یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

هفته تهران فرصت مناسبی برای تماشای موزه‌های شاخص و جذاب پهنه مرکزی تهران است.

تاریخ
  • موزه حیات وحش هفت‌چنار

اگر به تماشا و مطالعه در دنیای حیوانات علاقه‌مندید، موزه حیات وحش و آثار طبیعی هفت‌چنار یکی از گزینه‌های پیش روی شماست.این موزه که در دل یک ساختمان قدیمی ‌قجری واقع است، در گذشته کارخانه برق بود که برق محله‌های هفت‌چنار، بریانک و سلیمانی را تأمین می‌کرد و بعدها به کارخانه جوراب‌بافی تبدیل شد. در موزه حیات وحش و آثار طبیعی هفت‌چنار آثار مختلف‌گونه‌های جانوری غیرزنده از بی‌مهره‌گان ماننداسفنج‌ها، نرم‌تنان، خارتنان، سخت‌پوستان، حشرات، توتیا، ستاره دریایی، دلار سنگی، خرچنگ‌های آب شیرین و شور، شاه میگو، خرچنگ عنکبوتی، انواع پروانه‌های ایران، سوسک، ملخ، سنجاقک، زنبور و جانوران مهره‌داری مانند ماهی‌ها، خزندگان و پستانداران برای بازدید عموم به نمایش در آمده است. برای تماشای این موزه خاص می‌توانید به نشانی خیابان قزوین، خیابان برادران عرب، میدان بریانک، خیابان هفت‌چنار، خیابان شهید دعوتی، موزه حیات وحش هفت‌چنار مراجعه کنید. قبل از حضور نیز می‌توانید با شماره ۵۵۷۳۸۷۴۶ تماس بگیرید.

  • خانه حاج حسین آقا ملک

خانه موزه حاج «حسین آقا ملک» در بازار بین‌الحرمین یکی از بخش‌های دیدنی بازار تهران است؛ خانه‌ای که در میان شلوغی و هیاهوی بازار تهران فضای آرام و دلنشینی دارد. این خانه قاجاری خانه پدری حاج حسین آقا ملک بود که به خواست او در زمان حیاتش تبدیل به خانه‌موزه و کتابخانه برای استفاده عموم شد. اما بعد از مدتی برای گسترش این مجموعه قطعه زمینی در محوطه باغ ملی خریداری کرد و کتابخانه و موزه به این مکان منتقل شد. آثار و کتب و نسخ خطی نفیس و ارزشمند ایرانی و اسلامی‌و بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند در موزه ومؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برای بازدید عموم به نمایش در آمده است. علاقه‌مندان برای بازدید از موزه می‌توانند به خیابان امام خمینی(ره)، باغ ملی، جنب ساختمان امور خارجه سری بزنند. همچنین می‌توانندبرای اطلاع از ساعت کار موزه با شماره ۶۶۷۵۱۲۹۱ تماس بگیرند.

  • عکاسخانه شهر

نخستین موزه تخصصی عکس در ایران موزه «عکاسخانه شهر» است؛ موزه‌ای که با تلاش مرحوم «بهمن جلالی» ازاساتید برجسته عکاسی، توسط سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران تأسیس شد. موزه عکاسخانه شهر تنها موزه تخصصی عکس در خاورمیانه است. در این موزه می‌توانید درباره نخستین‌های تاریخ عکاسی ایران تحقیق کنید. همچنین می‌توانید از تماشای گنجینه‌ای از عکس‌ها و میراث تصویری عکاسی مانندکارت پستال، نگاتیوهای شیشه‌ای و ابزار و ادوات عکاسی لذت ببرید. برای بازدید از موزه عکاسخانه شهر می‌توانید به نشانی خیابان بهار، ضلع جنوب غربی میدان بهار شیراز، مراجعه کنید و یا برای هماهنگی بیشتر با شماره ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرید.

  • موزه فرش

موزه فرش یکی از معدود موزه‌های تخصصی دنیاست که برای پژوهش در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به‌ویژه فرش ایرانی راه‌اندازی شده است. در این موزه آثار ارزشمند ونفیسی از فرش و گلیم ایرانی برای بازدید عموم به معرض نمایش در آمده است. علاقه‌مندان به هنر فرشبافی در موزه فرش می‌توانند سبک‌های موردپسند خود را در زمینه نقش‌های فرش و گلیم و قالی ایرانی تماشا کنند. همچنین پژوهشگران، طراحان و استادان وپژوهشگران آثار تاریخی و صنایع‌دستی می‌توانند با استفاده از امکانات کتابخانه موزه اطلاعاتشان را در زمینه هنر قالی و فرش ایرانی افزایش دهند. علاقه‌مندان برای بازدید از این موزه می‌توانند به نشانی میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ‌ضلع جنوبی شرقی چهارراه، موزه فرش ایران مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات از جزئیات برنامه‌های موزه نیز می‌توانید با شماره ۸۸۹۶۲۷۰۳ تماس بگیرید.

  • باغ‌موزه قصر

«باغ‌موزه قصر» ابتدا قصر پادشاهان قجری در محل اتصال شمیران (خیابان دکتر شریعتی) با خیابان عباس‌آباد (خیابان بهشتی) بود؛ قصری که بعدها به دستورضا شاه تخریب و تبدیل به زندان قصر شد. در دوره پهلوی زندان قصر محل نگهداری زندانیان سیاسی شد و بعد از انقلاب مختص زندانیان غیرسیاسی و سال ۱۳۸۲ به دلیل فرسودگی تبدیل به باغ‌موزه شد. محل‌های نگهداری زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، موزه تاریخ انقلاب اسلامی‌ایران، مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، مراکز عرصه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع‌دستی وزندان سیاسی مارکف از بخش‌های دیدنی باغ‌موزه قصر برای بازدیدکنندگان است. برای بازدید از باغ‌موزه قصر به انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس، باغ‌موزه قصر مراجعه کنید. برای هماهنگی بیشتر نیز می‌توانید با شماره ۸۸۴۲۳۴۰۰ تماس بگیرید.

  • موزه هنرهای تزیینی

موزه هنرهای تزیینی از آن دست موزه‌های دیدنی و جذابی است که تماشای آن به دانشجویان و علاقه‌مندان صنایع‌دستی و کارآفرینان توصیه می‌شود. در این موزه نمایشگاه دائمی‌آثار موزه‌ای کاخ مرمر شامل منبت، معرق و خاتم‌کاری برپاست. همچنین انواع نقاشی‌های مینیاتور، بافته‌ها و دوخته‌های سنتی ایران و سوزن‌دوزی و دوخته‌های سنتی از انواع زربفت، زری خطاطی خطی، زری‌گل برجسته، زری لپه‌باف و انواع مخمل، ترمه، قلم‌کار، انواع قالیچه، گلیم و جاجیم از دیگر جاذبه‌های موزه هنرهای تزیینی است. این موزه در خیابان کریمخان زند، نرسیده به میدان ولی‌عصر(عج) واقع شده است. برای هماهنگی بابت حضور با شماره ۸۹۰۴۳۸۰۲ تماس بگیرید.

  • موزه رضا عباسی

آثار دیدنی‌تاریخی و فرهنگی کشورمان در موزه «رضا عباسی» برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. در این موزه مجموعه‌های دیدنی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم و دوره قاجاریه موجود است. همچنین حدود ۵۰ هزار شیء ارزشمند در آن نگهداری می‌شود. در کتابخانه این موزه بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی موجود است. علاوه بر این کتابخانه موزه رضا عباسی مشترک بیش از ۵۰ مجله داخلی و ۶۰ مجله خارجی است. پژوهشگران، استادان و دانشجویان، کارمندان سازمان میراث فرهنگی و کارکنان موزه هامی‌توانند از امکانات کتابخانه موزه استفاده کنند. موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان واقع شده است. علاقه‌مندان برای تماشای موزه قبل از حضور می‌توانند با شماره ۸۸۵۱۳۰۰۲ تماس بگیرند.

  • موزه ثبت احوال

حدود ۱۰۰ سالی است که سازمان ثبت احوال در کشور تأسیس شده تا ایرانی‌ها هویت خود را ثبت کنند. موزه «ثبت احوال» در میدان حسن‌آباد از موزه‌های دیدنی و جالب پهنه مرکزی است. در این موزه نشانه‌ها و یادگارهایی از بزرگانمان برای بازدید به نمایش درآمده است. نخستین شناسنامه صادرشده به نام «سید فاطمه ایرانی» در سوم دی ماه ۱۲۹۷، نخستین سند هویتی ایرانی در خارج از کشور متعلق به عبدالحسین سپنتا فیلمنامه‌نویس «دختر لر»، شعر نخستین سرود ملی ایران و یک جلد قرآن چرمی صد ساله از نخستین اسناد تاریخی ثبت‌شده در این موزه است. علاقه‌مندان برای بازدید از اسناد ارزشمند کشور می‌توانند به خیابان امام خمینی(ره)، بعد از میدان حسن‌آباد، سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنند و یا برای هماهنگی با شماره ۶۶۷۱۰۲۷۰ تماس بگیرند.

  • خانه تیمورتاش

«خانه‌موزه تیمورتاش» برای علاقه‌مندان به هنر معماری و ابزار و ادوات جنگی از مکان‌های دیدنی تهران در تکه یازدهم پایتخت است. معماری این خانه قجری که در دوره ناصرالدین شاه قاجار بنا شده تلفیقی از 3نوع معماری ایرانی، روسی است بخشی از خانه تیمورتاش هم تبدیل به موزه سلاح و ابزارجنگی شده است که در آن مدرن‌ترین سلاح‌هایی که وارد ایران شده، به نمایش در آمده است. این خانه‌موزه در خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور و روبه‌روی مترو میدان حر در داخل دانشگاه جنگ با شماره66494149واقع شده است.

کد خبر 554188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha