دانیم چند در صد از مردم برای ارزان‌تر بودن بلیت، شنبه به سینما می‌روند؛ اگر درصد آن بالاست نباید آن‌را تغییر داد و عادت مخاطب را عوض کرد اما اگر این میزان کم است باید تجربیات دیگری در روزهای دیگر هفته را کسب کرد. اما ظاهرا هیچ کس این موضوع را ریشه یابی نکرده است.

کشور ما طبقات مختلف اجتماعی دارد و می‌دانیم که طیف مخاطب سینماروی ما عمدتاً طبقات متوسط و کم در آمد هستند که قیمت بلیت برایشان مهم است. به‌خصوص در شهرستان‌ها و سینماهایی مثل میدان انقلاب، این نیم بها شدن تاثیر دارد. زیرا سینما اساساً بازار پولداران و قشر مرفه نیست.

از سوی دیگر 10 سال پیش با 300 میلیون تومان هزینه می‌شد 10 فیلم مختلف ساخت. اما امروز با این رقم یک فیلم هم به زور ساخته می‌شود ولی آیا این 10 برابر شدن هزینه فیلمسازی در بلیت سینما هم سرشکن و اعمال شده است؟ باید اتفاق‌های مختلف را از ابعاد گوناگون دید.

امروز قیمت تمام شده فیلم‌ها نسبت به خروجی سینما، بسیار گران است. البته نمی‌خواهم بگویم قیمت بلیت افزایش یابد، منظور آن‌است که باید حمایت‌های دیگری از سینما صورت بگیرد زیرا امکان بالا رفتن قیمت‌ها بلیت نیست چون اگر از این هم بالا‌تر برود مردم دیگر به سینما نمی‌آیند. اساسا افزایش آن هم شوخی است چون اگر امکان آن بود که دیگر بحث بلیت نیم بها بی‌معنا می‌شد.

اگر می‌بینید تهیه‌کنندگان از بلیت نیم بهای روز دوشنبه حمایت می‌کنند به‌خاطر این است که آنها دوست دارند تا فیلم‌شان بهتر و بیشتر دیده شود هرچه این میزان بیشتر باشد رضایت مندی آنها هم بیشتر است. فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و همه عوامل تولید یک اثر هنری دوست دارند تا کارشان بیشتر دیده شود در کنار این مسئله برای تهیه‌کننده، انگیزه اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.

* تهیه‌کننده سینما و تلویزیون

کد خبر 49875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز